woensdag 19 maart 2025

Test 2025 Morbidelli T1002VX: Nieuw merk, nieuw segment

Het legendarische Italiaanse racemerk Morbidelli maakt een comeback. Niet met lichte racemotoren zoals in de jaren 70 – stel je voor – maar wel met een avontuurlijke toermotor in de vorm van de T1002VX. Een behoorlijk verschil met hoe het vroeger was, maar daarom niet minder interessant. We gaan een blokje om in het thuisland van Morbidelli: Italië.

We kunnen ons goed voorstellen dat de wat jongere generatie lezers nog nooit van Morbidelli heeft gehoord. Giancarlo Morbidelli, de oprichter en het technisch brein achter het merk, kende vooral in de jaren 70 heel wat racesuccessen in de 50, 125 en 250cc-klasse. Over de historie en innovatieve ideeën van Morbidelli kun je een boek vol schrijven, maar we gaan ons hier concentreren op het nieuwe Morbidelli, de herrijzenis. MBP Moto heet de Italiaanse groep die onder de vleugels van Keeway Group de merknaam Morbidelli heeft gekocht. Hun eerste wapenfeit is de T1002VX, een avontuurlijke toermotor die er niet meteen heel spannend uitziet, maar wel interessante features en techniek heeft. Zo wordt de T1002VX aangedreven door niet alweer een paralleltwin, maar wel een V-twin. Daarbij heeft dat 1000cc-blok geen exorbitant vermogen, zoals we tegenwoordig veel zien, maar een voorzichtige 87 pk en 89 Nm. Hij levert dat vermogen trouwens niet altijd, maar daar komen we later op terug. De reden voor die tweecijferige pk’s is dat het motorblok ontwikkeld is voor een cruiser – de Morbidelli C1002V – maar wel met een toermotor in het achterhoofd. De tuning is, gelukkig, helemaal anders. Door die 80 graden V-twin krijg je een lange motorfiets met bijgevolg een ruime zitpositie. De zit is erg comfortabel, met een ruime kniehoek op het 820 mm hoge zadel en een flinke afstand tot het stuur. Het windscherm is voldoende groot en breed en kan ingesteld worden met twee klemmen aan iedere zijde. Niet het makkelijkste systeem, al helemaal niet rijdend, maar in ieder geval beter dan een vast scherm.

Vreemde wending

De Morbidelli T1002VX heeft verder een standaarduitrusting om U tegen te zeggen: aluminium zijkoffers en topkoffer, cruisecontrol, handvat- en zadelverwarming voor de rijder, middenbok, usb-C, usb-A, 12V-aansluiting en verlichte schakelaars. Dat is meer dan bijzonder compleet. Rijtechnisch gaat het lijstje verder met bochten-ABS, tractiecontrole en vier rijmodi. Maar daar krijgt het verhaal plots een vreemde wending. Volg me goed, want de logica is zeer apart. Er zijn dus vier rijmodi: Standard, Sport, Rain en Offroad. Tot hier niets gek. Die rijmodi kunnen enkel gewisseld worden als je volledig stilstaat. Dus niet gewoon het gas dicht en switchen, nee, 0 km/u. Sta je eenmaal stil, is het niet gewoon even op de Mode-knop drukken, maar moet je met nog een aparte knop bevestigen. Heb je de rijmodus gekozen die je wil rijden, moet je nog eens bevestigen. Ontzettend omslachtig dus. Maar daar stopt het niet. In de Sport-stand heb je geen tractiecontrole, hoewel je dat net wél nodig zou hebben door de giftigere gasreactie. In de Offroad-modus heb je geen tractiecontrole en ABS-achteraan – logisch – maar ook geen ABS vooraan. Een modus voor experts? Dat valt te bezien, want je bent onderweg met een machine die rijklaar 265 kg weegt. Een voorwiel dat even grip verliest bij het remmen, vang je dus niet even op door je voet uit te steken. Denk je dat je alles gehad hebt? Nee hoor, er komt nog een finale. Want enkel in de Sport-modus levert de motor zijn beloofde 87 pk. In alle andere modi perst die er maar 74 paarden uit. Nu is 87 pk voor zo’n grote, zware motor al geen overdaad, maar dan wordt het ook nog eens beperkt in de wellicht meest gekozen Standard-modus. Vreemde keuzes…

Twijfeltest Suzuki GSX-S1000GT vs GSX-S1000GX: Luxeprobleem

Prima te pruimen

Het hoge gewicht van de Morbidelli T1002VX wordt verklaard door de rijkelijke standaarduitrusting (inclusief koffers), de afmetingen van de machine, de 20 liter grote brandstoftank en ook het stalen dubbel wiegframe. Voor de swingarm wordt een aluminium exemplaar gebruikt. De mooie spaakwielen zijn geschoeid met Pirelli Scorpion Rally-banden, terwijl J.Juan-remmen en instelbare KYB-vering zorgen voor veiligheid en comfort. Opmerkelijk daarbij is dat de veervoorspanning achteraan enkel kan ingesteld worden met een ouderwetse haaksleutel. Jammer, want op dit type reismotor wordt er wellicht veel gewisseld tussen één persoon, één persoon met bagage, twee personen en twee personen met bagage. Voor onze testrit in de streek rond Bologna houden wij het op een zo naakt mogelijke Morbidelli, dus zonder koffers en koffersteunen. Het windscherm gaat onmiddellijk in de hoogste stand, terwijl de handvat- en zadelverwarming op volle kracht draaien. Het is een frisse 10 graden en we weten dat we zeiknat gaan worden… Onze T1002VX komt enthousiast op gang en laat daarbij een krachtig geluid horen. De V-twin klinkt helemaal niet als een cruiserblok, wat mede te danken is aan de forse uitlaatpijp. Eenmaal aan het rijden, hoor je het blok in de achtergrond, maar onder volle belasting krijg je een diep basgeluid, wat prima te pruimen is. Waar cruiserversnellingsbakken die typische zware klik maken, hoor je daar op deze Morbidelli een echo van. Absoluut niet storend, maar ook zeker geen fijne Japanse versnellingsbak. Het schakelen zelf gaat trouwens helemaal prima, al is dat wel zonder quickshifter. Het is al even geleden dat we nog zonder quickshifter gereden hebben op een nieuwe motor, maar het samenspel tussen linkerhand- en voet lukt gelukkig nog steeds.

2025 Morbidelli T1002VX

Soepel als een paling

Voel je bij stilstaand manoeuvreren dat er heel wat gewicht in deze T1002VX verscholen zit, valt dat bij het rijden echt mee. Ja, je bent onderweg met een grote, zware motor, maar hij stuurt mooi neutraal zonder in de bocht te vallen. De 265 kilo’s duwen wel door als je bergaf aan het rijden bent en stevig moet remmen. Problematisch wordt het echter nooit. Ook het motorblok weet goed om te gaan met de massa aan motorfiets. Het is bijzonder soepel, met een breed uitgesmeerd koppel. Je voelt nauwelijks of je nu laag of hoog in toeren zit. Verwacht echter geen trekkracht waar je van in het zadel geduwd wordt. Daarvoor is de V-twin niet krachtig genoeg. Voor comfortabel motorrijden zonder haast, zowel qua zitpositie, motortrillingen als souplesse, doet de Morbidelli prima zijn werk. We trekken ons niets aan van die verschillende rijmodi en laten de T1002VX zijn ding doen in Standard. We kunnen ook moeilijk anders, want we zouden de ganse groep ophouden als we willen switchen… Het windscherm houdt de regen zo goed als mogelijk tegen, onze handen en billen zijn warm, en we rijden in een prachtige streek met af en toe een straaltje zonnesch… Oh nee, het is het grootlicht van een vrachtwagen die van een bergpas komt en niets ziet door de dichte mist.

Meer modellen in de pijplijn

Morbidelli zal in de Benelux gedistribueerd worden door Moteo, naast hun merken als Benelli en Suzuki (in België). De komende maanden staan naast de T1002VX ook de T1002V, met gietwielen, touringbanden en zonder koffers; de C1002V-cruiser, de T502X lichte adventure bike en F352 naked bike op het programma. Internationaal heeft Morbidelli een bijzonder uitgebreid gamma met alle type motoren en scooters in alle type cilinderinhouden, dus het is afwachten welke filtering daarvan uiteindelijk naar ons komt. Om helemaal mee te zijn met de tijd, heeft Morbidelli ook een app waarmee je een gps-kaart op je TFT-dashboard kunt toveren, ritgegevens kunt bekijken, andere rijders kunt ontmoeten… We konden die gps-functie even kort testen en dat werkte vlot. Hetzelfde TFT-scherm en dezelfde functies komen ook op de andere modellen.

Test 2025 CFMoto 800MT-X: omslagpunt

Conclusie test 2025 Morbidelli T1002VX

Hoewel er met de rijmodi softwarematig vreemde keuzes zijn gemaakt en je met een grote, zware motor onderweg bent, heeft Morbidelli haar wedergeboorte met de T1002VX niet gemist. Je krijgt een bijzonder compleet uitgeruste motorfiets die dan ook nog eens kan vertrouwen op topmateriaal van Bosch, Pirelli, KYB en J.Juan. Exacte prijzen zijn op het moment van schrijven nog niet bekend, maar de richtprijs moet ergens onder de 12.000 euro zijn. Dat is zeer scherp, wetende dat je een 1000cc V-twin onder je hoort draaien. Die levert niet de meeste kracht in zijn segment, maar doet dat wel op een heel soepele en comfortabele manier. Geen adventure touring, geen touring cruiser, maar wel een adventure cruiser. En zo heeft Morbidelli meteen al een nieuw motorsegment in het leven geroepen. Die Italianen toch…

Pluspunten 2025 Morbidelli T1002VX

  • Rijkelijke standaarduitrusting
  • Soepel motorblok
  • Prijs

Minpunten 2025 Morbidelli T1002VX

  • Vreemde rijmodi en software
  • Gewicht
  • Geen quickshifter
MOTOR
Typevloeistofgekoelde V-twin
Cilinderinhoud997cc
Boring x slag92 x 75 mm
Compressieverhouding10,3:1
Koppelingnatte multiplaat, slipperkoppeling
Transmissiezesbak
Eindoverbrengingketting
PRESTATIES
Maximaal vermogen87 pk (63,9 kW) @ 7.750 tpm
Maximaal koppel89 Nm @ 5.250 tpm
ELEKTRONICA
Motorrijmodi, cruisecontrol
Rijwielgedeeltetractiecontrole, bochten-ABS
RIJWIELGEDEELTE
Framestalen dubbel wiegframe
Vering voor43 mm UPSD
Stelmogelijkheden voorveervoorspanning en uitgaande demping
Vering achtermonoshock
Stelmogelijkheden achterveervoorspanning en uitgaande demping
Veerweg v/a184/177 mm
Rem voortwee 320mm-schijven met radiale vierzuigerklauw
Rem achtereen 260mm-schijf met éénzuigerklauw
Banden v/a120/70-R19, 170/60-R17
PRIJZEN
Nederland€ 11.999,- (richtprijs)
België€ 9.999,- (richtprijs)
ALGEMEEN
Rijklaargewicht265 kg
Tankinhoud20 l
Wielbasis1.581 mm
Zithoogte820 mm
Balhoofdhoekn.n.b.
Naloopn.n.b.

Foto’s: Morbidelli

Gijs Gilis
Gijs Gilis
Zot ván alles wat op wielen staat, soms zot óp alles wat wielen heeft. Rijdt het liefst met van die tweewielige machines. Licht of zwaar, naakt of aangekleed, traag of snel, als er maar iets leuk over te vertellen is.

GEBRUIKERSSCORE

Ben jij eigenaar van dit type en jaartal motorfiets? Doe dan mee met de gebruikersscore. Vul onderstaande velden in zodat andere geïnteresseerden nog meer informatie hebben voor dat ze eventueel tot aankoop overgaan.

Deel jouw ervaring met dit model met andere motorrijders

Motorblok
Stuureigenschappen
Vering en Demping
Remmen
Comfort
Afwerking
Uitrusting
Verbruik
Prijs/Kwaliteit

Gebruikers die hun ervaring hebben gedeeld (0)

Er zijn nog geen ervaringen van eigenaren/gebruikers van deze motor.

Laatste Artikelen

Gerelateerde artikelen