De 2024 S2 Del Mar is niet het eerste LiveWire-model, maar wel het eerste dat geboren wordt onder die merknaam. De huidige LiveWire One werd immers gecreëerd onder de vlag van Harley-Davidson. Het nieuwste lid heeft niks gemeen met zijn stalgenoot en zou om verschillende redenen een stuk populairder kunnen worden. Dat is de voorlopige conclusie na een dag intensief testen in en rond Barcelona.
Testomstandigheden | Droog en soms halfdroog asfalt |
Temperatuur | 22° |
Testlocatie | Barcelona, Spanje |
Foto’s: LiveWire
De LiveWire S2 Del Mar heeft geen enkel onderdeel gemeen met de eerstgeborene; de One. Dat lijkt een boude opmerking, vooral omdat de eerste LiveWire werd gezien als de basis voor een breder gamma. Om zeker te zijn van die stelling, vroegen we het tijdens het avondeten aan de ingenieur die de S2 Del Mar ontworpen heeft. En ja hoor, het antwoord was bevestigend: er zitten geen gemeenschappelijke onderdelen op. ‘En nee, zelfs niet de remhendel, want die is instelbaar op de S2 Del Mar’, klonk het na enig nadenken.
Test 2024 Kawasaki Ninja 7 Hybrid: een blik op de toekomst of een imago-kwestie?
Anders
Dat wil niet zeggen dat er iets mis is met de LiveWire One. De S2 Del Mar is gewoon anders in alle opzichten. Hij werd geschapen naar het beeld van Flat Track-racers, maar hij belichaamt iets toaal anders. De S2 Del Mar is fun om mee te rijden, toegankelijk, eenvoudig en mooi om naar te kijken. En dat zijn precies de kenmerken waarmee een elektrische motorfiets zijn voordeel kan doen. Grote afstanden zijn veel meer het ding van de klassieke tourmotoren. De S2 Del Mar is gericht op gebruik waar afstanden niet de prioriteit hebben en het laden dus ook niet. Ook al laad je in 1 uur 18 de batterij van 20 naar 80 procent op met een level 2-lader. Stop je de laadkabel in een gewoon 220V-stopcontact, dan duurt het net geen zes uur.
Ook anders: de draadloze updates. LiveWire-eigenaars zien de software van hun motor automatisch en draadloos geüpdate. Daaraan gekoppeld is de LiveWire-app die je info als rithistorie, pechhulp en zelfs een gebruikershandleiding geeft. Lokalisatie en het weer zit er ook op, iets wat een beetje motorrijder ook kan zien door gewoon rond zich te kijken.
(Af)kicken
We reden een stukje in de – soms – gezellige drukte van Barcelona, stormden dan MontJuïc op (altijd even aan Eddy Merckx denken als je dat doet) en volgden een route die ons over slingerende bergwegen en door kleine dorpjes leidde. Heerlijk motorrijden. En ja hoor, het geautomatiseerde deel van je motorbrein wil schakelen en ontkoppelen. Het is tegelijkertijd afkicken en kicken. Oude gewoontes naast je neerleggen en genieten van nieuwe mogelijkheden. Want je komt vrij snel tot de vaststelling dat het heerlijk is om altijd op het gas te gaan met hopen koppel en zonder je te bekommeren om de juiste versnelling of een stuiterend achterwiel bij het terugschakelen.
Ervaren motorrijders kunnen – begrijpelijk en terecht – twijfelen wat het leukst is. Wie minder ervaring heeft, zal met de S2 Del Mar vlotter en met meer plezier door de stad en over secundaire wegen rijden. Omdat de motor hier ook echt voor gebouwd is. Zo smal als een 125, met ruim bemeten 19-inch wielen (flattrack-styling, weet je nog) en met een rijklaar gewicht van minder dan 200 kg. De S2 Del Mar weegt amper negen kilo meer dan de nieuwe Kawasaki ZX-4 RR. Blijvende pluim voor Kawa, maar ook respect voor de S2 Del Mar. Dit is een lichte motorfiets en ook al is de gewichtsverdeling lichtjes anders, het is leuk bochtenpikken met dit ding.
4 + 1
Dat ligt ook aan het feit dat er voor en achteraan volledig instelbare Showa’s op zitten en Brembo-stoppers. De enkele schijf vooraan voldoet helemaal en het helpt het onafgeveerd gewicht wat te beperken. Een 17-inch wiel zou dat nog meer doen en zelfs de stuurkwaliteiten nog wat verscherpen, maar dat vloekt met de flattrack-stijl. Vorm over functie, ach, af en toe mag het en zeker op een motorfiets waar prestaties niet de enige focus zijn. De fun-factor en de stuureigenschappen zitten hoe dan ook goed op de S2 Del Mar. Alles gebeurt met een als vanzelfsprekende eenvoud.
Dat geldt ook voor de keuze tussen de vier standaard rij-modi. Natuurlijk zien we Eco als politiek verantwoord en Rain als overbodig. Maar Road is heerlijk in de stad en biedt degelijke tractiecontrole. Sport is de beste keuze voor secundaire wegen en al helemaal voor slingerende bergwegen. Ook handig toen we de snelweg opdoken en mee wilden met het verkeer.
Op de snelweg mag je rekenen op een verbruik van 1 procent per kilometer. Makkelijk om uit te rekenen hoever je daarmee komt. Maar je moet de autoweg zien als iets wat de S2 Del Mar wel kan, maar niet echt voor gemaakt is. Kijk naar de bouw en de afwezigheid van windbescherming.
Net zoals de drie musketiers eigenlijk met vier waren, is er naast de vier rij-modi nog een vijfde modus: de Custom. De Spaanse testlocatie indachtig, hadden ze deze net zo goed Loco mogen noemen. Want je krijgt er in één klap nog 20 procent vermogen en kracht bij. Dan kom je op 84 pk en 263 Nm. Daar win je wel eens een stoplichtsprintje mee. En tijdens dat sprintje voelden we de instelbare tractiecontrole wel eens ingrijpen. Moeilijk te zeggen of het de soms glibberige ondergrond was of de banden. In elk geval moet je uitkijken als je hersenen de zelfbehoud-modus laten varen en je slaagt er in om tegen beter weten in het gashendel met één draai naar zijn limiet te trekken. Pret altijd verzekerd…
Mobiliteit
Nu zijn stoplichtsprintjes leuk, maar daar draait het bij motorrijden niet (uitsluitend) om. Het is de verdienste van LiveWire dat ze van de S2 Del Mar een veelzijdige motor gemaakt hebben. Hij doet alles met een vanzelfsprekend gemak, heeft een heel hoge fun-factor en hij is toegankelijk. Ervaren rijders zullen ervan genieten, beginners zullen opkijken van wat ze allemaal met een motorfiets kunnen doen. Snelwegen en lange afstanden, daarin blinkt de S2 Del Mar niet uit. Maar laten we eerlijk zijn: dat doet geen enkele elektrische motor. Wat ze bij LiveWire heel goed gedaan hebben, is focussen op zaken waarin elektrisch motorrijden goed, even goed of beter kan zijn dan op klassieke motoren. Dáár hebben ze op gewerkt en dáár is de S2 Del Mar op gericht. Mobiliteit in zijn leukste vorm. Als je minder mobiel bent en dus stilstaat, heeft de stille Amerikaan een jiffy die vergrendelt. Dat is handig als je de motor op een helling achterlaat. Maar als je nog op de motor zit en gewoon stil wil staan op een helling helpt zo’n zijsteun niet en ‘m in zijn één zetten kan logischerwijs ook niet. Een handrem was op dat (hellend) vlak een goed idee geweest.
Prestaties eerst
Moet je om alle voorgaande reden onmiddellijk een S2 Del Mar bestellen? Nee, want geen enkele motor is geschikt voor iedereen. Ook de S2 Del Mar zal geen spek voor ieders bek zijn. Maar voor wie warm is voor elektrisch motorrijden, of het op zijn minst wil proberen, behoort de nieuwe Amerikaan tot het beste wat er op de markt is. LiveWire zegt zelfs dat ze voor prestaties hebben gekozen en niet voor actieradius. Dat is niet helemaal waar. De prestaties en de bijhorende fun-factor zijn top, maar dat rijbereik valt binnen de normen van wat je van elektrisch motorrijden mag verwachten. En al helemaal voor een motor die vooral focust op de stad en secundaire wegen.
Wie voor een Level 2-charger kiest (werkt met een laadpaal), laadt de accu in een uur op tot meer dan 50 procent. Dat is aanvaardbaar. Wij hadden na de test nog 35 procent ter beschikking. En de schatting was dat we daarmee nog 35 km ver kwamen. Dat heeft alles te maken met de rijstijl tijdens de test en tijdens de fotoshoots. LiveWire geeft een actieradius van 138 km bij gemengd gebruik op en dat is realistisch. Wie geen problemen heeft met het samenspel tussen laden en rijden, zal in de LiveWire DS2 el Mar een geknipte partner vinden. Een goed afgewerkte, sterk presterende fun bike met een gebruiksvriendelijkheid zoals je maar zelden tegenkomt. En hij ziet er nog goed uit ook. Met een prijs van 18.790 euro is hij (een stuk) minder duur dan de LiveWire One. Een koopje is dat nog steeds niet, maar concurrerend is die prijs wel.
Wil je de LiveWire S2 Del Mar zelf eens vrijblijvend testen? Kom dan van 6 – 9 december 2023 naar de S2 Del Mar Preview Tour bij de LiveWire-dealer in Amsterdam. Je kunt je hier gratis aanmelden. |
Conclusie test 2024 LiveWire S2 Del Mar
Gooi al die zaken op een hoop en je komt tot de slotsom dat de S2 Del Mar misschien wel de motor is die de zaken bij LiveWire écht op gang kan trekken. Met enige zin voor optimisme, zou je kunnen stellen dat de S2 Del Mar een inspiratie kan zijn voor anderen. Maar dergelijke optimistische buien zijn dezer dagen zeldzamer dan varkenswangetjes bij de halal-slager. Dus laten we niet te lyrisch worden. De LiveWire S2 Del Mar maakt gewoon een schitterend debuut. Dat is op zich al heel bijzonder.
Pluspunten 2024 LiveWire S2 Del Mar
- Nieuwe aanpak
- Gebruiksgemak
- Motorkarakter
- Design
Minpunten 2024 LiveWire S2 Del Mar
- Geen handrem
Technische gegevens LiveWire S2 Del Mar
MOTOR | |
---|---|
Type | elektromotor met 10,4 kW/h batterij |
Maximaal vermogen | 84 pk (63 kW) |
Maximaal koppel | 263 Nm |
ELEKTRONICA | |
Motor | 5 rij-modi (Sport, Road, Rain, Sport + custom modus), tractiecontrole |
Rijwielgedeelte | ABS |
RIJWIELGEDEELTE | |
Frame | Modulair aluminium frame met batterij als dragend geheel |
Vering voor | Showa 43mm-upsd, volledig instelbaar, 120 mm veerweg |
Vering achter | Showa Mono Shock met manueel instelbare voorspanning en instelbare uitgaande demping. 120 mm veerweg |
Rem voor | hydraulisch bediende enkele 320 mm schijf met Brembo vierzuigerremklauwen |
Rem achter | hydraulisch bediende enkele 260 mm schijf met monozuigerremklauw |
PRIJZEN | |
Nederland | € 18.790,- |