vrijdag 22 november 2024

Test 2023 Yamaha Niken GT: wielrenfiets

Tijdens het tikken van deze test kijk ik met één oog naar de wielerklassieker Luik-Bastenaken-Luik. Tussen al het wielergeweld zijn het de Yamaha Nikens die opvallen. Bij zowat alle grote wielerkoersen worden Nikens ingezet. Maar in het wild zie je deze bijzondere Yamaha’s nauwelijks. Brengt de nieuwe GT daar verandering in?

TestomstandighedenAfwisselend zonnig en bewolkt
TemperatuurTussen 14 en 18 graden
TesttrajectDroog, matig asfalt

De Yamaha Niken is bij het grote publiek vooral bekend als werkpaard bij wielerevenementen. Een opvallende verschijning, dat is het zondermeer. Zeker wanneer je er zelf mee onderweg bent, valt het op hoe hard deze eigenzinnige driewieler reacties uitlokt. Het is een echte nekkendraaier. Ook stilstaand kan de Niken op veel interesse rekenen. Mensen vragen zich openlijk af wat deze vreemde verschijning eigenlijk is. Het antwoord is heel eenvoudig: dit is een bijzonder goede motorfiets! Dat ondervonden we opnieuw tijdens een dag intensief sleuren op Sardinië. Yamaha gaf ons de kans de nieuwste GT-uitvoering te testen. Dat is de tweede generatie van de Niken en die is een stuk rijker uitgerust dan de vorige versie. Met standaard twee harde zijkoffers (waarin net een integraalhelm past), een hertekend en verstelbaar windscherm, verwarmde handvatten en dubbele aansluitingen voor accessoires is er veel goed nieuws voor de groottoeristen onder ons. Maar de Niken past in het sport-toeringsegment van Yamaha en dus kreeg ook het sportieve karakter van de Niken de nodige aandacht. Zo kun je met de nieuwe quickshifter nu ook terugschakelen en zorgt een doorontwikkeling van het frame en vering voor meer stabiliteit bij sportief gebruik. Zelfs de uitlaat werd met het oog op meer grondspeling volledig hertekend.

Yamaha NIKEN lezerstest

Uniek vertrouwen

Die extra grondspeling kan de Niken tijdens onze testrit best gebruiken. De twee 15inch-voorwielen zorgen voor 80% meer grip en dat zorgt samen met de sublieme voorwielophanging voor een ongekend vertrouwen. Voor wie het zich zou afvragen: de Niken heeft in de verste verte niets te maken met de driewielige scooters die je in het stadsverkeer steeds vaker tegenkomt. Ja, dit is een motorfiets die toevallig twee voorwielen heeft. En die zorgen samen met de unieke Ackermansturing voor een feilloos stuurgedrag. Alleen bij heel lage snelheden merk je dat de voorkant zwaarder is dan bij de gemiddelde motorfiets. Maar als je wat sneller rijdt, levert dit systeem alleen maar voordelen op. De stabiliteit en het veerkomfort zijn ongekend. En dit ongeacht het wegdek. Het door Yamaha uitgezette traject van 215 km was samengesteld uit stukken met perfect asfalt en stukken waarvan het wegdek behoorlijk Belgisch aandeed. Wel, zelfs bij putten, scheuren of losliggend grind geeft de Niken geen krimp. Dat unieke vertrouwen dat de voorkant je geeft zorgt voor een extra beleving. Met geen enkele andere motorfiets ga je zo nonchalant rijden en maak je je zo weinig zorgen om grip of stabiliteit. Dat leidde ertoe dat we aan het eind van de middag zo’n onbeschoft tempo reden dat Yamaha ons vroeg geen GoPro beelden van deze rit te gebruiken indien ze het dashboard en dus de snelheden zouden tonen. Waarvan akte!

Enthousiasme

Het dashboard is overigens ook helemaal nieuw. Het wat oubollige LCD-exemplaar werd vervangen door een heel doordacht 7inch-TFT exemplaar. Met veel info, volledige connectiviteit en tegen betaling alle Garmin GPS-info die je nodig hebt voor je rit is ook op dit punt de Niken weer helemaal bij de tijd. Het blok kennen we uit de MT09 en de Tracer 900. Aan de basis van de driecilinder werd op een zwaardere krukas na niets veranderd, maar detailaanpassingen zorgen toch voor een vermogensstijging van 5%. En die kan de Niken heel goed gebruiken. Want als er iets op dit concept aan te merken valt, dan is het dat de drie-in-lijn het in de Niken een stuk moeilijker heeft dan in bijvoorbeeld de Tracer. Meer gewicht en een groter frontaal oppervlak eisen hun tol en dat voel je toch wel een beetje. Het overal beschikbare vermogen dat we gewend zijn bij deze driepitter is er wel, maar mist net dat beetje enthousiasme. Vanaf 6.000 toeren trilt de motor ook meer. In het dagelijkste gebruik vervalt dit minpunt allicht, maar onder zware testomstandigheden droomden we toch van een Niken met het blok van de MT10. En doe er dan maar meteen een automaat bij. Voor € 19.499,- koop je veel motorfiets, maar ook nog een van de meest bijzondere transportmiddelen van het moment. Daar zit ‘m ook de kneep waardoor motorrijders neigen af te haken. En daarom zien we ‘m nog het vaakst bij wielrenklassiekers.

Pluspunten 2023 Yamaha Niken GT

  • Geeft heel veel vertrouwen
  • Vering vooraan
  • Dashboard

Minpunten 2023 Yamaha Niken GT

  • Motortrillingen
  • Plaatsing middenbok

GEBRUIKERSSCORE

Ben jij eigenaar van dit type en jaartal motorfiets? Doe dan mee met de gebruikersscore. Vul onderstaande velden in zodat andere geïnteresseerden nog meer informatie hebben voor dat ze eventueel tot aankoop overgaan.

Deel jouw ervaring met dit model met andere motorrijders

Motorblok
Stuureigenschappen
Vering en Demping
Remmen
Comfort
Afwerking
Uitrusting
Verbruik
Prijs/Kwaliteit

Gebruikers die hun ervaring hebben gedeeld (0)

Er zijn nog geen ervaringen van eigenaren/gebruikers van deze motor.

Laatste Artikelen

Gerelateerde artikelen