vrijdag 22 november 2024

Test 2024 Triumph Rocket 3 Storm: depressie overwonnen

Alsof de basisversie nog niet genoeg was, heeft Triumph zijn Rocket 3 een Storm-facelift gegeven, met nog meer vermogen – dat liet al te wensen over… – en geoptimaliseerde rijeigenschappen. Dus trokken we naar de altijd zonnige Côte d’Azur om kennis te maken met de nieuwe versie van Hinckley’s Storm.

Twintig jaar geleden haalde Triumph de krantenkoppen met de lancering van de Rocket 3. De motorfiets, waarvan de naam een eerbetoon is aan de BSA Rocket 3 uit de jaren 60, werd aangedreven door een 2294 cc grote, in de lengterichting geplaatste driecilinder en produceerde 142 pk bij 5.750 tpm en een titanisch koppel van 199 Nm bij amper 2.500 tpm. De ijzeren zwaargewicht met een leeggewicht van 320 kg was uitgerust met een cardanas en haalde ruim 200 km/u. Na een succesvolle carrière, die in 2017 eindigde met de invoering van de Euro 4-norm, werd hij na twee lange jaren vervangen door een geheel nieuwe Rocket 3 met een cilinderinhoud van 2458 cc en een vermogen van 167 pk bij 6.000 tpm en een koppel van 221 Nm bij 4.000 tpm. De nieuwkomer speelde daarbij een indrukwekkende 40 kg kwijt, waardoor hij onder de grens van 300 kg zakte naar 291 kg in onbeladen toestand (R-versie).

Test 2024 Triumph Tiger 900 Rally Pro en GT Pro: broederstrijd

Vandaag de dag biedt Triumph ons de Rocket 3 Storm R en GT. De twee nieuwe versies winnen 15 pk en leveren nu 182 pk bij 7.000 tpm. Het koppel stijgt licht met 4 Nm tot 225 Nm, nog steeds bij 4.000 tpm. Deze nieuwe evolutie van de in de lengterichting geplaatste triple voldoet aan de Euro 5b-norm. De tweede grote update betreffen de sportieve, tienspaaks 17- en 16-inch wielen: die zijn nu gemaakt van gegoten aluminium en zijn een kilo lichter, waardoor het onafgeveerde gewicht afneemt. Geïnspireerd door de recente Rocket 3 Black-versie, worden de nieuwe Storms aangeboden in drie kleurstellingen. De R is verkrijgbaar in Carnival Red/Sapphire Black, Pacific Blue Satin/Matt Sapphire Black en Sapphire Black/Granite. De GT-versie gebruikt dezelfde kleurencombinaties, maar ze zijn gespiegeld aangebracht op de brandstoftank. Tot slot werd het Storm-logo discreet aangebracht op de flanken van de tank.

Afspraak met de sterren

Triumph heeft kosten noch moeite gespaard voor dit persevenement. Een uitzonderlijke motorfiets vereist immers een uitzonderlijke testrit. Dus hoeft het niet te verwonderen dat we verzamelen in Cannes, aan de Côte d’Azur, om de nieuwe ster van Hinckley te ontmoeten. Twee weken later zullen de wereldlijke filmsterren de trappen van het Palais des Festivals et des Congrès betreden voor het Filmfestival van Cannes (14-25 mei). Maar nu is het onze beurt, en we laten het ons welgevallen. Nou ja, misschien zijn het niet de trappen van het Palais des Festivals, maar wel de trappen van ons hotel, een paar meter verderop. Geen fotografen of fans te bespeuren langs de rode loper, maar wel de Triumph Rocket 3 Storm R en de GT. Beide staan klaar voor een testrit van meer dan 200 kilometer, die ons tot diep in de Alpes-Maritimes zal brengen.

Aftrappen op de R

Ik begin met de R-versie. De afwerking van deze machine is echt heel netjes. Talloze zwart geanodiseerde elementen maken dit meesterwerk compleet, waaronder het gesmede achterframe, de achterbrug, de uitlaatspruitstukken, de kroonplaten en de stuurklemmen, om nog maar te zwijgen van het zadel en voetsteunen. De voetsteunen voor de passagier zijn nog steeds voorzien van een slim, zeer discreet vouwsysteem waarmee ze ‘in’ het frame verdwijnen. Ik verstel snel de spiegels en hendel, en vind al even vlot mijn draai in de menustructuur van het dashboard. Dat bestaat uit een driedelig TFT-kleurenscherm en wordt bediend middels een vijfwegs joystick met achtergrondverlichting op de linker stuurhelft. Het scherm kan worden aangepast aan de lichaamsbouw van elke bestuurder.

Terwijl de driecilinder rustig opwarmt, maak ik van de gelegenheid gebruik om een paar instellingen aan te passen en vooral de handvatverwarming in te schakelen. De weersvoorspelling voor vandaag is allesbehalve gunstig en ik neem liever het zekere voor het onzekere. We trappen de rit af door het centrum van Cannes en rijden de A8 op richting Nice. Op dit eerste stuk door de stad kan ik deze Rocket 3 rustig herontdekken. De 2,5-liter motor stoot een hees, vol geluid uit en de korte acceleratie-uitbarstingen tussen de verkeerslichten bezorgen me al een hogere hartslag. De rijpositie van de R is typisch die van een roadster. Een kort, licht gebogen stuur en voetsteunen op gelijke hoogte met de achterkant van de motor, met de mogelijkheid om ze over 15 mm verticaal te verstellen. Nog voor we het oude havengebied van Cannes verlaten, waar ons hotel zich bevindt, ben ik me bewust van het formaat van de Rocket 3 en het gemak waarmee ik hem desondanks door het verkeer kan loodsen.

Zelfde rijwielgedeelte

Rijden op een motor met zo’n cilinderinhoud is uniek, vooral omdat het de enige op de markt is. Het plezier bereikt een eerste hoogtepunt als we de A8 opdraaien: de acceleratie is ronduit indrukwekkend en de wettelijke maximumsnelheid is in een wip bereikt. De driecilinder spint rustig onder de 4.000 tpm. Vlak voor Nice verlaten we de snelweg en rijden we langs de rivier de Var naar het noorden. Het tempo dat onze gids aangeeft is best pittig, wat perfect past bij de Rocket 3. Als we richting de bergen gaan, door de Haute Vallée du Var, duikt de omgevingstemperatuur – zoals verwacht – nogal vlot, dus zetten we de handvatverwarming een standje hoger. De versnellingsbak van de 2,5-liter is een beetje traag maar wel nauwkeurig. Je hoeft niet al te veel te schakelen, omdat je in elke versnelling makkelijk op koppel kunt rijden. Vergeet niet dat deze Triumph 225 Nm ter beschikking heeft, over een vrij breed bereik van zo’n 1.500 tot 4.000 tpm.

De Rocket 3 Storm is nog steeds uitgerust met een Brembo-remsysteem, met aan de voorkant een dubbele schijf van 320 mm die wordt gegrepen door radiale Stylema vierzuigerremklauwen. Achteraan maakt de combinatie van een 300 mm remschijf en een radiaal gemonteerde M4.32 monobloc vierzuigerremklauw de dienst uit. Stuk voor stuk met hellingshoekgevoelig ABS. De ophanging wordt geleverd door Showa, met een volledig instelbare voorvork en achterschokdemper. Die laatste voelt vrij stug aan, wat ongetwijfeld de prijs is die je betaalt voor de uitstekende stijfheid van het chassis. Tijdens het eerste deel van deze test, die we gelukkig onder droge omstandigheden kunnen rijden, kan ik een paar keer controleren of Triumph gelijk had om het rijwielgedeelte te behouden van de 2019-versie. De Rocket 3 Storm remt als een malle, althans voor een motor van bijna 320 kilo. En het chassis blijft onder alle omstandigheden stoïcijns.

Test Ducati Diavel V4 vs Triumph Rocket 3 GT

GT aan de beurt

Na een koffiestop in Plan-du-Var trekken we vol goede moed op weg naar het westen, terwijl we nog steeds de Var volgen, die hier en daar in een wildwaterbaan verandert. Niet verwonderlijk, gezien alle regen die hier – net als overal in de buurt – de afgelopen weken is gevallen. De horizon wordt geleidelijk donkerder, maar we genieten nog steeds van prachtige landschappen, waaronder de dorpen Touët-sur-Var en Entrevaux. Als we de Col de Toutes Aures (1.124 m) passeren, die de valleien van de Var en de Verdon met elkaar verbindt, begint het er echt somber uit te zien. Mist gevolgd door lichte regen wordt ons deel. Voorzichtig blijf ik vasthouden aan de Road-modus. De 16-inch achtervelg met 240 mm Metzeler Cruisetec eromheen, blijft het koppel zonder zijstappen overbrengen. Al spring ik onder deze omstandigheden érg voorzichtig om met het gashendel…

Bij het dorp Saint-Julien-du-Verdon nemen we de weg die langs het Lac de Castillon loopt en die het decor zal vormen voor de eerste fotosessie. Voor we de cameralens passeren, stappen we over van de R naar de GT – een uitstekende gelegenheid om de twee versies even met elkaar te vergelijken. De GT heeft een zadelhoogte van 750 mm, wat iets lager is dan de 773 mm van de R. De zithouding is meer rechtop en je rijdt duidelijk meer op een custombike dan op een GT. Dat komt doordat de voetsteunen naar voren zijn geplaatst en ook verstelbaar zijn, in dit geval horizontaal over een afstand van 50 mm. Op deze GT heb ik vooral het gevoel dat ik de Rocket ‘vanaf afstand’ bestuur. Wat mij betreft is het gevoel met het voorwiel minder direct en dat is even wennen. Het begint steeds harder te regenen en het is tijd om het regenpak aan te trekken voordat we helemaal worden weggespoeld.

We rijden terug naar Castellane voor het avondeten. Dit dorp, dat toegang geeft tot de Gorges du Verdon, is doorgaans een aantrekkelijke, zonnige plek. Meestal… maar vandaag niet. Ons wacht enkel een doorweekte, trieste aanblik. Gelukkig kunnen we ons opwarmen met een stevige maaltijd in een van de vele restaurants. De rest van de trip wordt de GT mijn reisgezel.

Frustratie

We rijden over de Route Napoléon, waaraan ik begin in de rijmodus Rain. De weg is echt doornat en de buitentemperatuur bedraagt amper 6 graden. Met de Torque Assist-koppeling schakel ik soepel door de bak, en het hellingshoekgevoelige ABS en dito tractiecontrole zijn een geruststelling. Al dient gezegd dat de motor zo zachtaardig reageert en de remmen zo progressief bijten dat ik nooit een tussenkomst van een van beide rijhulpjes kan waarnemen. De Hill Hold, die voorkomt dat de motor achteruit rolt als hij stilstaat, is in dit bergachtig landschap dan weer een absolute troef. En een geweldige manier om even uit te rusten, met bevroren vingertoppen…

Als we de Col de Luens (1.058 m) passeren, stelt de wat achteroverhangende zithouding van de Rocket 3 Storm GT me iets meer bloot aan de elementen. En het kleine windscherm biedt ook al weinig bescherming – al is het daar ook niet echt voor ontworpen. Toch rijd ik best comfortabel op de GT. We rijden verder naar de Col de Val Ferrière (1.169 m) en slingeren naar beneden naar Saint-Vallier-de-Thiey, waar het kwik eindelijk in de juiste richting beweegt. De weg voert ons naar Grasse, de parfumhoofdstad van de wereld. Nu moeten we alleen nog naar een andere hoofdstad, die van de ‘zevende kunst’. We hebben net 230 kilometer afgelegd op de nieuwe Rocket 3 R en GT en ik raak toch een beetje gefrustreerd. Nee, je hebt het weer nooit in de hand, helaas. Maar de kans krijgen om deze bijzondere motor te rijden en er omwille van datzelfde weer niet ten volle van te kunnen genieten, laat een bittere smaak achter in mijn mond.

Conclusie test 2024 Triumph Rocket 3 Storm

De Rocket 3 van Triumph is een ronduit unieke motorfiets op de markt. We komen superlatieven tekort om deze machine te beschrijven. Al krijgt de nieuwe Storm-versie updates die ik door het slechte weer amper heb kunnen ontdekken. De in 2019 uitgebrachte Rocket 3 was al een van de beste – zo niet de beste – muscle bike op de markt. Met de Storm toont Triumph opnieuw zijn ongeziene knowhow en technologisch meesterschap. En ondanks het matige weer, hebben beide Storms er toch voor gezorgd dat ik een opkomende depressie heb overwonnen.

Pluspunten 2024 Triumph Rocket 3 Storm

  • Afwerking en looks
  • Motor
  • Uitrusting

Minpunten 2024 Triumph Rocket 3 Storm

  • Een achteruitversnelling was welkom geweest…

Tekst: Pascal Mouton
Foto’s: Triumph Motorcycles

Technische specificaties Triumph Rocket 3 Storm R (GT) 

MOTOR
Type driecilinder lijnmotor, vloeistofgekoeld, dubbele bovenliggende nokkenas
Cilinderinhoud 2458 cc
Boring x slag 110,2 mm x 85,9 mm
Compressieverhouding 10,8:1
Koppeling bekrachtigde multiplaat in oliebad
Versnellingsbak zesbak
Eindaandrijving cardan
PRESTATIES
Maximumvermogen 182 pk (134 kW) bij 7.000 tpm
Maximumkoppel 225 Nm bij 4.000 tpm
Elektronica hellingshoekgevoelige tractiecontrole
RIJWIELGEDEELTE
Frame aluminium
Voorvering 47 mm Showa omgekeerde cartridge-voorvork
Stelmogelijkheden volledig verstelbaar
Achtervering Showa monoshock met afzonderlijk reservoir
Stelmogelijkheden volledig instelbaar
Veerweg voor/achter 120/107 mm
Voorremmen twee 320mm-remschijven, radiaal gemonteerde Brembo M4.30 Stylema monobloc vierzuigerremklauwen
Achterrem een 300mm-remschijf, radiaal gemonteerde Brembo M4.32 monobloc vierzuigerremklauw
Banden voor/achter 150/80 R17, 240/50 R16 Metzeler Cruisetec
PRIJZEN
Nederland € 30.395 (R), € 31.395 (GT)
België € 26.395 (R), € 27.195 (GT)
ALGEMEEN
Wielbasis 1.677 mm
Balhoofdhoek 27,9°
Naloop 134,9 mm
Zadelhoogte 773 mm (R), 750 mm (GT)
Brandstoftank 18 liter
Rijlaargewicht 320 kg (R), 317 kg (GT)
Redactie
Redactie
De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73 en Promotor. Redacteuren Marien Cahuzak, Jan Kruithof, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

GEBRUIKERSSCORE

Ben jij eigenaar van dit type en jaartal motorfiets? Doe dan mee met de gebruikersscore. Vul onderstaande velden in zodat andere geïnteresseerden nog meer informatie hebben voor dat ze eventueel tot aankoop overgaan.

Deel jouw ervaring met dit model met andere motorrijders

Motorblok
Stuureigenschappen
Vering en Demping
Remmen
Comfort
Afwerking
Uitrusting
Verbruik
Prijs/Kwaliteit

Gebruikers die hun ervaring hebben gedeeld (0)

Er zijn nog geen ervaringen van eigenaren/gebruikers van deze motor.

Laatste Artikelen

Gerelateerde artikelen