vrijdag 22 november 2024
4.5 van 5

Test Indian Chief Dark Horse & Chief Bobber Dark Horse

Stel dat jij ooit een eeuw oud mag worden, wat zou je dan graag willen hebben? Een nieuw hart, een vers stel benen, een facelift? Indian laat in ieder geval de honderdjarige Chief niet uitdoven, want het modeljaar 2022 staat levendiger dan ooit op ons te wachten. Voor een mooie testrit in de Ardennen! Wij zijn benieuwd of een van de coolste motornamen – Wat rij jij? ‘Een Indian Chief!’ – ook verfrissend is om mee te rijden?

De Indian Chief komt naar de Benelux in drie varianten. De standaardversie met een laag stuur, gegoten velgen en voetsteunen in de middenpositie onder je. De Bobber krijgt een hoger stuur, spaakvelgen met dikkere banden, naar voren gerichte voetsteunen en een bedekte vering. Op de Super Chief Limited beschik je tenslotte over meer comfort dankzij een ‘quick release’-windscherm, zadeltassen, een duozit en een stuur dat wat meer naar je lichaam toe staat. De standaard Chief en Chief Bobber komen trouwens altijd in de Dark Horse-uitvoering naar ons, wat zoveel betekent als een zwart motorblok en matzwarte uitlaten. Het is ook met die twee versies dat we vandaag gaan rijden.

Nu de line-up duidelijk is, is het nog maar een kwestie van opstappen en vertrekken. Daarbij valt op dat er op de Chief Bobber toch heel wat detailwerk anders is dan op de Chief, zoals bijvoorbeeld het stickerlogo op de tank van de Bobber en een 3D-logo op de tank van de Chief. Of het verschil in unieke kleurstellingen tussen beide Chiefs. Om maar te zeggen dat de twee machines in de basis heel gelijk zijn, maar dat ze bij Indian niet hebben geaarzeld er eigen modellen van te maken. Het is ook op detailwerk dat je ziet hoe mooi deze Chiefs afgewerkt zijn, ondanks dat het basisconcept heel simpel is. Een concept dat al jaren werkt (dik motorblok, lange wielbasis, weinig plaatwerk, lage zit) en dat vraagt om te personaliseren.

Indian Chief Dark Horse

Display met Ride Command

Leuke, moderne toevoegingen zijn de keyless-sleutel, cruisecontrol en led-verlichting rondom, met vooraan de duidelijke Indian-insigne die steeds oplicht. Eenmaal plaatsgenomen op het lage zadel valt meteen het 4 inch display op. Dat combineert de klassieke ronde look met een mooi vormgegeven en duidelijk touchscreen. Je kunt ermee navigeren met de ingebouwde gps-functie, je smartphone verbinden via bluetooth om ritten te plannen en na te kijken, en alle instellingen van de motor bedienen. Het systeem werkt intuïtief en werkt dankzij de snelkoppelingen onderaan het ronde ‘klokje’ ook snel. Dat maakt het een stuk veiliger dan die systemen waarbij je bijna moet stilstaan langs de weg om iets te veranderen. Zo kun je op de Chief makkelijk wisselen tussen een wat meer klassiek vormgegeven snelheidsmeter met toerenteller of een sportievere lay-out. Handig aan het systeem is dat steeds, in welke functie of instelling dan ook, snelheid en ingeschakelde versnelling weergegeven wordt.

You’ve been… Thunderstroke

Dat is maar goed ook, want het Thunderstroke-blok levert een stevige 162 Nm koppel bij slechts 3.200 tpm. Trouwens, die naam ook weer. ‘Ik rij met een Suzuki K5-blok. En jij?’ ‘Dit ding hier? Da’s een Thunderstroke!’ Geweldig toch. De 1890 cc grote V-twin levert zijn vermogen zeer soepel en met veel punch af, exact zoals je het verwacht. Hoog in toeren heb je niets te zoeken, want het is onderin waar het gebeurt. We werden wel verrast door de drie verschillende rijmodi, die sterk van elkaar verschillen. Zo wisselden we een keer van Sport naar Tour en moesten bijna dubbel zoveel gas geven alvorens er iets gebeurde. Uiteindelijk went je pols aan alles, maar de normale Standard-setting vonden we het aangenaamst en het best passen bij de Chief. In de Tour-mode is het karakter wat weg, in Sport reageert het blok behoorlijk heftig, zonder extreem te zijn.

Test 2022 Indian FTR R Carbon: Bochtentracker

Zitpositieperikelen

Tijdens het rijden zijn er twee dingen die ons opvallen, zowel negatief als positief. We zullen met het negatieve beginnen, want dat werkt psychologisch gewoon beter. De zitpositie is goed behapbaar, maar door het lage, kleine en harde zadeltje krijg je snel pijn in de onderrug en aan je staartbeen. Dat zeggen niet alleen wij met onze 1m90, maar ook andere, kleinere journalisten. Opvallend daarbij is dat de zitpositie op de Bobber – voeten naar voren, handen hoog – comfortabeler is dan op de standaard Chief met de voeten onder je en de handen voor je. Een logische verklaring hebben we er niet voor, want je verwacht het net andersom. Maar kijk, zo zie je dat het altijd belangrijk is om eens een flinke testrit te maken.

Puik stuurgedrag

Ze zeggen van Indians dat die machines best goed sturen. Ook hier weer verwacht je dat niet omdat het best grote, zware, lage motoren zijn. Dus komen we bij het positieve punt van de Chief. Wat ‘ze zeggen’ klopt ook. De Chief stuurt voor een dik 300 kg zware cruiser helemaal niet slecht. Het mag nogal wiedes zijn dat je er geen extreme hellingshoeken mee kunt maken omdat je dan de voetsteunen aan de grond rijdt, maar het stuurkarakter zelf is smetteloos. De Chief laat zich graag in een bocht gooien en laat hem er daarna ook weer mooi uit sturen – niet onbelangrijk! Hij blijft verrassend stijf en op koers, ook als er wat oneffenheden opduiken. De remmen voldoen prima, zonder uit te blinken. De ingenieurs bij Indian hebben er dus goed aan gedaan om de nieuwe Chief maar liefst 8 cm korter te maken dan de vorige Chief (Vintage).

Conclusie Indian Chief Dark Horse & Chief Bobber Dark Horse

Puur qua rijden verschillen de Chief en Chief Bobber niet zo veel. Door de wat sportievere zitpositie op de Chief wordt het bochtenwerk wat makkelijker en voelt het vooral natuurlijker aan, maar verder dan dat doet ook de Bobber het niet verkeerd op de Ardeense kronkelwegen.

De Chief is zo’n typische motor die positief verrast. Zijn het niet de sportievere rijders, de adventuremannen of de naked bikedudes, dan zijn het wel de cruiserboys die van concurrerende merken komen. Wij kunnen alvast zeggen dat we als niet-in-een-hokje-te-stoppen-objectieve-journalisten met een grote glimlach afstapten.

Pluspunten Indian Chief Dark Horse

Display, retrostijl met moderne toetsen, stuurgedrag

Minpunten Indian Chief Dark Horse

Te hard zadel, rugpijn, prijsverschil Bobber

Indian Chief Dark Horse
Gijs Gilis
Gijs Gilis
Zot ván alles wat op wielen staat, soms zot óp alles wat wielen heeft. Rijdt het liefst met van die tweewielige machines. Licht of zwaar, naakt of aangekleed, traag of snel, als er maar iets leuk over te vertellen is.

GEBRUIKERSSCORE

Ben jij eigenaar van dit type en jaartal motorfiets? Doe dan mee met de gebruikersscore. Vul onderstaande velden in zodat andere geïnteresseerden nog meer informatie hebben voor dat ze eventueel tot aankoop overgaan.

Deel jouw ervaring met dit model met andere motorrijders

Motorblok
Stuureigenschappen
Vering en Demping
Remmen
Comfort
Afwerking
Uitrusting
Verbruik
Prijs/Kwaliteit

Gebruikers die hun ervaring hebben gedeeld (1)

14/09/2023

Indian Superchief Limited

Totaalscore(4.5 van 5)
Motorblok (5 van 5)
Stuureigenschappen (5 van 5)
Vering en Demping (3 van 5)
Remmen (4 van 5)
Afwerking (5 van 5)
Uitrusting (5 van 5)
Verbruik (5 van 5)
Prijs/Kwaliteit (5 van 5)
Comfort (4 van 5)
Ik heb deze motor nu precies een jaar. Bijna 9000 km. verder kan ik wel een beeld geven van mijn ervaringen. De motor rijdt fantastisch en trekt veel bekijks, zeker bij wat oudere mensen. Zij kennen het merk van vroeger, herkennen de vormgeving en vertellen volop over hun ervaringen met dit soort motoren. Het motorblok met zijn enorm koppel is gewoon fun. De trekkracht is er altijd en menig duopassagier (op de Superchief zit een duozadel) schrikken van de acceleratie. De vering is prima, niet uitstekend, maar zeker beter dan de Indian Scout. De Remmen, tsja. Wel ok. Je went aan de enkele remschijf voor en gecombineerd met afremmen op de motor, wat heel goed gaat, is het goed te doen. Enkele weken geleden naar de Moezel geweest. Het stuurkarakter is fantastisch voor dit type motor en de gehele motor is goed hanteerbaar. De vering is goed, maar door de korte veerweg achter (zeker met duopassagier) is het opletten bij verkeersdrempels. In Duitsland overigens, zonder drempels, en op wegen in Nederland zonder drempels is de vering goed te noemen. En dan het rijden op zich. Fantastisch. Heerlijk rustig rondrijden, sportief rijden, het is altijd genieten. Meer dan voldoende vermogen, een mooi geluid en redelijk zuinig (ook met sportieve rijstijl gemakkelijk 1:21) maken de motor compleet. Trouwens deze Superchief heeft een windscherm dat je volledig uit de wind houdt, ook op de snelweg. En wil je toch een meer naked look? Met een klik haal je het windscherm eraf, waardoor je ineens een hele andere motor hebt. Als laatste pluspunt, als ik ergens op visite ga staat de koffie al klaar. Je hoort aan de motor vanwege de lage diepe sound dat ik er bijna ben haha.

Laatste Artikelen

Gerelateerde artikelen

Ik heb deze motor nu precies een jaar. Bijna 9000 km. verder kan ik wel een beeld geven van mijn ervaringen. De motor rijdt fantastisch en trekt veel bekijks, zeker bij wat oudere mensen. Zij kennen het merk van vroeger, herkennen de vormgeving en vertellen volop over hun ervaringen met dit soort motoren. Het motorblok met zijn enorm koppel is gewoon fun. De trekkracht is er altijd en menig duopassagier (op de Superchief zit een duozadel) schrikken van de acceleratie. De vering is prima, niet uitstekend, maar zeker beter dan de Indian Scout. De Remmen, tsja. Wel ok. Je went aan de enkele remschijf voor en gecombineerd met afremmen op de motor, wat heel goed gaat, is het goed te doen. Enkele weken geleden naar de Moezel geweest. Het stuurkarakter is fantastisch voor dit type motor en de gehele motor is goed hanteerbaar. De vering is goed, maar door de korte veerweg achter (zeker met duopassagier) is het opletten bij verkeersdrempels. In Duitsland overigens, zonder drempels, en op wegen in Nederland zonder drempels is de vering goed te noemen. En dan het rijden op zich. Fantastisch. Heerlijk rustig rondrijden, sportief rijden, het is altijd genieten. Meer dan voldoende vermogen, een mooi geluid en redelijk zuinig (ook met sportieve rijstijl gemakkelijk 1:21) maken de motor compleet. Trouwens deze Superchief heeft een windscherm dat je volledig uit de wind houdt, ook op de snelweg. En wil je toch een meer naked look? Met een klik haal je het windscherm eraf, waardoor je ineens een hele andere motor hebt. Als laatste pluspunt, als ik ergens op visite ga staat de koffie al klaar. Je hoort aan de motor vanwege de lage diepe sound dat ik er bijna ben haha.Test Indian Chief Dark Horse & Chief Bobber Dark Horse