Na 24 jaar blijft de lancering van een nieuwe TMAX een bijzondere gebeurtenis. Deze maxiscooter, als pionier in zijn categorie, blijft ons boeien. Dus reisden we naar Zuid-Spanje voor een onmisbare ontmoeting met de nieuwe vintage TMAX.
De Yamaha TMAX Tech MAX is als een goede wijn: hoe ouder, hoe beter. De versie van 2025 vormt hierop geen uitzondering. Hoewel er geen grote veranderingen zijn doorgevoerd, zijn er telkens kleine details die zijn verbeterd. Dit is waar de kracht van de onbetwiste heerser onder de maxiscooters ligt. Laten we de TMAX 2025 verwelkomen.
Test 2022 Yamaha TMAX en Yamaha Tech MAX
Somberheid
Bij eerste aanblik lijkt de nieuwe TMAX gewoon een TMAX te zijn. De algemene lijnen zijn behouden en sommigen zouden ze zelfs als verouderd kunnen beschouwen. Persoonlijk vind ik de dynamische voor- en achterkant van de TMAX aantrekkelijker dan de zijkanten, die me te zwaar lijken, zelfs met het door Yamaha geclaimde boemerang- of banaanontwerp. Ook spreekt geen van de beschikbare kleuren, Dark Magma en Ceramic Grey, me aan. Dit brengt me in een staat van neerslachtigheid, die ik later als tijdelijk zal beschouwen, en dat zul je gaan begrijpen als je doorleest. Het wordt ons verteld dat de twee koplampen aan de voorkant zijn herontworpen om de sportieve uitstraling van het model van 2025 te versterken, maar uiteindelijk lijkt de nieuwe TMAX veel op zijn voorganger.
Primeur
Technisch gezien zijn er geen baanbrekende innovaties te melden. De vloeistofgekoelde paralleltwin van 562 cc levert nog steeds 47,6 pk (35 kW) bij 7.000 tpm en een koppel van 55 Nm bij 5.250 tpm. De nieuwe inlaatkanalen zorgen voor een aangenamer geluid tijdens acceleraties. Yamaha heeft de Touring-modus (T) iets aangepast, zodat het verschil met de Sport-modus (S) duidelijker merkbaar is. De gasrespons in de Touring-modus is nu soepeler dan voorheen. Daarnaast zijn de instellingen van de centrifugaalkoppeling herzien voor een soepelere werking tijdens het accelereren. Tot slot zijn zowel de uitlaat als het spruitstuk TIG-gelast, net als bij de supersportmodellen, voor een betere gasdoorstroming en een meer lineaire acceleratie.
Op het gebied van elektronica heeft de TMAX, als primeur voor Yamaha-scooters, hellingshoekgevoelige ABS, aangestuurd door een zes-assige IMU. Ook het 7-inch TFT-kleurenscherm op het dashboard heeft een nieuwe achtergrond, genaamd Authentic Style, naast de thema’s Sporty en Intelligent. Yamaha heeft bovendien de connectiviteit voor de MyRide en Garmin Motorize-apps verbeterd. Terwijl ik me voorbereid op de lange rit van bijna 200 kilometer voor de volgende dag, voel ik de opwinding stijgen.
Bijgelovig?
Mijn humeur verbetert niet als ik sleutel nummer 13 ontvang, maar een technicus leidt me snel af met uitleg over de joystick op de linker stuurhelft. Hiermee bedien je alle functies van de TMAX, zoals het elektrisch verstelbare windscherm en de handvat- en zadelverwarming. Het is goed om te vermelden dat deze functies, naast cruisecontrol, instelbare achtervering, een bandenspanningscontrolesysteem, verlichte schakelaars en gefreesde wielen, exclusief zijn voor de Tech MAX-versie die we vandaag testen. De TMAX Tech MAX is in zijn vorige versie populairder gebleken dan de standaardversie, met maar liefst 63% van de kopers die voor de Tech MAX kozen.
Ik vind al snel een comfortabele zithouding op de TMAX. De treeplanken zijn ruim, waardoor iedereen zich prettig kan positioneren. Terwijl ik rijd, bewonder ik het achterste deel van de TMAX voor me. De verlichting is zowel subtiel als goed zichtbaar. De kentekenplaathouder is uitgerust met aerodynamische deflectoren, wat er geweldig uitziet. Ik test verschillende hoogtes van het windscherm. In de hoogste stand is het gemakkelijk om met open vizier te rijden. In de T-rijstand is de maxiscooter al behoorlijk dynamisch en brengt hij me soepel van de ene rotonde naar de andere. Het remmen is net zo goed, en we verlaten geleidelijk het stadscentrum om wat hoogtemeters te maken.

Meer motor dan scooter
Naarmate we hoger klimmen, neemt het tempo toe en wordt de colonne achter de voorrijder zich steeds langer. Ondanks dat de TMAX een maxiscooter is, heeft hij alle kwaliteiten en rij-eigenschappen van een motorfiets. Ik was vergeten hoe efficiënt de Yamaha is en hoe dynamisch en aantrekkelijk het rijgedrag kan zijn. Het plezier neemt nog meer toe wanneer ik overschakel naar de S-rijmodus. Goed beschermd achter het iets lagere windscherm, volg ik mijn collega die zich net zo op zijn gemak lijkt te voelen, terwijl we van bocht naar bocht gaan.
De TMAX laat zich niet van de wijs brengen tijdens het remmen in bochten. De Bridgestone Battlax Scooter SC2-banden geven veel vertrouwen. De tweecilinder levert continu vermogen en koppel, met uitstekende ondersteuning van de centrifugaalkoppeling. In het bergachtige gebied ten oosten van La Nucia bereiken we enkele passen van 1.000 meter hoog. Ondanks de zon, geeft de thermometer op het dashboard slechts een paar graden boven nul aan. Gelukkig kan ik rekenen op de handvat- en zadelverwarming om warm te blijven. We rijden een kort stuk snelweg om de touringcapaciteiten van de TMAX te testen, inclusief de cruisecontrol, waarmee je de snelheid in stappen van 1 km/u of zelfs 10 km/u kunt verhogen of verlagen, afhankelijk van hoe hard je de schakelaar indrukt. Na de lunch rijden we met hoge snelheid naar La Nucia en voor ik het weet, lijkt de tijd voorbij te vliegen. Met een brede glimlach eindig ik deze test.
Conclusie test 2025 Yamaha TMAX Tech MAX
Mijn eerdere vooroordelen zijn moeiteloos weggenomen. De Yamaha TMAX, die van generatie op generatie volwassener is geworden, blijft een indrukwekkende tweewieler die menig scootercriticus zal verrassen. Helaas heeft deze efficiëntie zijn prijs: de basisversie kost al 13.999 euro, terwijl je voor de TMAX Tech MAX 2.000 euro extra betaalt. Dat is een aanzienlijk bedrag, maar sinds de lancering in 2001 zijn er al meer dan 330.000 exemplaren in Europa verkocht!
Pluspunten 2025 Yamaha TMAX Tech MAX
- krachtige motor
- solide chassis en afwerking.
Minpunten 2025 Yamaha TMAX Tech MAX
- sombere kleuren
- prijs
Specificaties 2025 Yamaha TMAX Tech MAX (TMAX)
MOTOR | |
Type | vloeistofgekoelde paralleltwin, DOHC |
Cilinderinhoud | 562 cc |
Boring x slag | 70 x 73 mm |
Kleppen/cilinder | 4 |
Compressieverhouding | 10,9:1 |
Carburatie | elektronische injectie |
Koppeling | automaat |
Transmissie | nvt |
Eindoverbrenging | V-snaar |
PRESTATIES | |
Maximaal vermogen | 47,6 pk (34,2 kW) @ 7.000 tpm |
Maximaal koppel | 55 Nm @ 5.250 tpm |
ELEKTRONICA | |
Motor | smart key, rijmodi, TFT-scherm met connectiviteit, cruise controle |
Rijwielgedeelte | hellingshoekgevoelige ABS, tractiecontrole, TPMS |
RIJWIELGEDEELTE | |
Frame | aluminium wiegframe |
Vering voor | 41 mm USD |
Stelmogelijkheden voor | niet |
Vering achter | monoshock, elektronisch gestuurd |
Stelmogelijkheden achter | veervoorspanning |
Veerweg v/a | 120/117 mm |
Rem voor | twee 267mm-schijven met radiale vierzuigerremklauw |
Rem achter | een 282mm-schijf, eenzuigerremklauw |
Banden v/a | 120/70-15, 160/60-15 |
PRIJZEN | |
Nederland | v.a. €17.199 (€15.199) |
België | v.a. €15.999 (€13.999) |
ALGEMEEN | |
Wielbasis | 1.575 mm |
Balhoofdhoek | nb |
Naloop | nb |
Zithoogte | 800 mm |
Gewicht | 219 kg |
Tankinhoud | 15 liter |

Tekst: Pascal Mouton
Foto’s: Yamaha