Yamaha’s XMAX 300 krijgt voor 2023 een grondig opgefriste garderobe. De eerste passage op de catwalk mochten wij vanaf de eerste rij meemaken in het immer modebewuste Milaan.
Tekst: Jelle Verstaen
Voor 2023 oogt de nieuwe Yamaha XMAX 300 scherper dan ooit in z’n uiterst ravissante, vernieuwde kuipwerk, maar ook de hertekende LED-verlichting – waarbij DRL’s en de gewone verlichting samen een ‘X’ vormen – mag gezien worden. Het zadel werd smaller gemaakt (geen zorgen er passen nog steeds twee integraalhelmen onder) en voorzien van een ruggensteun, het stuur is iets breder, de remhendels zijn aangepast en de richtingaanwijzers staan hoger gemonteerd voor betere zichtbaarheid in een file.
Test Verge TS Pro: 1.000 Nm… Slik!
De grote wielen en de ‘echtemotorvoorvork’ – conventioneel, gemonteerd in twee kroonplaten – waren ook op de vorige generatie al een absolute troef van de XMAX 300, maar de 20 mm extra stuurbreedte zorgen voor nog meer hefboom. Je stuurt ’m echt met kinderlijk gemak door de kleinste gaatjes en om de krapste bocht, waarbij het vertrouwen gesterkt wordt door een erg verfijnde gasrespons. Er zit best wat pit in het 28 pk/29Nm sterke motortje en de Nissin-remmen zijn zowel goed doseerbaar als krachtig. Mooi!
Voor de standaard 2023 Yamaha XMAX 300 tel je € 7.699,- neer, maar doe jezelf een plezier en betaal 500 euro extra voor de Tech MAX-versie. Die krijgt immers het TFT-dashboard met connectiviteit en Garmin-navigatie. De bediening daarvan is een absolute verademing. Daarnaast pronkt de Tech MAX met knappe kleurstellingen, hoogwaardige zadelbekleding, aluminium spiegelstelen en inlays voor de vloerplaat. De versie die je moet hebben, zonder twijfel.
Pluspunten 2023 Yamaha XMAX 300
- Geweldig leuk sturen
- krachtige remmen
- gebruiksgemak
- pittige motor
Minpunten 2023 Yamaha XMAX 300
- Gereedschap nodig om windscherm te verstellen
- geen parkeerrem