vrijdag 20 september 2024

Test 2024 Zero DSR: in de lijn der verwachting

Met een nieuwe styling, nieuwe motor en nieuwe accu moet de nieuwe Zero DSR aansluiten bij de rest van het Zero-gamma. Je moet al een kenner zijn om hem qua uiterlijk te onderscheiden van de DSR/X, maar dat was ook net de bedoeling. De vorige supermoto-achtige styling ging op de schop en de DSR is nu klaar voor het serieuze werk. We maken er de eerste testkilometers mee in het exotische Pays des Collines. Daar moet je ook al een kenner voor zijn om te weten dat die streek ‘gewoon’ in België ligt…

Test Zero DSR/X: pure elektrische allroad

Net zoals de SR een lichtversie is van de SR/F, is de DSR nu een lichtversie van de DSR/X. Uniformiteit heet zoiets, oftewel herkenbaarheid voor (toekomstige) motorrijders. De 2024 Zero DSR is volledig vernieuwd ten opzichte van het 2023-model, dus het is niet enkel een optische upgrade, met jammer genoeg slechts één kleurkeuze: grijs. Het gebruikte motorblok is de Z-Force 75-10, een borstelloze AC-motor met permanente magneet. Die levert een gezonde 70 pk en een indrukwekkende 170 Nm koppel. Het behoeft in 2024 geen uitleg meer dat bij een elektrische motor het koppel van veel groter belang is dan de pk’s. Via firmware updates kan dat vermogen ook nog opgekrikt worden naar 82 pk en 195 Nm.

De gebruikte Li-ion accu meet 15,6 kWh en zorgt voor een theoretisch rijbereik van 161 km bij gemengd gebruik en 249 km in de stad. Met de standaard lader van 3,3 kW heb je 4,4 uur nodig om de accu weer tot 100 procent op te laden. Ook daar kun je upgraden naar een 6 kW Rapid Charger die de klus klaart in 1,9 uur. Dankzij de eenvoudige configuratie van accu’s en elektrische motoren kan de DSR op alle mogelijke manieren gewijzigd worden naar een motor voor A-rijbewijshouders – met dus meer power – want af-fabriek is het een A2-machine.

28 liter opbergruimte

Het mag duidelijk zijn dat er vele mogelijkheden zijn om de DSR naar ieders wens af te stellen. Wij krijgen vandaag een standaardmodel gepresenteerd om een testrit van 100 km mee te voltooien. Dat moet ruim voldoende zijn om een eerste interpretatie van Zero’s nieuwste te krijgen. Iets waarover we iedere keer weer opnieuw enthousiast zijn, is de 28 liter grote opbergruimte waar normaal de benzinetank zit. Meerdere Zero’s hebben het, de Honda NC-reeks overigens ook, maar het blijft zo verdomd handig. Je gooit je regenpak, je portefeuille, een slot en nog wat prulletjes erin en kunt altijd een trui uitdoen als het te warm wordt tijdens de rit.

Nauwelijks remmen

De weinige knopjes op het stuur maken het makkelijk om onmiddellijk te weten wat wat is. Met vijf rijmodi en instelbare tractiecontrole is er best wel veel aan te passen, dus we hebben voldoende om ons onderweg mee bezig te houden. Het verschil in die rijmodi is best groot. Wil je veel vermogen of niet, veel motorrem of niet, enz. Onze favoriet was het volle vermogen en ook de volle motorrem. Op die manier kun je bijna overal rijden zonder je remhendels aan te raken. Moet je echt hard afstoppen, moet je de remmen er uiteraard wel bij pakken, maar wij maakten er een uitdaging van om de fysieke remmen zo weinig mogelijk aan te spreken. Een soort van nieuwe rij-uitdaging, want zonder ontkoppelen, schakelen en geluid is het niet verkeerd om af en toe wat speels om te gaan met een comfortabele elektrische motor als de DSR. Dankzij de aangename rechtop zitpositie en het eenvoudig met draaiknoppen instelbare windscherm is de Zero bijzonder verblijdend vervoer. Daarbij verhoogt het zachte elektrogezoem en het totale gebrek aan geluid extra het comfort. Een hele dag ermee rijden is geen enkel probleem, ook al omdat de machine geen gewenningsperiode vraagt. Gas geven en af en toe remmen, meer is het niet.

Limieten zoeken

Kom je op wat bochtigere stukken asfalt, dan heb je wél wat gewenning nodig. De DSR weegt 242 kg, wat absoluut gezien veel is, maar als je het relatief bekijkt – want accu’s zijn gewoon zwaar – valt het best wel mee. Hoe dan ook moeten die kilo’s afgeremd en gestuurd worden. Geen enkel probleem met een normaal rijtempo, dan voel je nauwelijks een verschil met een benzinemotorfiets. Maar ga je pushen en de limiet wat opzoeken, merk je dat de DSR meer begint te zwalken en zoeken. Aan de J. Juan-remmen, Showa-vering en Pirelli-banden – met andere woorden zeer respectabel materiaal – ligt het alvast niet. Het is puur het gewicht in blok-/accuvorm dat overal naartoe heen wil gaan waar jij niet heen wil. Niet te gek doen, is dus de boodschap.

Party trick

Dé grote party trick van de DSR, en eigenlijk van iedere elektrische motor, is het acceleratievermogen. Dat is niet zozeer super indrukwekkend qua snelheidsopbouw, maar wel omdat je vooruitvliegt zonder enig geluid en dus zonder auditieve feedback. Dat blijft wennen, hoeveel je het ook doet. En het blijft verslavend plezierig. Op de DSR wordt dat gevoel nog eens extra versterkt door het eerdergenoemde comfort en de windbescherming. Het mag dan wel een leuk trucje zijn, maar de DSR rijdt eigenlijk zeer volwassen. Hij is mooi afgewerkt, voelt zeer kwalitatief aan en straalt volwassenheid uit. Voor rijders met een elektrische mindset, want die moét je hebben, is deze Zero een heel interessante keuze. Minder gecompliceerd en een stuk minder duur dan de DSR/X. Het prijsverschil is meer dan 4.000 euro voor – kort gezegd – 30 km/u minder topsnelheid en 40 km meer actieradius.

Conclusie test 2024 Zero DSR

Zero probeert op alle mogelijke manieren om elektrisch rijden zo breed mogelijk te maken. De nieuwe DSR is een prijsbewuste versie van de DSR/X en/of een toerversie van de SR. De Zero is de gulden middenweg als je een elektrische motor zoekt met (meer dan) voldoende power, veel comfort en een nuttige actieradius. Over die eerste twee zaken valt niet te discussiëren, over dat laatste wel. Een gemiddeld rijbereik van 161 km (249 km in de stad) blijft weinig indrukwekkend als je op een zonnige dag wat kilometers wilt afmalen, hoe imposant de techniek ook is. Maar als woon-werkmotor wordt het plots een andere zaak. De vraag is dan natuurlijk hoeveel elektrische kilometers je als werknemer moet maken om de hogere aankoopprijs ten opzichte van een gelijkaardige benzinemotorfiets eruit te halen.

Pluspunten 2024 Zero DSR

  • Kwaliteitsgevoel
  • sereniteit
  • instellen van windscherm

Minpunten 2024 Zero DSR

  • Gewicht
  • actieradius
  • zwalpen op hoog tempo

Foto’s: Peter Naessens

Technische gegevens 2024 Zero DSR

MOTOR
Type luchtgekoelde, interne permanente magneet AC-motor
Laadvermogen 3,3 kW
Oplaadtijd 4,4 uur (100%), 3,9 uur (95%)
Rijbereik 161 km
Eindoverbrenging riem
PRESTATIES
Maximaal vermogen 70 pk @ 3.800 tpm
Maximaal koppel 170 Nm
ELEKTRONICA
Motor rijmodi cruisecontrol
Rijwielgedeelte tractiecontrole, stabiliteitscontrole
RIJWIELGEDEELTE
Frame stalen trellisframe
Vering voor 47mm UPSD-vork
Stelmogelijkheden volledig instelbaar
Vering achter monoshock
Stelmogelijkheden volledig instelbaar
Veerweg v/a 190/190 mm
Rem voor dubbele 320mm schijf met vierzuigerklauw, gecombineerd remsysteem
Rem achter enkele 265mm schijf met enkelzuigerklauw
Banden v/a 120/70 R19, 170/60 R17
PRIJZEN
Nederland €19.795
België €19.725
ALGEMEEN
Rijklaargewicht 242 kg
Wielbasis 1.525 mm
Zithoogte 828 mm
Balhoofdhoek 25°
Naloop 109 mm

Gijs Gilis
Gijs Gilis
Zot ván alles wat op wielen staat, soms zot óp alles wat wielen heeft. Rijdt het liefst met van die tweewielige machines. Licht of zwaar, naakt of aangekleed, traag of snel, als er maar iets leuk over te vertellen is.

GEBRUIKERSSCORE

Ben jij eigenaar van dit type en jaartal motorfiets? Doe dan mee met de gebruikersscore. Vul onderstaande velden in zodat andere geïnteresseerden nog meer informatie hebben voor dat ze eventueel tot aankoop overgaan.

Deel jouw ervaring met dit model met andere motorrijders

Motorblok
Stuureigenschappen
Vering en Demping
Remmen
Comfort
Afwerking
Uitrusting
Verbruik
Prijs/Kwaliteit

Gebruikers die hun ervaring hebben gedeeld (0)

Er zijn nog geen ervaringen van eigenaren/gebruikers van deze motor.

Laatste Artikelen

Gerelateerde artikelen