Test 2023 Suzuki V-Strom 800DE. Een krachtige parallel-twin, ruime veerwegen, een 21-inch voorwiel: Suzuki breidt de V-Strom serie uit tot een volwaardig trio. Op Sardinië mocht de nieuwe 800DE laten zien wat hij kan – op en naast de weg.
Tekst: Ralf Bielefeldt
Fotografie: Suzuki
Sardinië in februari kan magisch zijn. De mirtenstruiken geuren, de zee glinstert in de zon, een zacht briesje streelt het eerste bloementapijt. Met een beetje geluk stijgt de barometer tot 20 graden en hoger. Een droom voor overwinteraars, een geluk voor motorfabrikanten die rekenen op fabelachtige omstandigheden. Zoals Suzuki, die het verzamelde journaille vergaste met prachtig weer.
Suzuki koos voor een zandbak langs van de Middellandse Zee voor de eerste testrit met de 2023 V-Strom 800DE. Een wijs besluit. Sardinië biedt langs de kust prachtige bochten en gevarieerde tracks in het achterland. Precies het juiste terrein voor een motor als de V-Strom 800DE, die als ‘Dual Explorer’ – vandaar de afkorting DE – het beste van twee werelden wil bieden: comfort over lange afstanden op asfalt en de mogelijkheid tot het maken van omwegen en uitstapjes door de velden.
Test 2023 Suzuki V-Strom 1050DE: de eerste indrukken vanuit Griekenland
Voel het!!!
‘Adventure is its purpose’ luidt de reclameboodschap van de 800DE. Vrij vertaald: ‘Avontuur is zijn doel’. Taalkundig klinkt dit een beetje onhandig, dus de eigenlijke formule van de lanceringspersconferentie is: ‘Feel it!’ – ‘Voel het. Bijna elke Japanse spreker die ’s avonds voorbijkomt spreekt het uit tijdens de eerste presentatie of gebruikt ze in komische letters op hun PowerPoint-dia’s.
Suzuki heeft bijna het hele managementteam van zijn nieuwe Adventure Bike naar Sardinië gehaald. Dit onderstreept het belang van de machine voor het merk, dat een schitterende comeback maakt met zijn nieuwe middenklasse motoren V-Strom 800DE en GSX-8S. Motorblok, frame, koplamptechnologie – met de 800DE presenteert Suzuki een compleet nieuwe motorfiets. De avontuurlijke middenklasser neemt essentiële technische componenten over van de onlangs opnieuw gelanceerde 1050DE: 21-inch voorwiel, uitschakelbare ABS op het achterwiel, speciale gravelmodus voor meer plezier op gravel en een briljant 5-inch TFT-kleurendisplay.
Het chassis is een echt off-road statement: 220 millimeter veerweg voor en achter, 220 mm bodemvrijheid – dat geeft onomstotelijk aan dat deze V-Strom het ruwe werk niet schuwt. Ter vergelijking: de V-Strom 1050DE heeft ’slechts’ 170 mm voor en 169 mm achter en de V-Strom 650 doet het met 150 mm en 159 mm. Meer is natuurlijk altijd mogelijk. Als we de concurrentie erbij slepen heeft bijvoorbeeld de Yamaha Ténéré 700 World Raid een veerweg van 230/220 mm, de Triumph Tiger 900 Rally heeft 240/230 mm en een Aprilia Tuareg 660 lokt kopers met 240 mm voor en achter.
Ezelsbruggetje
Het eenvoudige bedieningsmenu van de nieuwe V-Strom generatie is voorbeeldig. Het wordt ook gebruikt op de 2023 Suzuki V-Strom 1050DE, in combinatie met het 5-inch kleurendisplay. De Mode-knop aan de linkerkant van het stuur en de twee op- en neerknoppen ernaast regelen de tractiecontrole, Drive Selector en ABS. Na het schakelen keer je automatisch terug naar de neutrale stand. Eenvoudig en doeltreffend.
Vermogensmodus B is in de fabriek vooraf ingesteld. In deze stand accepteert de 800DE relatief voorzichtig gascommando’s, maar reageert toch spontaan. In modus A is de V-Strom merkbaar dynamischer. Ben je van het vergeetachtige type: het ezelsbruggetje luidt als volgt: A staat voor aanvallen, B voor beheerst en C voor comfortabel en rustig rijden. Hier is de afgifte van het vermogen vertraagd en vrij rustig, vergelijkbaar met een regenstand. De passende tegenhanger en het hoogste niveau van de uitschakelbare tractiecontrole is niveau 3. In de modus Gravel (G) laat de tractioncontrol meer slip toe en maakt zo het gecontroleerd uitbreken van het achterwiel in het terrein mogelijk.
De tweetraps-ABS regelt royaal maar attent. In de G-stand kan de ABS voor het achterwiel worden uitgeschakeld; op het voorwiel blijft het altijd actief. Voor een soepelere en gemakkelijkere start is er het Low RPM Assist-systeem. Het handhaaft het stationaire toerental wanneer je de koppeling loslaat bij stilstand of bij stapvoets rijden. Bij het starten van de machine helpt de Easy Start-functie. Een snelle tik is voldoende om het blok tot leven te wekken.
Niet de lichtste
Reizen – ver en comfortabel en indien nodig over ruw en glad. Daar gaat het hier om, ook al verbergt de 2023 Suzuki V-Strom 800DE zijn offroad-voordelen bijna beschamend. Dankzij de karakteristieke, lage snavel van de V-Strom is de enorme veerweg aan de voorzijde nauwelijks merkbaar. Ook achter vallen de 220 mm veerweg optisch minder op. Het zitcomfort van de hoogbenige Suzuki is ronduit fantastisch. De standaard zithoogte is 855 mm. Optionele accessoires zijn een hoger (885 mm) en een lager (835 mm) zadel. Met het standaard zadel kunnen gemiddelde rijders (1,80 m) beide voeten veilig op de grond zetten.
Ondanks het leeggewicht van 230 kg voelt de 800DE licht en wendbaar aan. Maar sommige concurrenten zijn aanzienlijk lichter. Ter vergelijking: de Suzuki V-Strom 1050DE weegt 252 kg rijklaar, de meer weggerichte V-Strom 1050 weegt 242 kg. De lichtgewicht van de familie is de V-Strom 650 met 213 kg. Maar ook die waarde wordt onderboden door de directe concurrenten van de 800DE: de Yamaha Ténéré 700 rolt naar de klant vanaf 203 kg, de Aprilia Tuareg 660 vanaf 204 kg, de nieuwe Honda XL750 Transalp vanaf 208 kg. Dichterbij qua gewicht komen de Ténéré 700 World Raid met 220 kg en de Triumph Tiger 900 Rally Pro met 221 kg. Net daarboven staat de BMW F 850 GS met 233 kg.
Desondanks is de nieuwe V-Strom 800DE is een adventure bike in de beste zin van het woord: ontspannen zithouding, breed stuur, geweldig zadel, krachtig blok met veel karakter (270 graden ontstekingsoffset) en een matige dorst. Bochten nemen is een waar genoegen, staand rijden gaat perfect – zowel offroad als op de weg. De ergonomie en pasvorm van de V-Strom zijn bijna legendarisch. En terecht.
De speciaal op de 800DE afgestemde Dunlop Trailmax Mixtour blinkt uit in grip en goede feedback. Het profiel van de banden is licht herzien om de kilometrage op onverharde wegen te verbeteren – en tegelijkertijd het uiterlijk aan te scherpen. De profielblokken kunnen gravel en losse ondergrond probleemloos aan, maar nare, modderige paden kun je beter vermijden.
Meer dan 400 km zonder tankstop
We schreven het zoeven: matige dorst. Het officiële WMTP-verbruik van de 800DE is een bescheiden 4,4 l/100 km. In combinatie met de typische 20-liter V-Strom-tank maakt dit een actieradius van 450 km mogelijk zonder te stoppen. Maar dat zijn geconditioneerde cijfers uit het laboratorium die niets met de praktijk te maken hebben. Na de testrit op Sardinië mat de boordcomputer 5,3 l/100 km als testverbruik – in een constant stevig tempo. Dat is nog altijd voldoende voor ruim 400 km zonder E10 te tanken. En dat is toch wel een afstand die nodig is voor een toerfiets.
Dat zuinig omgaan met brandstof wordt mogelijk gemaakt door de nieuwe Suzuki-twin met een cilinderinhoud van 776 cc. Het levert een robuuste 84 pk en een levenslustige 78 Nm. Twee balansassen zorgen voor een soepele loop. Trillingen zijn de DOHC-tweecilinder tot 7.000 tpm volkomen vreemd. Volle kracht vanaf lage toeren, geweldig toerenwerk tot in de rode zone vanaf 9.500 tpm, instelbare respons via de Suzuki Drive Mode Selector (SDMS) bekend van de V-Strom 1050 – deze motorfiets is een echt plezier om mee te rijden. En klinkt goed. Met 84 dB(A) heeft hij het laagste stationaire geluid van het V-Strom trio; met 74 dB(A) het hardste maar nooit hinderlijke rijgeluid. De toerentallen van de nieuwe Suzuki-twin zet je effectief aan het werk door een zesversnellingsbak met perfect werkende blipper.
Vrij 200 kg laadvermogen
De standaarduitrusting is goed doordacht met instelbare Showa-ophangingselementen, futuristische koplamplenzen, USB-oplaadaansluiting links in de cockpit en LED-verlichting rondom. Toch laat het te wensen over. Helaas is er geen cruise control, wat verrassend is voor een motorfiets met lange-afstandsambities, vooral omdat de technologie in het Suzuki-schap beschikbaar is en de 800DE dankzij ride-by-wire over de nodige randvoorwaarden beschikt. Bovendien kun je het compacte standaard windscherm – net als op de 1050DE – alleen met gereedschap verstellen. Bochtenverlichting is er niet.
De 800DE biedt een laadvermogen van precies 200 kg. Ter vergelijking: de V-Strom 1050 en 1050DE moeten het doen met 198 kg, en de 650 heeft 202 kg. Niet bepaald royaal wat betreft passagiers en bagage, maar goed: solorijders zullen het niet erg vinden. Tot de accessoires behoren praktische bagagesets en topkoffers van aluminium of kunststof, diverse bagagedragers, toerwindschermen, verwarmde handgrepen, middenbokken, valbeugels, extra koplampen en nog veel meer.
Suzuki rust de 2023 V-Strom 800DE verder uit met een bijna te eenvoudige zijstandaard. De pen aan de zijkant om beter uit en in te klappen zou best groter mogen. Dan zou het waarschijnlijk gemakkelijker zijn om rond de voetsteun te komen. Op een of andere manier zit die in de weg bij het parkeren van de motorfiets. Er zijn drie kleurstellingen beschikbaar: geel met blauw, matgrijs met gele accenten en zwart met blauwpaars. Met een vanafprijs van € 12.699,- prijst Suzuki de V-Strom 800DE met een eerlijk bedrag. De kleine(re) 650 is verkrijgbaar vanaf 9.899 euro, de grote 1050 vanaf 16.299 euro of 16.999 euro als de 1050DE. De nieuwe Honda Transalp kost 100 euro minder dan de 800DE, de Ténéré 700 begint bij 12.899 euro.
Conclusie test 2023 Suzuki V-Strom 800DE
Ik voel het: Ténéré en Co. krijgen serieuze concurrentie. Met de nieuwe V-Strom 800DE brengt Suzuki een zeer succesvol alternatief op de markt. De Suzuki is een van de zwaarste motoren in deze illustere groep van avontuurlijke middenklassers, maar hij laat zich gemakkelijk beheersen in het terrein en zet echt een uitroepteken achter zijn geschiktheid voor lange afstanden. Rijeigenschappen, comfort, design en prijs zijn overtuigend. Mijn duidelijke nummer één in de V-Strom familie.