Neven zijn het, de CFMoto 800NK en KTM 790 Duke. Dezelfde grootouders, maar andere moeders. In basis zijn het dezelfde motorfietsen met hetzelfde motorblok, maar toch verschillen ze op meer vlakken dan je aanvankelijk denkt. We spitten het uit in dit familiale duel en zorgen ervoor dat ze op het einde van de rit elkaar in de ogen kunnen kijken en respectvol de hand schudden. Want met de Oostenrijkers wil je geen ruzie. Laat staan met de Chinezen…
Test 2024 CFMOTO 450MT: offroad bij 35 graden op de Filipijnen
Uiterlijk en afwerking
Dat de CFMoto 800NK en KTM 790 Duke uiterlijk behoorlijk verschillen, zie je meteen. Ze komen echt uit een ander huis. De 790 Duke is een echte Duke zoals iedereen ‘m kent. Een agressieve, scherpe styling die uitmondt in ‘punten’ die naar onder en voren wijzen. Ons testmodel is voor de verandering eens een grijze KTM in plaats van de bijna verplichte oranje. Het maakt hem onmiddellijk minder schreeuwerig. Toch zijn er nog voldoende oranje details en lijntjes getrokken om duidelijk te maken dat het een KTM is. Opvallend is de hooggeplaatste uitlaat die als het ware onder het achterzadel plakt, het achterlicht dat zwevend op het spatbord gemonteerd is en de swingarm die duidelijk anders is dan die van de CFMoto. Die van de 800NK ziet er trouwens beter en mooier afgewerkt uit. Kijk ook eens naar bijvoorbeeld de passagiersvoetsteunen. Die zijn mooier ingebouwd op de CFMoto, waar ze op de KTM eerder lijken opgeschroefd ‘omdat het moest’. De algemene styling én afwerking van de 800NK valt bij ons beter in de smaak. Het design is bijzonder en ‘anders dan anderen’, zonder dat het smakeloos of té opzichtig wordt. Hij is veel afgeronder en zuiverder getekend, zonder aan stoerheid te verliezen. De koplamp en het achterlicht krijgen mooi gevormde DRL’s, het motorblok een zwarte spuitbeurt en een CFMoto-logo. De grotere remschijven vooraan vullen het wiel wat mooier op, terwijl de rode velgrand toch ook voor net dat extra tikkeltje sportiviteit zorgt. Is het spatbord vooraan trouwens al opgevallen? Misschien net wat te veel van het gekke, maar het geeft wel een eigen gezicht aan de 800NK. Aan de achterkant zien we een laag spatbord dat uit het achterwiel komt en een eveneens hoge uitlaat onder de kont die hier wel dikker en stoerder is. Het zadel van de Chinees is puur qua uiterlijk ook mooier. Er staan een logo op en een leuk reliëf, in plaats van het wat plastiekerige en inspiratieloze zadel op de KTM. Het mag duidelijk zijn, de CFMoto wint dit onderdeel. En dat hadden we op voorhand ook niet verwacht.
Motor en rij-eigenschappen
Twee motoren met dezelfde 799cc-paralleltwin, daar kan niet veel verschil in zijn, toch? Gelukkig is de praktijk in vele gevallen anders dan de theorie. Het begint al bij de naakte cijfers, want de KTM meet 105 pk en 87 Nm, terwijl de CFMoto iets minder sterk is met 95 pk en 79 Nm. Niet geheel verrassend. Ook de elektronische uitrusting verschilt, want de CFMoto heeft drie rijmodi, standaard cruisecontrol en geen tractiecontrole, terwijl de KTM vier rijmodi heeft, geen cruisecontrol, maar dan wel weer tractiecontrole. Het is dus maar wat je belangrijk vindt. Voor een quickshifter moet je in beide gevallen bijbetalen, als optie voor de KTM en als 800NK Advanced voor de CFMoto. Die heeft ook een stuurdemper, terwijl die standaard op de 790 Duke zit. Kun je het nog een beetje volgen? Nee? Goed, dan gaan we verder met hoe ze rijden. We weten dat KTM’s over het algemeen niet de meest beschaafde gasreactie hebben, wat negatiever klinkt dan hoe we het bedoelen. Het geeft ze net dat sportieve, agressieve karakter dat je mag verwachten van de Oostenrijkse machines. Stap je van de CFMoto over op de 790 Duke, dan lijkt het alsof je met een zeemzoete Japanse viercilinder aan het rijden bent. De KTM is veel soepeler, verfijnder en aangenamer dan de CFMoto. Niet alleen de gasreactie, maar ook – in mindere mate – het schakelen, de vering en de remmen. Het grote probleem van de 800NK is de onaangename gasreactie. Omdat de elektronica niet van KTM is overgenomen, maar in China zelf is ontwikkeld, zit je met een motor die geen tractiecontrole heeft en een gasreactie die zeer ondermaats is. Het lijkt alsof de motor geen benzine meer heeft of in ieder geval onvoldoende sap krijgt ingespoten. Dat is – voor alle duidelijkheid – niet het geval, maar zo voelt het wel. Geen fijn gevoel, want je rijdt er heel nukkig en onzeker door. Hoog in toeren lijkt het allemaal beter te gaan, maar daar kom je zelden. Door zijn extra kracht (+10 pk, +8 Nm, +2 kg) voelt de 790 Duke sneller aan, zowel laag als hoog in toeren. Logisch. Toch is het niet die extra kracht die je mist op de CFMoto. Qua sturen en remmen zijn ze aan elkaar gewaagd, met een licht voordeel voor de 790 Duke. Die is iets scherper en beter afgesteld. De KTM slaat dus terug in dit onderdeel, met een duidelijke overwinning: 1-1.
Prijs en uitrusting
De elektronica hebben we al besproken, maar hoe zit het met de rest van de uitrusting? Laten we beginnen bij de vering, niet onbelangrijk op sportieve naked bikes. De KTM krijgt de uit eigen huis WP-vering met een WP Apex-monoshock. Vooraan kan die niet ingesteld worden, achteraan de veervoorspanning. Kijken we dan naar de CFMoto, dan verwacht je dat die ook WP krijgt, maar niets is minder waar. De 800NK doet het zowel voor- als achteraan met volledig instelbare Kayaba’s. Duidelijke punten voor de CFMoto, zou je denken, maar de KTM-vering doet exact wat je ervan verlangt. Een prima set-up dus, terwijl de 800NK dan weer eindeloos ingesteld kan worden. Op het gebied van vering noteren we een ex aequo.
Over naar het stuur, waar beide machines zijn uitgerust met een tft-scherm. Dat van de 790 Duke is prima, met een eenvoudige en duidelijke lay-out zonder al te veel blabla. Maar dat van de 800NK is prachtig. Het reageert snel, is op een goede manier instelbaar zonder dat het te veel wordt en heeft mooie, moderne graphics. De bedieningsknoppen van de CFMoto zitten wel wat dicht op elkaar, zodat je regelmatig op het pijltje naar onderen van de keuzeselector duwt in plaats van de richtingaanwijzer. Dat zal vast wennen zijn. Op de KTM heb je die gewenperiode niet nodig. De bediening van de knoppenwinkel is makkelijker en ‘handschoenbestendiger’ door grotere knoppen. Wel is het op de CFMoto sneller om te switchen tussen de verschillende rijmodi door een aparte knop, in plaats van in een menu op de KTM.
Qua zitcomfort valt er weinig te klagen op beide motoren. De zitposities zijn goed en aangenaam, ook voor grotere rijders. Op de KTM zit je iets ruimer en vlakker, en er is meer beweegruimte. Op de CFMoto word je meer tegen de benzinetank gedrukt, wat niet altijd even aangenaam is voor de strijders in je broek.
Het loopt op dit vlak dus allemaal heel gelijkaardig op. Tot nu, want het prijsverschil is een heel ander verhaal. De CFMoto 800NK Sport kost €8.999, terwijl de KTM 790 Duke €11.040 van je vraagt. Een verschil van €2.000! Als we dan kijken naar de gelijkaardige uitrusting, is het maar al te logisch dat de CFMoto dit onderdeel wint.
Conclusie test CFMoto 800NK Sport vs KTM 790 Duke
Zowaar een 2-1 overwinning voor de CFMoto. De 800NK is knap gestyled, beter afgewerkt en kost 2.000 euro minder dan neef 790 Duke. De KTM scoort op zijn beurt veel punten met zijn motorafstelling en rij-eigenschappen. Die 10 pk extra voel je wel, maar zal je nooit missen op de CFMoto. Die gebrekkige gasrespons van de 800NK kun je echter missen als kiespijn. De hele beleving van de motor valt er een beetje van in het water, omdat je er continu aan denkt en het allesbehalve natuurlijk aanvoelt. Om die reden, en enkel om die reden, zouden we toch voor de KTM 790 Duke kiezen. Ja, die is een stuk duurder. En nee, die gasrespons is geen 2.000 waard. Maar hou er ook rekening mee dat de KTM is uitgerust met tractiecontrole en dat een slippertje op de CFMoto, door die nukkige gasreactie, je al snel meer dan €2.000 kan kosten.
CFMoto 800NK Sport
Pluspunten: Origineel uiterlijk, afwerking, prijs
Minpunten: Gasreactie, geen tractiecontrole
KTM 790 Duke
Pluspunten: Verfijnder geheel, scherp sturen, levendig motorblok
Minpunten: Prijs ten opzichte van 800NK, standaard uitgerust met basis-elektronica
Foto’s: Jarno van Osch
CFMOTO 800NK Sport | |
---|---|
MOTOR | |
Type | vloeistofgekoelde twee-in-lijn |
Cilinderinhoud | 799 cc |
Boring x slag | 88 x 65,7 mm |
Compressieverhouding | 12,7:1 |
Koppeling | natte multiplaat, A&S-koppeling |
Transmissie | zesbak |
Eindoverbrenging | ketting |
PRESTATIES | |
Maximaal vermogen | 95 pk @ 9.250 tpm |
Maximaal koppel | 79 Nm @ 8.000 tpm |
RIJWIELGEDEELTE | |
Frame | chroommolybdeen stalen frame |
Vering voor | 43mm-UPSD |
Stelmogelijkheden voor | volledig |
Vering achter | monoshock |
Stelmogelijkheden achter | volledig |
Veerweg v/a | 130/130 mm |
Rem voor | twee 320mm schijven met radiale vierzuigerklauwen |
Rem achter | een 260mm schijf met tweezuigerklauw |
Banden v/a | 120/70-R17, 180/55-R17 |
PRIJZEN | |
Nederland | € 8.999 |
België | € 8.299 |
Rijklaargewicht | 186 kg |
Tankinhoud | 15 l |
Wielbasis | 1.465 mm |
Zithoogte | 795 mm |
Balhoofdhoek | n.b. |
Naloop | n.b. |
KTM 790 Duke | |
---|---|
MOTOR | |
Type | vloeistofgekoelde twee-in-lijn |
Cilinderinhoud | 799 cc |
Boring x slag | 88 x 65,7 mm |
Compressieverhouding | 12,7:1 |
Koppeling | natte multiplaat, A&S-koppeling |
Transmissie | zesbak |
Eindoverbrenging | ketting |
PRESTATIES | |
Maximaal vermogen | 105 pk @ 9.000 tpm |
Maximaal koppel | 87 Nm @ 8.000 tpm |
ELEKTRONICA | |
Motor | rijmodi |
Rijwielgedeelte | |
Frame | chroommolybdeen stalen frame |
Vering voor | 43mm UPSD |
Stelmogelijkheden voor | / |
Vering achter | monoshock |
Stelmogelijkheden achter | veervoorspanning |
Veerweg v/a | 140/150 mm |
Rem voor | twee 300mm schijven met radiale vierzuigerklauwen |
Rem achter | een 240mm schijf met tweezuigerklauw |
Banden v/a | 120/70-R17, 180/55-R17 |
PRIJZEN | |
Nederland | € 11.040 |
België | € 9.699 |
Rijklaargewicht | 188 kg |
Tankinhoud | 14 l |
Wielbasis | 1.475 mm |
Zithoogte | 825 mm |
Balhoofdhoek | 24° |
Naloop | 99 mm |