vrijdag 22 november 2024

Test 2024 BMW F 900 GS: van saaie mus naar speelvogel

De strijd in de middenklasse is momenteel bikkelhard. Dat geldt niet alleen voor naked bikes en sportmotoren, maar zeker ook voor adventures. Het segment groeit aan populariteit, dus de concurrentie wordt groter en beter. BMW had met de F 850 GS een prima motor in deze klasse, maar daar was dan ook alles mee gezegd. Hij blonk nergens echt in uit, was niet bepaald sexy en miste karakter. De 2024 BMW F 900 GS moet dus heel wat goedmaken…

Hij knalt wel meteen op je netvlies, zo’n F 900 GS in het Sao Paulo Yellow of Passion Yellow. Strakker, afgetrainder, magerder, atletischer. Het verschil met zijn voorganger is behoorlijk groot. Het design is nu meer gefocust, meer offroadgericht, lichter. Naar onze mening een stuk geslaagder ook Adventure motoren zijn zelden mooi, daarvoor zijn ze te functioneel gebouwd, maar de F 900 GS kun je wel zeker een mooie machine noemen. Het algemene design is wat minder typisch BMW – oftewel atypisch van andere merken. De koplamp kan op iedere adventure motor passen en het windscherm is vreemd gebogen aan de bovenkant. Maar achteraan zie je de grootste verandering ten opzichte van de F 850 GS. Daar is de 900 namelijk een stuk smaller geworden. Zoals bij vele BMW’s ontbreekt een fysiek achterlicht, maar nemen de multifunctionele knipperlichten die taak voor zich. Het zadel krijgt drie rode horizontale strepen voor de extra touch. Of wat dacht je van het rode frame op de gele motor, het witte op de GS Trophy en het zwarte op de zwarte kleurstelling? En zie je die knappe Akrapovič-uitlaat? Zit er standaard op. Lekker, toch?

Test 2024 Triumph Tiger 900 Rally Pro en GT Pro: broederstrijd

Het resultaat van onder andere zijn afgeslankte lijf, lichtgewicht uitlaat, nieuwe benzinetank en lichtere accu is een gewichtsbesparing van maar liefst veertien kilo. Dat is behoorlijk wat. Tel daar nog zijn tien pk sterkere paralleltwin, die de GS leent van de F 900 R/XR, bij op en je komt uit op 105 pk, 93 Nm en 219 kg rijklaar. Dat zijn waardes waar je al eens mee thuis mag komen, zeker voor het middensegment.

Kermisattractie

Onze testdag is opgedeeld in twee delen: ’s ochtends rijden we op de weg (met straatbanden), ’s middags offroad (met offroadbanden). Het tempo zit er meteen goed in als we al na vijf minuten op een bergpas zitten. Geen tijd om op te warmen of alle menu’s eens rustig door te lopen, want alle concentratie is vereist om hier niet meteen een ravijn in te duiken. Wat meteen opvalt: het stuurkarakter van de GS. Waar de 850 eerder het gevoel gaf een bocht in te vallen, is de nieuwe een stuk neutraler en voorspelbaarder. Hij stuurt mooier in, trekt stabieler uit een bocht en laat zich op hellingshoek eenvoudiger corrigeren. Dat allemaal met een 21-inch voorwiel. Zijn stuurkarakter geeft vertrouwen, al heel snel, en is speels, wat ook te danken is aan het brede stuur en de zachte afstelling van de vering. Die duikt in en veert uit alsof het een kermisattractie is, maar zonder dat het gevaarlijk wordt of zelfs onnatuurlijk aanvoelt. Integendeel, het voelt fantastisch aan! Ga in de derde versnelling agressief op het gas en je maakt zonder problemen een powerwheelie. Dat is dan ook weer te danken aan het tandwiel achteraan dat groter is geworden, waardoor het vermogen agressiever wordt overgebracht. Het nieuwe motorblok is duidelijk sterker in lage toeren. Er zit meer pit in, meer punch. De F 900 GS wordt er een levendige machine van, in tegenstelling tot de veel bravere vermogensafgifte van zijn voorganger.

Beste compromis

We naderen de lunchstop, en dus ook meteen het einde van de wegrit met de F 900 GS. Toch zijn er nog een paar dingen die ons zijn opgevallen, positief én negatief. Laten we met die laatste beginnen. Het zadel ziet er dan wel mooi uit, het is wel behoorlijk hard en smal. Na een ochtend bochten pikken – en dus niet continu rechtdoor rijden zonder te verzitten – voelden we het aan onze billen. Geen dramatisch slecht zitcomfort, maar wel des adventures sportief hard. Ook de windbescherming is niet om over te snoeven, maar ja, wat wil je met zo’n kort ruitje? Uiteraard bestaan daar optionele oplossingen voor, maar dan verdwijnt wel de sportieve look. Positief zijn – des BMW’s – de remmen. Die bijten hard, nauwkeurig en geven een groot gevoel van actieve veiligheid. Ook de optionele quickshifter doet het voor een samenwerking met een tweecilinder best goed, zelfs in lage versnellingen. Een absolute meerwaarde dus. Zoals we het eveneens kennen van BMW, weet je wat je kan verwachten van de verschillende rijmodi. Rain gebruik je in de – je raadt het nooit – regen, Road is het beste compromis en Dynamic voor als het wat sportiever mag. In vele gevallen is die sportstand té agressief op het gas, waardoor je weer onbalans krijgt, maar in dit geval geeft Dynamic nog wat extra scherpte zonder dat het polsneukerij wordt.

2024 BMW F 900 GS

Geen krimp, wel kramp

Offroadtijd! Daar is een GS uiteindelijk voor gemaakt. Al helemaal deze 2024 BMW F 900 GS. We rijden niet langer met de gele versie, maar switchen naar een GS Trophy. Die krijgt niet alleen het bekende BMW wit/rood/blauw, maar ook een extra motorbescherming, getint windscherm en handkappen. We hopen die laatste vandaag wel in nieuwstaat te houden, want er staat een uitdagend parcours op ons te wachten. Komt het net goed uit dat de testmotor ook nog voorzien is van een Enduro Pro Pack met onder andere Showa-voorvering en ZF Sachs-achtervering die specifiek op offroadgebruik zijn afgesteld. Metzeler Karoo 4-noppenbanden maken het plaatje af.

In tegenstelling tot vanochtend, beginnen we rustig aan over wat brede gravelwegen om een goed gevoel met F 900 GS te krijgen. Niet dat het nu een andere motor is, maar andere banden en vering maken wel een groot verschil. Waar ik met mijn 1m90 al meteen tevreden over ben, is de staande positie. Drie dingen helpen daarbij: het feit dat het een Europese motor is, want die zijn meestal beter voorzien op de lengte van Europese motorrijders, het brede stuur en de voetsteunen die meer naar achteren en onder je geplaatst zijn ten opzichte van de F 850 GS. Met andere woorden, ik voel me hier prima op.

Het terrein wordt na enkele kilometers wat uitdagender, met smallere en vooral steilere paden, voorzichtige sprongetjes en dikkere stenen. Toch geeft de GS geen krimp. Hij trekt overal moeiteloos doorheen, blijft uiterst stabiel en geeft vooral goede feedback over hoe hard hij aan het werk is. Bij mij voorlopig ook geen krimp, maar na een halfuur rijden wel een kramp, in mijn rechterhand. Het gevoel is compleet weg en we stoppen net op tijd om die even los te gooien. Wat de oorzaak is, weet ik meteen; ik pak het stuur te stevig vast. En ik ben duidelijk niet de enige, want andere journalisten in onze groep doen hetzelfde. Ontspannender rijden is de boodschap dus.

Bijna onthoofd

Makkelijker gezegd dan gedaan, want het terrein wordt er niet makkelijker op. Steile beklimmingen waar sommigen zelfs voor passen, diep zand en nauwe doorgangen in de hoogte én breedte. Zo moesten we oppassen ons hoofd niet te verliezen voor een laaghangende tak, en moesten we enkele kilometers verder tot op de centimeter precies sturen door een diepe, smalle geul. Uitdagend werk, dat zeker, of je nu een offroad-expert bent of een beginner. En de BMW? Die lacht erom. Zonder van kleur te verschieten en zonder twijfel trekt hij overal doorheen en laat hij je een betere rijder voelen dan je misschien wel bent. De F 900 GS is makkelijk te manoeuvreren, precies te plaatsen en hangt heerlijk aan het gas. Drie eigenschappen die leiden tot offroadsucces. Je durft er meer mee dan je denkt aan te kunnen. Hij geeft je dat nodige vertrouwen. Op zo’n moment verander je van de Enduro-rijmodus, met offroad-tractiecontrole en offroad-ABS, naar Enduro Pro, zonder tractiecontrole en alleen ABS vooraan. En dan barst het feest pas echt los. Ik moest zelfs mijn handen niet meer losgooien, want het krampachtige gevoel was helemaal verdwenen.

Test BMW R 1250 GS vs. BMW R 1300 GS: generatieclash

Conclusie test 2024 BMW F 900 GS

Waar de F 850 GS eerder een saaie mus was, is de nieuwe F 900 GS een echte speelvogel geworden. De vermageringskuur (-14 kg) en spieropbouw (+10 pk) werpen duidelijk hun vruchten af. Hij ziet er niet alleen een stuk aantrekkelijker en sportiever uit, hij rijdt ook zo. Ondanks zijn beperkingen op de weg – 21-inch voorwiel, hoge bouw, zachte vering, hard zadel – voelt hij er zich prima thuis. De F 900 GS stuurt fijn en trefzeker, zonder het rijplezier uit het oog te verliezen. Verlaat je de geasfalteerde wegen, dan staat hij je bij op alle moeilijke obstakels die je onderweg tegenkomt. Hij sleurt je als het ware op en over die berg, zonder moeite en vol vertrouwen. Maar er zijn twee obstakels waar de F 900 GS meer moeite mee zal hebben. De concurrentie van de vele andere middenklasse adventures, met fantastische motoren als de KTM Adventures, Yamaha Ténéré, Honda Africa Twin, Suzuki V-Strom… En als dat nog niet moeilijk genoeg is, kijkt er iemand met een strenge blik mee over zijn schouders: R 1300 GS. Die stoot je niet zomaar van zijn troon.

Specificatie 2024 BMW F 900 GS Details
Type vloeistofgekoelde twee-in-lijn
Cilinderinhoud 895 cc
Boring x slag 86 x 77 mm
Compressieverhouding 13,1:1
Koppeling natte multiplaat, A&S-koppeling
Transmissie zesbak
Eindoverbrenging ketting
Maximaal vermogen 105 pk (77 kW) @ 8.500 tpm
Maximaal koppel 93 Nm @ 6.750 tpm
Motor 3 rijmodi, cruisecontrol
Rijwielgedeelte ABS Pro, tractiecontrole
Frame stalen brugframe
Vering voor 43 mm UPSD
Stelmogelijkheden voor volledig instelbaar
Vering achter monoshock
Stelmogelijkheden achter veervoorspanning en uitgaande demping
Veerweg v/a 230/215 mm
Rem voor twee 305mm schijf met tweezuigerklauw
Rem achter een 265mm schijf met enkelzuigerklauw
Banden v/a 90/90-R21, 150/70-R17
Prijzen Nederland € 16.950
Prijzen België € 14.450
Rijklaargewicht 219 kg
Tankinhoud 14,5 l
Wielbasis 1.590 mm
Zithoogte 870 mm
Balhoofdhoek 28°
Naloop 119,8 mm
Gijs Gilis
Gijs Gilis
Zot ván alles wat op wielen staat, soms zot óp alles wat wielen heeft. Rijdt het liefst met van die tweewielige machines. Licht of zwaar, naakt of aangekleed, traag of snel, als er maar iets leuk over te vertellen is.

GEBRUIKERSSCORE

Ben jij eigenaar van dit type en jaartal motorfiets? Doe dan mee met de gebruikersscore. Vul onderstaande velden in zodat andere geïnteresseerden nog meer informatie hebben voor dat ze eventueel tot aankoop overgaan.

Deel jouw ervaring met dit model met andere motorrijders

Motorblok
Stuureigenschappen
Vering en Demping
Remmen
Comfort
Afwerking
Uitrusting
Verbruik
Prijs/Kwaliteit

Gebruikers die hun ervaring hebben gedeeld (0)

Er zijn nog geen ervaringen van eigenaren/gebruikers van deze motor.

Laatste Artikelen

Gerelateerde artikelen