maandag 31 maart 2025

Test 2025 Yamaha MT-07 & Yamaha MT-07 Y-AMT: de overtreffende trap

Yamaha gebruikt de introductie van z’n 2025 MT-07 om ook een tweede Y-AMT-versie aan het gamma toe te voegen. Bovendien krijgt de vierde generatie van deze razend populaire roadster een heleboel nieuwigheden aan boord, die hem nog aantrekkelijker moeten maken. Volg de gids!

Het grote nieuws van de 2025 Yamaha MT-07 is de komst van Yamaha’s automatische versnellingsbak, de zogenaamde Y-AMT. Die nieuwe technologie, die vorig jaar werd geïntroduceerd op de MT-09 en daarna werd uitgerold naar de Tracer 9, moet motorrijden nog makkelijker maken. De MT-07 zelf werd in 2014 geïntroduceerd en veroverde meteen een flink marktaandeel bij de middenklasse nakeds. Dat succes heeft hij vooral te danken aan zijn CP2-motor, die al snel de harten veroverde. Het is een levendig, gebruiksvriendelijk blok dat nog steeds in de smaak valt bij eigenaren van de MT-07, XSR 700, Tracer 7 en de Ténéré.

Voor deze nieuwe versie van de Master of Torque 700 heeft Yamaha geen half werk geleverd en biedt een indrukwekkende lijst met nieuwigheden aan. De wijzigingen variëren van styling en elektronica tot chassis en ergonomie.

TestomstandighedenDroog en zonnig, na dagenlang stormweer
Temperatuur17 graden
Testkilometers200 kilometer

Een doordringende blik

Qua uiterlijk wentelt Yamaha zich nog steeds in de wereld van de Japanse stedelijke subcultuur. Het ‘Dark Side of Japan’-design houdt niet op zichzelf opnieuw uit te vinden. En deze 2025-versie, met zijn gerestylede minimalistische kuipwerk, is daarop geen uitzondering. De nieuwe LED-verlichting van de MT-07 staart je recht in de ogen, de tank is een stuk gestroomlijnder en de achterkant is een stuk compacter opgebouwd. Maar de grote lijnen, die in het verleden een aantal concurrenten hebben geïnspireerd, blijven overeind. Qua prestaties behoudt de 689cc-CP2 twin hetzelfde rapport – 73,4 pk bij 8.750 tpm en 68 Nm koppel bij 6.500 tpm – terwijl hij nu ook voldoet aan de Euro5+ normen en over een slipperassistkoppeling (A&S) beschikt. Er is ook nog steeds een 35 kW A2-versie verkrijgbaar.

Om ervoor te zorgen dat je als rijder de maximale sensatie beleeft, is de MT-07 nu uitgerust met een akoestisch versterkingssysteem. Niet via de uitlaat, daar wordt tegenwoordig scheef naar gekeken. Dus is de grootte, vorm en indeling van het inlaatkanaal geoptimaliseerd – van de inlaatopeningen, over het kanaal zelf tot het luchtfilter. Het resultaat is dat het inlaatgeluid nu wordt verspreid via vier openingen op de bovenkant van de tank. Maar met mijn tinnitus is het geen fluitje van een cent om dat te testen…

Test 2025 Yamaha R9: (R)9 op 10

Topelektronica

Over naar het grootste hoofdstuk: de elektronica. De nieuwe MT-07 is voorzien van YCC-T – zeg maar ride-by-wire. Dat opent de deur naar een heleboel rijhulpen. Te beginnen met YRC (Yamaha Ride Control), dat uit drie instellingen bestaat – Sport, Street, Custom – en die hun invloed hebben op de gasrespons. Qua vermogen heb je de keuze uit drie modi (PWR1, PWR2, PWR3), afhankelijk van de keuzes van de rijder en de staat van het wegdek. De YCC-T maakt ook het gebruik van de Y-AMT-transmissie mogelijk, faciliteert tractiecontrole met twee interventieniveaus (TCS1, TCS2) en een uit-stand en zorgt ervoor dat je optioneel voor een quickshifter kan kiezen.

Voor degenen die de Y-AMT nog nooit hebben gebruikt, zal ik het kort samenvatten. Ten eerste kun je kiezen voor de handgeschakelde (MT) stand, die wordt bediend via een tuimelschakelaar op de linker stuurhelft. In deze setting zijn dezelfde rijmodi beschikbaar als in de standaardversie. Met de automatische stand (AT) zijn er twee opties. Ofwel de D-modus, met een veelzijdige combinatie van acceleratie, tractiecontrole en schakelen. Of de D+ modus, die pas schakelt bij een hoger toerental, met een ander interventieniveau van de tractiecontrole. Overigens heeft de MT-07 met de Y-AMT versie ook cruisecontrole aan boord.

2025 Yamaha MT-07

Nog steeds even slank

Gaan we verder met het rijwielgedeelte. Van het stalen diamantframe, waar Yamaha zo dol op is, is alleen het gedeelte rond het balhoofd hetzelfde gebleven als bij de vorige versie. Om plaats te bieden aan het Y-AMT systeem zijn de diameter en dikte van de onderdelen aangepast, net als de verstevigingsplaten. Het resultaat is een 12-13% hogere torsiestijfheid (longitudinaal en lateraal). De achterbrug is nieuw, net als de niet-verstelbare 41 mm Kayaba USD-vork en de aluminium kroonplaat. Aan de achterkant zijn het subframe en de schokdemper navenant aangepast. De remmen van de MT-07 zijn nu uitgerust met radiaal gemonteerde remklauwen aan de voorkant. Ondanks al deze veranderingen is de Yamaha niet zwaarder geworden. Integendeel, hij weegt nu slechts 183 kilo, één kilo minder dan de vorige versie. De nieuwe velgen, die smaller zijn en daardoor 480 gram lichter, verminderen het onafgeveerde gewicht, waardoor de inertie van de motorfiets met 4% afneemt.

Ergonomie

Het is de hoogste tijd om de nieuwe MT-07 te testen. Dat doen we in Alicante, in het zuiden van Spanje. Het weer is – na enkele stormachtige weken – eindelijk van het soort dat we in deze regio mogen verwachten. Dankzij de aanpassingen aan de 2025-versie is de toegankelijkheid nog verder verbeterd. De zithoogte bedraagt nu amper 805 mm. Bovendien is de nieuwe tank slanker ter hoogte van het zadel en de knieën, terwijl er nog steeds 14 liter in gaat. Later zullen we merken dat dit een positief effect heeft op de wegligging van de motorfiets. De ergonomische driehoek tussen zadel, stuur en voetsteunen is ook herzien. Het stuur is 18 mm breder en staat 22 mm lager, terwijl het ook 9,3 mm verder naar achteren is geplaatst. De voetsteunen staan 10 mm lager. Tot slot zijn de grootte, vorm en vulling van het zadel verfijnd.

Het dashboard is eveneens nieuw. Het is nog steeds een 5-inch TFT-kleurenscherm, maar het biedt nu vier verschillende achtergronden. Je kunt het gratis verbinden met de ‘My Ride’- en ‘Garmin StreetCross’-app, die kaartgebaseerde navigatie bieden. Naast de snelheidsmeter en toerenteller is er een brandstofmeter, gemiddeld en actueel brandstofverbruik, twee dagtellers, gemiddelde snelheid, buitentemperatuur, motortemperatuur en een versnellingsindicator. De schakelaars zijn ook aangepast om het gebruik van de Y-AMT mogelijk te maken. Daarnaast is er een speciale en unieke indicatorbediening toegevoegd, met een zogenaamd ’three-flash’-functie. Daarmee geef je je richting met een korte reeks van drie flitsen aan, bijvoorbeeld om aan te geven dat je van rijstrook wisselt, zoals in auto’s al vaker voorkomt. Voor conventioneler gebruik houd je gewoon de tuimelschakelaar ingedrukt. Tot slot heeft de MT-07 een noodstopsignaal dat de richtingaanwijzers inschakelt bij plots en hard remmen.

Lekker ouderwets

Voor mij begint deze test met de standaardversie. Er is een koppelingshendel, maar dat is niet verstelbaar. De versnellingspook is niet uitgerust met de optioneel verkrijgbare quickshifter (€230). Vanaf de eerste meters merk ik dat de ergonomie een enorme sprong voorwaarts heeft gemaakt met deze nieuwe rijhouding. Het stuur past perfect onder de handen en de voorzijde reageert nog beter. Het CP2-blok volgt het gashendel zonder haperingen, terwijl ik aftrap in de Street-rijmodus. De remmen presteren al even indrukwekkend. Ze reageren onmiddellijk, maar zonder zo bruusk te zijn dat het ABS in werking treedt. We verlaten voorzichtig het centrum van La Murcia, naast Benidorm, en zetten koers naar de bergen.

De motoren zijn stuk voor stuk uitgerust met een smartphone onder het zadel. Dat is ook de enige toegang tot een USB-oplaadpunt. Maar er is de optie om een soortgelijk oplaadpunt op het stuur te plaatsen. De Garmin StreetCross-app is geladen en toont de route die we afleggen op het scherm. Op de linker stuurhelft bedien je met een 5-weg joystick alle functies van de menu’s op het dashboard. Naast de joystick zit een retourknop. Je hoeft hem alleen maar ingedrukt te houden om over te schakelen van de Garmin-functie naar het lezen van de rij-informatie. Het werkt allemaal heel intuïtief en na een paar minuten heb je het helemaal in de vingers.

Een eerste serie bochten komt eraan en ik schakel over naar de Sport-modus. Zoals verwacht is de gasrespons directer en maak ik volop gebruik van de nieuwe geometrie van de MT-07. De wielbasis is iets korter geworden met 5 mm, de balhoofdhoek is toegenomen van 24,8 naar 24,3 graden, terwijl de naloop met 3 mm is toegenomen (van 90 naar 93 mm). In absolute zin lijken deze waarden misschien klein, maar ze hebben onvermijdelijk invloed op het rijgedrag van de Yamaha, die in dit geval een stuk wendbaarder wordt. Tegelijkertijd blijft de stabiliteit op hoge snelheid uitstekend. Lange bochten volgen elkaar in een rotvaart op. De Dunlop Sportmax Q5A-banden houden goed stand. De CP2 trekt gelijkmatig op en het rijwielgedeelte volgt dit voorbeeld zonder ook maar een krimp te geven. Moet je steviger in de remmen, dan kwijt de setup aan de voorzijde zich perfect van z’n taak.

Automatentest BMW ASA vs. Honda DCT vs. Yamaha Y-AMT: Tandwielenmagie

Met de vingertoppen

Na de koffiepauze stap ik over op de Y-AMT-versie. Geen koppelingshendel of schakelpedaal meer. Het stoort me niet, maar sommige collega’s kijken een beetje beteuterd. Ik heb al behoorlijk wat ervaring op dit gebied, omdat ik al de nodige uren met een Honda-DCT heb doorgebracht. En qua opzet is er weinig verschil. Op de rechter stuurhelft kan je schakelen tussen manueel en automatisch, waarbij je de keuzeknop ook gebruikt om te kiezen tussen de automatische standen D en D+. Aan de linkerzijde kun je met duim en wijsvinger via de + en – knop schakelen als je in de manuele modus rijdt. Voorts zit er aan de linkerzijde ook een schakelaar voor de cruisecontrole. Er is één ding dat je moet onthouden: met de Y-AMT is het schakelpatroon aangepast. Vanuit neutraal ga je direct door de zes versnellingen, in tegenstelling tot een conventionele versnellingsbak waar je vanuit de eerste versnelling eerst neutraal passeert voordat je verder opschakelt. Maar wees gerust, in de praktijk zul je het amper merken.

Belangrijk om te weten: de Yamaha Y-AMT heeft geen parkeerrem. Vanuit stilstand, met de motor uitgeschakeld, en als je een versnelling hebt ingeschakeld, is het net als bij een ‘conventionele’ motorfiets: de motor kan niet bewegen. Maar als het contact is ingeschakeld, is het steevast alsof je in de vrijloop staat. Hou daar dus rekening mee als je op een helling parkeert… Om de Y-AMT helemaal te leren kennen, heb ik in eerste instantie de automatische modus D geselecteerd. Je kunt duidelijk horen dat de eerste versnelling wordt ingeschakeld en de motor accelereert haast vanzelf. Rest je enkel nog aan het gas te draaien. en de Y-AMT doet de rest, inclusief de momenten wanneer er geschakeld wordt. Dat kan soms wat onwennig zijn, vooral bij het terugschakelen, wat niet altijd gebeurt op het moment dat je het manueel zou doen. Maar je krijgt het snel onder de knie. Vervolgens schakelde ik over naar de D+ modus om te vergelijken. Het grote verschil zit ‘m in de acceleratie. De motor blijft langer in dezelfde versnelling hangen en maakt meer toeren voordat hij opschakelt. Naar mijn mening zijn deze twee modi handig voor rustige ritten of als je niet in een groep rijdt.

Enige kapitein aan boord

Uiteindelijk besluit ik het heft in eigen handen te nemen door de manuele modus te kiezen. De bediening daarvan is kinderspel: met de +/- knop schakel je naar wens op en terug, zoals je dat met je koppelingshendel en schakelpedaal zou doen. Alleen gaat het hier veel sneller, gemakkelijker en een stuk comfortabeler. Vooral bij een lange reeks opeenvolgende bochten is het een absolute troef. Het contrast wordt nog opvallender als ik later weer overstap op de standaard MT-07. Ik kan zonder aarzeling zeggen dat de Y-AMT – in manuele modus – ook sneller en preciezer is dan een quickshifter. Na een test van 200 km bedroeg het gemiddelde verbruik van de motor 4,8 liter per 100 km. Al moeten we daarbij wel rekening houden met het rijtempo, dat de hele dag nogal sportief was. Realistisch gezien, zou je een gemiddeld brandstofverbruik kunnen halen dat tussen de 4 en 4,5 liter ligt. Dit geldt zowel voor de standaardversie als voor de MT-07 Y-AMT.

Conclusie test 2025 Yamaha MT-07

Door de MT-07 uit te rusten met Y-AMT heeft Yamaha de juiste keuze gemaakt. De naked bike verliest niets van zijn speelse karakter, integendeel zelfs. Om nog maar te zwijgen van de sterk verbeterde efficiëntie. Bovendien zal een snelle rekensom dit duidelijk maken. Tel de prijs van de optionele quickshifter op bij een standaardversie van de MT-07 en je betaalt amper €270 minder dan voor één met Y-AMT. Er is dus geen enkel excuus om niet voor deze tweede versie te kiezen!

Pluspunten 2025 Yamaha MT-07

  • Ergonomie
  • speels rijgedrag blijft overeind met Y-AMT
  • prijskaartje

Minpunten 2025 Yamaha MT-07

  • Geen USB-laadpunt op het stuur
  • bediening van de richtingaanwijzers

Tekst: Pascal Mouton
Foto’s: Yamaha

Technische gegevens 2025 Yamaha MT-07 (Y-AMT)

MOTOR
Typevloeistofgekoelde, staande CP2-tweecilinder, DOHC
Inhoud689 cc
Boring x Slag80 x 68,2 mm
Kleppen/cil.4
Compressieverhouding11,5:1
Brandstoftoevoerelektronische injectie
Koppelingnatte multiplaat, slipperassist
Versnellingsbakzesbak
Eindoverbrengingketting
PRESTATIES
Maximaal vermogen73,4 pk (54 kW) @ 8.750 tpm (47,6 pk/35 kW @ 7.750 tpm)
Maximaal koppel68 Nm @ 6.500 tpm
ELEKTRONICA
MotorYCC-T, rijmodi, TFT-scherm met connectiviteit, cruisecontrole (Y-AMT)
Rijwielgedeeltetractiecontrole, ABS, noodremverlichting
RIJWIELGEDEELTE
Framestalen diamantframe
VoorvorkUSD-vork, 41 mm
Stelmogelijkheden/
Achterveringmonoshock (via link)
Stelmogelijkhedenveervoorspanning
Veerweg (V/A)130/130 mm
Voorremtwee 298mm remschijven, radiale vierzuigerremklauwen
Achterremeen 245 mm remschijf, tweezuigerremklauw
Bandenmaat120/70ZR17, 180/55ZR17 Dunlop Sportmax Q5A
PRIJZEN
Nederland€9.299 (€9.799 met Y-AMT)
België€8.599 (€9.099 MET Y-AMT)
ALGEMEEN
Wielbasis1.395 mm
Balhoofdhoek24,20°
Naloop93 mm
Zadelhoogte805 mm
Rijklaargewicht183 kg (186 kg met Y-AMT)
Tankinhoud14 liter
Redactie
Redactie
De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73 en Promotor. Redacteuren Marien Cahuzak, Jan Kruithof, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

GEBRUIKERSSCORE

Ben jij eigenaar van dit type en jaartal motorfiets? Doe dan mee met de gebruikersscore. Vul onderstaande velden in zodat andere geïnteresseerden nog meer informatie hebben voor dat ze eventueel tot aankoop overgaan.

Deel jouw ervaring met dit model met andere motorrijders

Motorblok
Stuureigenschappen
Vering en Demping
Remmen
Comfort
Afwerking
Uitrusting
Verbruik
Prijs/Kwaliteit

Gebruikers die hun ervaring hebben gedeeld (0)

Er zijn nog geen ervaringen van eigenaren/gebruikers van deze motor.

Laatste Artikelen

Gerelateerde artikelen