Trends komen en gaan. Motorsegmenten doen hetzelfde, want naast de adventure trend – die al een aantal jaar stevig aan de gang is – en de comeback van de supersports, is ook het lichte cruisersegment aan een serieuze opmars bezig. Een gevoel dat we ergens hebben opgepikt? Nee hoor, keiharde verkoopcijfers. Kawasaki speelt slim in op de trend met de al even slimme Eliminator 500. Een no-nonsense cruiser die zich voornamelijk richt op opstappers en de wat kleinere medemensen onder ons.
56 procent. Zoveel is het cruisersegment (350-750 cc) de laatste twee jaar gegroeid. Een cijfer waar je op moet inspelen als motorfabrikant. Voor Kawasaki komt dat net goed uit, want op basis van de nieuwe 451cc-paralleltwin kunnen zij een hele rits aan verschillende motorfietsen produceren. De nieuwe Ninja 500 en Z500 komen er weldra aan, de Ninja 7 Hybrid en Z7 Hybrid maken gebruik van hetzelfde blok maar met elektrische ondersteuning. Dus is de Eliminator 500 de eerste nieuwe generatie 500cc-Kawasaki die we kunnen rijden. We worden daarvoor uitgenodigd in het altijd met zon overgoten Marbella (Spanje), specifieker in het Hard Rock Hotel. Interessante plek omdat Kawasaki daarmee het rockgehalte van de nieuwe Eliminator wil onderstrepen. Hij wordt dan ook mooi gepresenteerd tussen nauwkeurig opgehangen gitaren van rockgoden en legendarische outfits van popsterren. Maar is de Eliminator 500 echt wel zo rock-‘n-roll als Kawasaki ons wil doen geloven? Of kiest deze cruiser eerder de pop-kant?
Cruiser of naked bike?
Qua kleurkeuze, rock on! Hij is namelijk alleen maar beschikbaar in het zwart. De styling van de Eliminator is heel rechttoe rechtaan. Een laag silhouet, zadel en uitlaat, een ronde koplamp, stereovering achteraan, platte benzinetank en zichtbaar motorblok. Geen verrassingen, geen speciale details, gewoon een lichte cruiser zoals je er zelf een zou tekenen. Toch heeft de Eliminator een troef in handen. Twee uitsteeksels die je nauwelijks ziet; de voetsteunen. Die staan niet, typisch voor een cruiser, naar voren gericht , maar wel onder je, waardoor je een sportievere en actievere zithouding krijgt. Het geheel heeft wat weg van een drag racer. Wel een heel voorzichtige drag racer die niemand tegen de schenen wil schoppen. Van de tweecilinder moet je geen aardkorstverschuivende acceleraties verwachten, want met zijn 45 pk en 43 Nm-koppel zal het moeilijk een winnaar worden op de drag strip. Toch is de uitgeboorde versie van het Ninja en Z400-blok een winnaar op veel andere vlakken. De soepelheid waarmee het blok draait, is bijzonder goed. Hij trilt weinig of niet, ook niet bij lage toeren, en pikt onderin verrassend vlot op. Dat gebrek aan trillingen is ook te danken aan de extra dempingrubbers onder de voetsteunen, handvatten en zadel die de Kawasaki-ingenieurs geïnstalleerd hebben. De eerlijkheid gebiedt te zeggen dat we behoorlijk onder de indruk waren van dit nieuwe Kawasaki-motorblok. Want los van het soepele rijkarakter zit er ook best veel pit in. Al vanaf lage toeren trekt hij aardig door om bij 9.000 tpm zijn maximale vermogen te leveren. Allesbehalve saai en ‘eenheidsworst’, maar eerder karaktervol en plezierig.
Test 2024 Triumph Speed 400 en Scrambler 400X: kleine verrassing!
Eenvoudig = beter
Wat ook helpt om de acceleratie wat levendiger te maken, is het lage rijklaargewicht van de Eliminator 500. De naald van de weegschaal stopt namelijk al bij 176 kg, wat onder andere te danken is aan een gloednieuw trellisframe. De lichte bouw van de machine maakt hem bijzonder makkelijk om te manoeuvreren en rijden. Verwacht geen sportieve aspiraties, daar is de Eliminator te laag en lang voor, maar wel een voorspelbare en vertrouwenwekkende cruiser waar je weinig mis mee kunt doen. Gooi hem plat in de bochten en je schraapt met je voetsteunen over de grond. Rem (te) hard en het ABS-systeem helpt je om overeind te blijven. Geef volgas en de achterband vindt moeiteloos grip. Tractiecontrole ontbreekt en is ook helemaal niet nodig op dit type motor met dit vermogen. Het zou de Eliminator alleen maar onnodig duur, complex en zwaar maken. De sleutel tot succes zit hem in zijn simpliciteit. Fijn sturen, goed remmen, eenvoudig cruisen. Meer hoeft het niet te zijn. Toch vond Kawasaki het leuk om de rijder van de Eliminator te verwennen met een assist & slipperkoppeling. Een goedkoop gemeengoed op moderne motoren, dus waarom niet op de Eliminator 500? Het zorgt voor een bijzonder licht te bedienen koppeling, en dat bedoelen we alleen maar positief. De versnellingsbak zelf schakelt ook licht. Heel licht. Misschien net iets té soepel, waardoor we wat weinig feedback krijgen in de linkerteen. En we hebben nog zelfs motorsneakers aan…
SE-model met leuke extra’s
Een cruiser koop je om ‘m heel geleidelijk aan te passen en de motormerken spelen daar uiteraard op in. Zo kun je op de Eliminator 500 alles wat denkbaar is vervangen door een Kawasaki-accessoire. Of je koopt gewoon het SE-model voor 400 euro meer, dat standaard al flink in de extra’s zit. Een kleine kopkuip, extra rubbers rond de voorvork, een zadel met andere stiksels en bekleding, een glanzend in plaats van mat frame, een zwarte afdekplaat op de uitlaat, een two-tone – zwart en grijs – benzinetank en een veel te grote usb C-poort op het stuur. Ze geven net dat beetje meer uitstraling, zonder het té bont te maken. Qua praktische bruikbaarheid kun je kiezen uit drie zadelhoogtes. Een laag zadel van 715 mm, een standaard van 735 mm en een hoog zadel dat de zithoogte op 765 mm brengt. Met onze 1m90 wisselden we na enkele uren rijden het standaard zadel in voor het hoge. Het verschil van drie centimeter voel je heel duidelijk. Niet dat het met de knieën in de nek rijden was op het standaard zadel, maar het extra comfort was zeker welkom. Om maar aan te tonen dat lange mensen zich zeker niet moeten laten afschrikken door de lage zithoogte. Het kan prima.
Conclusie test 2024 Kawasaki Eliminator 500
We keren terug naar de vraag die we onszelf stelden: is de Kawasaki Eliminator 500 rock-‘n-roll? Nee, want daarvoor is hij te lief, te zacht en te eenvoudig. Maar laat dat nu net ook zijn grote pluspunten zijn. De Eliminator 500 is een cruiser die perfect in het plaatje past. Hij doet alles goed en heeft als grote troef zijn fantastische motorblok. We zijn dan ook zeer benieuwd naar de komende Z500. Een ideale opstapper voor beginnende motorrijders die graag laag bij de grond zitten en geen godsvermogen willen uitgeven aan een nieuwe machine. Met prijzen vanaf 7.499 euro (SE vanaf 7.899 euro) hou je misschien nog wat extra over om je Eliminator aan te kleden met enkele leuke accessoires. De basis is in ieder geval goed, en wij verwachten dat hier nog wel enkele leuke customprojecten uit zullen vloeien. De Kawasaki Eliminator 500 is pop op zijn best. Michael Jackson, Outkast, The Weeknd… dat niveau.
Pluspunten 2024 Kawasaki Eliminator 500
- Motorblok
- simpliciteit
- toegankelijkheid
Minpunten 2024 Kawasaki Eliminator 500
- Design mocht spannender
- kleurkeuze
- té lief?
Technische gegevens 2024 Kawasaki Eliminator 500
MOTOR | |
---|---|
Type | vloeistofgekoelde twee-in-lijn |
Cilinderinhoud | 451cc |
Boring x slag | 70 x 58,6 mm |
Compressie | 11,31 |
Koppeling | natte multiplaat, A&S-koppeling |
Transmissie | zesbak |
Eindoverbrenging | ketting |
PRESTATIES | |
Maximaal vermogen | 45 pk @ 9.000 tpm |
Maximaal koppel | 42,6 Nm @ 6.000 tpm |
RIJWIELGEDEELTE | |
Frame | stalen Trellisframe |
Vering voor | 41 mm telescoopvork |
Vering achter | twin shocks |
Veerweg v/a | 120/90 mm |
Rem voor | enkele 310mm schijf met tweezuigerklauw |
Rem achter | enkele 240mm schijf met tweezuigerklauw |
Banden v/a | 130/70-R18, 150/80-R16 |
PRIJZEN | |
Nederland | € 7.499,- (SE € 7.899,-) |
België | € 6.699,- (SE € 7.099,-) |
ALGEMEEN | |
Rijklaargewicht | 176 kg |
Tankinhoud | 13 l |
Wielbasis | 1.520 mm |
Zithoogte | 735 mm |
Balhoofdhoek | 30° |
Naloop | 121 mm |