Na een lange wachttijd is hij eindelijk daar: de Royal Enfield Classic 650. Dit nieuwste lid van de 650-familie belooft een waar genot te zijn voor de liefhebbers van vintage motoren. Voor onze eerste test reizen we naar Spanje.
Royal Enfield heeft enige tijd nodig gehad om de Classic 650 op de markt te brengen. Het 650-platform werd in 2019 geïntroduceerd met de Interceptor en Continental GT, waarna de Classic 350 in 2021 volgde. Eerst kregen de cruisers prioriteit, met de Super Meteor 650 in 2023 en de Shotgun 650-bobber een jaar later. Maar nu is de Classic 650 eindelijk beschikbaar, en hij stelt niet teleur. Voor velen symboliseert dit Classic-model de ware essentie van Royal Enfield. Het merk met Britse roots en gevestigd in India deed na de onafhankelijkheid in 1947 zijn intrede met de G2 Bullet. Tegenwoordig blijft Royal Enfield trouw aan zijn erfgoed, en de Classic 650 is een eerbetoon aan die traditie. Hij is zowel het nieuwste 650-model als de tweede Classic in de lijn, met een basis die deelt in de bekende 648cc-lucht-/oliegekoelde tweecilinder en het chassis van de Super Meteor en Shotgun. Wat betreft het ontwerp is er veel inspiratie gehaald uit de Classic 350.
Test 2025 Royal Enfield Bear 650: Interceptor wordt een Scrambler
Klassiek met moderne details
Voor deze test rijden we de Teal Green-versie, naar mijn mening de mooiste kleur van de drie beschikbare opties. De andere twee: Vallam Red en Black Chrome. De Classic 650 is een echte eyecatcher. De koplampkap met chroomaccenten en het geïntegreerde instrumentenpaneel geven een retro uitstraling. Het analoge snelheidsmeterdisplay (in km/u en mijlen) wordt aangevuld met een LCD-scherm dat informatie biedt over de brandstofmeter, versnellingsindicator en ECO-modus. Praktische functies zoals het Tripper-navigatiesysteem en een USB-aansluiting onder het stuur zijn ook aanwezig.
Tijgerogen
De LED-verlichting, inclusief de charmante ‘tijgeroog’-lampjes, versterkt zijn uitstraling. De bedieningselementen zijn elegant uitgevoerd in aluminium, en zowel de rem- als koppelingshendel zijn verstelbaar. Vooraan is de motor uitgerust met een 19-inch gespaakte velg en een 320mm-remschijf, terwijl het 18-inch achterwiel een 300mm-remschijf heeft. De royale 15-liter tank met klassieke tankdop, het comfortabele zadel en het imposante achterspatbord met handgeschilderde gouden accenten maken het geheel af. Deze Classic 650 wordt geleverd met een duozadel dat op een buisvormige steun is gemonteerd, wat veelzijdigheid mogelijk maakt: het duozadel kan eenvoudig worden verwijderd, waardoor de beugel als kleine bagagedrager dient. Onze testmotor heeft de laatste configuratie, wat hem het beste laat uitkomen.
Trillingen
Met een zithoogte van 800 mm is de Classic 650 goed toegankelijk. De pen van de zijstandaard bevindt zich praktisch onder de voetsteun van de rijder, wat enige handigheid vereist om hem in te klappen. Daarnaast is er een middenbok die gemakkelijk te gebruiken is. Onze test begint in Alcalá de Henares, de geboorteplaats van Cervantes, de auteur van Don Quichot. Ondanks de drukte in de stad blijkt de Classic wendbaar en comfortabel. Het brede stuur ligt goed in de hand, het zadel is uitnodigend en de voetsteunen zijn perfect geplaatst.
De soepele 648cc-twin biedt een plezierige rijervaring. Hoewel er geen toerenteller aanwezig is, draait de motor soepel bij lage toeren zonder enige haperingen. De versnellingsbak schakelt uiterst soepel, en al snel verlaten we de stad richting het stuwmeer Entrepeñas. Bij kruissnelheden rond de 90 km/u voelt de Classic ontspannen aan, met minimale winddruk. De rit is aangenaam, ook al herinnert de frisse Spaanse ochtendkou ons aan het ontbreken van verwarmde handvatten. Gelukkig biedt de USB-poort wat moderne luxe. Wanneer we het tempo opvoeren naar 100 km/u, beginnen lichte trillingen voelbaar te worden in het zadel en de voetsteunen. Bij 120 km/u verminderen deze een beetje, maar een lichte tinteling blijft voelbaar. Op een rechte weg test ik de topsnelheid: 160 km/u op de teller, iets meer dan de 155 km/u die ik eerder op de Bear 650 haalde. Dit is begrijpelijk, aangezien de Bear een kortere eindoverbrenging heeft met drie tanden meer op het achtertandwiel.
Naarmate we het meer naderen, worden de wegen bochtiger. De Classic 650 stuurt soepel en de banden bieden voldoende grip, ondanks de koude omstandigheden. Dit is geen sportmotor, maar voor ontspannen toertochten is hij perfect. De remmen presteren zoals verwacht: progressief en betrouwbaar, zonder onverwachte reacties. Na een fotosessie rijden we naar Guadalajara en vervolgens terug naar Alcalá de Henares, een UNESCO Werelderfgoedlocatie. Ondanks de kou blijft het een genot om de Classic 650 te rijden. Met 47 pk hoeft men niet hard te werken om plezier te ervaren – het rijgenot zit in de eenvoud en het karakter van de motor.
Conclusie test 2025 Royal Enfield Classic 650
De Royal Enfield Classic 650 is een uitstekende keuze voor motorrijders die houden van ontspannen ritten en een authentieke vintage uitstraling. Hij is toegankelijk qua prijs en rijgedrag, en geschikt voor zowel A2-rijbewijshouders als ervaren rijders die verlangen naar een klassieke motorfiets met een rijke geschiedenis. Met deze tijdloze machine brengt Royal Enfield een eerbetoon aan zijn rijke verleden, terwijl het tegelijkertijd een aantrekkelijke optie biedt voor hedendaagse rijders.
Pluspunten 2025 Royal Enfield Classic 650
- Vintage look
- gemakkelijke motor
- prijs
Minpunten 2025 Royal Enfield Classic 650
- Zijstandaard
- trillen van zadel en voetsteunen bij hoge toerentallen
Technische specs Royal Enfield Classic 650
MOTOR | |
Type | Lucht/oliegekoelde paralleltwin |
Cilinderinhoud | 648 cc |
Boring x slag | 78 x 67,8 mm |
Compressieverhouding | 9,5:1 |
Koppeling | Natte multiplaat |
Transmissie | Zesbak |
Eindoverbrenging | Ketting |
PRESTATIES | |
Maximumvermogen | 47 pk @ 7.150 tpm |
Maximumkoppel | 52 Nm @ 5.650 tpm |
ELEKTRONICA | |
Motor | / |
Rijwielgedeelte | / |
RIJWIELGEDEELTE | |
Frame | Stalen buizenframe |
Vering voor | 43 mm telescoopvork |
Stelmogelijkheden voor | / |
Vering achter | Dubbele schokdempers |
Stelmogelijkheden achter | Veervoorspanning |
Veerweg v/a | 120/90 mm |
Rem voor | Enkele 320mm-schijf met tweezuigerklauw |
Rem achter | Enkele 300mm-schijf met tweezuigerklauw |
Banden v/a | 100/90-R19, 140/70-R18 |
PRIJZEN | |
Nederland | € 9.099 |
België | € 7.999 |
AFMETINGEN | |
Rijklaargewicht | 243 kg |
Tankinhoud | 14,8 liter |
Wielbasis | 1.475 mm |
Zithoogte | 800 mm |
Balhoofdhoek | n.n.b. |
Naloop | n.n.b. |
