Zoek het woord ‘knaldrang’ op in Van Dale en het Groot Woordenboek der Nederlandse taal: mannelijk, geen meervoud. Jongerentaal. De intense behoefte om te feesten. Dat is – bijna – de exacte omschrijving voor het gevoel dat ons bekroop nadat we in het zadel sprongen van de 2024 Kawasaki Ninja 500 SE.
Testlocatie | Alicante |
Testomstandigheden | Zonnig en droog |
Temperatuur | 16 tot 22 graden |
Alleen ging het hier om een nog meer letterlijke interpretatie. De knaldrang die ons bekroop, was gewoon de intense behoefte om te euh… knallen. Zo sportief mogelijk over ’s heren wegen stuiven. Geloof mij maar: de nieuwe Ninja 500 is geen motorfiets om stapvoets langs terrasjes te paraderen.
Meer koppel
Importeur Kawasaki Benelux voorziet de Lage Landen alleen van de SE-uitvoering van de Ninja 500 en dat wil zeggen dat er standaard een aantal leuke extra’s op zitten. Het sleutelloze KIPASS-contact en het tft-full colourdashboard bijvoorbeeld. Maar net zoals de standaardversie én de Z500 SE heeft deze Ninja een blok dat ooit in de Ninja 300 en later in de 400-uitvoering zat. Nu is het een 451 cc, een blok dat een langere slag kreeg en vooral meer koppel – want die A2-grens is wat ze is.
De paralleltwin heeft ook een wat hoogtoeriger karakter. En dat past uitstekend bij het concept van de motor. Met zijn Ninja-styling nodigt de nieuwe Kawasaki al uit tot sportief rijden nog voor je het sleutelloze contact geactiveerd hebt en rijdend wordt de knaldrang waarvan hierboven sprake was, alleen maar groter.
Ninja-genen
Kawasaki heeft nog geen enkele Ninja gebouwd die geen sportieve inborst heeft, maar bij een A2-motorfiets zijn de verwachtingen vaak iets minder hoog dan bij een vierpitter met meer dan 100 pk. Terecht. Maar… de Ninja 500 ontpopt zich als het levende bewijs dat pk’s en sportiviteit niet onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn. Wij gingen er in de heuvels in het hinterland van Alicante best stevig tegenaan. Met 45 pk loop je dan regelmatig tegen de limieten van de motor aan. Het leuke daaraan is dat je dan ook echt voelt dat je het onderste uit de kan haalt. En laten we eerlijk zijn: met bijvoorbeeld een ZX-6R is dat op de openbare een stuk moeilijker.
Vaak dachten we dat het onmogelijk was om nog harder te rijden op de plaatsen waar we voorbij stoven. Dat was wellicht een valse indruk, want met een sterkere motor kom je wellicht nòg sneller vooruit. Maar het gaat niet om cijfers of tijden; wel om het gevoel. En we voelden écht dat we keihard aan het rijden waren. De cijfers op het dashboard spraken dat – tot op zekere hoogte – tegen. En kijk dàt is wat de Ninja perfect doet: je een gevoel van tevredenheid én opwinding geven. En jawel, soms denk je dat je harder gaat dan af te lezen is op dat tft-display. Maar daar is helemaal niks mis mee. Het gaat hier om de sensatie en niet om de pk’s. Veel meer om het gevoel dan om de cijfers op het dashboard.
Licht en pittig
De Ninja 500 weegt rijklaar 172 kg – in de SE-uitvoering. Dat betekent dat Kawasaki niet eens de volle 47 A2-pk’s in het blok mocht stoppen. Want voor een A2-rijbewijs geldt niet alleen een maximaal vermogen, maar er is ook nog een gewicht-vermogen verhouding. Zo komt het dat de Ninja 500 ‘slechts’ 45 pk laat optekenen. Maar… Nm’s zijn niet beperkt en in combinatie met dat lage gewicht betekent dit dat de aanwezige Nm’s en pk’s optimaal tot hun recht komen. En dat je met een ultra licht pakket op weg bent.
Dat voel je bij het accelereren, maar ook bij het sturen. De Ninja heeft een vrij laag geplaatst stuur, maar desondanks zit je vrij comfortabel. Ook de knieën maken een niet al te scherpe hoek ten opzichte van de voetsteunen, zodat je vlot in het zadel kunt bewegen en occasioneel al eens de buitenboordstijl kunt hanteren zonder spontaan spierkrampen te krijgen.
Sturen is dus helemaal het ding van de Kawasaki Ninja 500 SE. Je hebt een goede controle over de motorfiets en dat geeft vertrouwen in het bochtenwerk. Bij het aansnijden, bij het aanremmen en vooral ook om extra vroeg op het gas te gaan. Je hebt geen vermogensberg aan boord die het achterwiel een stap opzij doet zetten, maar je kunt anderzijds wel belachelijk vroeg het gas op. De rijstijl op de Ninja 500, richt zich meer op techniek, minder op vermogen. En omdat techniek van de rijder komt, is de voldoening groter. Net als de drang naar méér…
Ruim
Buiten een ABS heeft de Ninja 500 geen elektronische ondersteuning aan boord. Op mechanisch vlak is er de slipper-assist koppeling die perfect werkt. Vederlichte bediening van de koppeling en geen blokkerend achterwiel als je al te enthousiast terugschakelt. Echt, je moet wel erg hard je best doen om dat achterwiel te laten stuiteren, want het blok zwiept met plezier naar de hogere toerentallen. Door het goed gespreide koppel heb je lang niet altijd de behoefte om de naald van de toerenteller naar de rode zone te jagen; je rijdt minder hoogtoerig met deze motor dan je zou verwachten. Deze 500 mag op papier dan wel een uit de kluiten gewassen 400 zijn, maar hij rijdt eerder als een lichte 650. En dat is een belangrijke nuance; een groot verschil.
Unieke plek
Daarop voortbordurend: er is wel degelijk een supersport Ninja: de ZX-6R. En er staat ook een 400 Ninja in de Kawasaki line-up: de ZX-4RR. Maar dat zijn beide vierpitters. De lichtste Ninja is dan weer een 125cc-monocilinder en de zwaarste is de WorldSBK-winnende hypersport. ZX-10R. De Ninja 500 SE is dus de enige twin. Deze Kawasaki heeft geen rechtstreekse verwantschap met de familie, tenzij je bij de naakte neven van de Z-reeks gaat kijken. De Ninja 500 SE is de enige, puur sportieve tweecilinder in het gamma. Het siert Kawasaki dat ze van deze twin allesbehalve een halve vierpitter hebben gemaakt. De Ninja 500 SE heeft een nieuwe trellis-frame, volwassen afmetingen, de verfijnde afwerking die we van Kawasaki gewend zijn, led -lampen en -knipperlichten, bluetooth connectiviteit en vooral ook een styling die laat vermoeden dat hij duurder en zwaarder is. Met deze motor kun je beslist thuiskomen…
Al het voorgaande versterkt het imago van de jonge Ninja en bevestigt nadrukkelijk dit een motorfiets is die niet alleen het jeugdige volkje met een A2 kan bekoren. Afmetingen, prijs, prestaties en stuurkwaliteiten zijn troeven die ook houders van een volledig motorrijbewijs kunnen aanspreken.
Conclusie test 2024 Kawasaki Ninja 500 SE
De rijsensaties van de Kawasaki Ninja 500 SE zijn net zo goed volwaardig als de uitstraling. En dan gaat het niet alleen om het rijden op die heerlijke Spaanse bergwegen. Maar ook op wegen zoals we ze hier kennen, doet de Ninja 500 het goed. Vlotte respons als je een auto wilt inhalen, een kuip die ruim genoeg bemeten is om in GP-stijl even achter de ruit weg te duiken op lange rechte stukken, maar vooral ook een gebruiksgemak dat je van een moderne motorfiets mag verwachten. Ja, dat sleutelloze KIPASS -contact is leuk, de Bluetooth connectiviteit met de Rideology app is een toegevoegde waarde en de SE-kleuren geven een hoogwaardige uitstraling. De Ninja 500 SE ziet er goed uit, is prima afgewerkt en uitgerust en biedt vooral rijsensaties die je eerder van een motor met 150 cc méér zou verwachten. En hij geeft je eerst zin om te rijden en schenkt je daarna de voldoening van stevige, sportieve prestaties. Geen motorrijder kan meer verwachten van een 500, toch?
Pluspunten 2024 Kawasaki Ninja 500 SE
- Motorkarakter
- Afwerking
- Uitstraling
- Gewicht
Minpunten 2024 Kawasaki Ninja 500 SE
–
Technische kenmerken 2024 Kawasaki Ninja 500 SE | |
---|---|
MOTOR | |
Type | Vloeistofgekoelde twee-in-lijn |
Cilinderinhoud | 541 cc |
Boring x slag | 70 x 58,6 mm |
Compressieverhouding | 11,3:1 |
Koppeling | Natte multiplaat |
Transmissie | Zesbak |
Eindoverbrenging | Ketting |
PRESTATIES | |
Maximaal vermogen | 45,4 pk (33,4 kW) @ 9000 tpm |
Maximaal koppel | 42,6 Nm @ 5650 tpm |
ELEKTRONICA | |
Motor | Geen |
Rijwielgedeelte | Tweekanaals ABS |
RIJWIELGEDEELTE | |
Frame | stalen trellisframe |
Vering voor | Showa UPSD |
Stelmogelijkheden voor | niet instelbaar |
Vering achter | monoshock op Uni Track link |
Stelmogelijkheden achter | veervoorspanning |
Veerweg v/a | 120/130 mm |
Rem voor | een 310mm-schijf met tweezuigerklauw |
Rem achter | een 220mm-schijf met enkelzuigerklauw |
Banden v/a | 110/70-17, 150/60-17 (tubeless) |
PRIJZEN | |
Nederland | € 7.649 |
België | € 7.199 |
AFMETINGEN | |
Rijklaargewicht | 172 kg |
Tankinhoud | 14 l |
Wielbasis | 1.375 mm |
Zithoogte | 785 mm |
Balhoofdhoek | 25,3° |
Naloop | 92 mm |