zondag 24 november 2024

Test 2023 Moto Guzzi V100 Mandello S: de adelaar vliegt

Test 2023 Moto Guzzi V100 Mandello S. We moesten lang wachten op echt nieuws uit Mandello, maar nu lanceert Moto Guzzi dan toch eindelijk een gloednieuwe motorenfamilie. De eerste vertegenwoordiger is de V 100 Mandello. We mochten de eerste indruk op historische grond opdoen.

Tekst en foto’s: Motorrad News

Het is fijn dat je ook op oudere leeftijd nog eens iets nieuws kunt ervaren. Ik test namelijk al sinds 1993 motorfietsen, maar nu kan ik voor het eerst een echt nieuw Moto Guzzi-model presenteren. Geen evolutionair product zoals de 1400 Big Twin uit 2013 of de V 85 TT allroad uit 2019. Nee, een echt nieuw ontwerp, begonnen op een leeg vel papier. Natuurlijk waren er al twee voorwaarden. Het basisconcept van de dwarsgeplaatste 90-graden twin moest blijven. En het moet een ‘echte’ Moto Guzzi met veel herkenningswaarde zijn, zowel visueel als emotioneel.

2023 Moto Guzzi V100 Mandello S

Nieuw motorblok

Technisch gezien is de nieuwe twin state-of-the-art. Dit zou traditionalisten kunnen ontrieven, maar je kan dat nauwelijks vermijden als je als fabrikant, opgericht in 1921, nog eens 100 jaar wil meegaan. Opvallend is dat Mandello de droge koppeling en luchtkoeling afdankt en een tegengesteld draaiende balansas introduceert. Deze is bedoeld om de inertiekrachten van de in de lengterichting draaiende krukas tegen te gaan.

Visueel opvallend zijn de cilinderkoppen, die nu een verticale gaswisseling hebben. Het mengsel stroomt van bovenaf in en het uitlaatgas wordt naar onderen afgevoerd. Naast de stromingstechnische voordelen van deze valstroomconstructie komt er zo ook waardevolle installatieruimte vrij. De mengselbereiding zit niet meer waar de bestuurder zijn knieën wil hebben en de verticaal naar beneden gerichte spruitstukken maken aan de voorzijde ruimte vrij, waar de radiateur van de vloeistofkoeling kan worden geplaatst. Echte kenners zien een gelijkenis met de eerste watergekoelde 1200cc-BMW boxer uit 2013. De ‘waterboxer’ werd aanvankelijk ook gebrandmerkt als een ‘verrader’, maar dat weerhield hem er niet van de verkoopstatistieken te domineren.

Opvallend is ook de zeer cleane opbouw van de nieuwe Moto Guzzi-twin. Je moet lang zoeken naar koelslangen en kabels, de bougies zijn vakkundig weggewerkt en de nieuwe natte koppeling is perfect van achteren te bereiken. We herinneren het ons nog goed: Het vervangen van de vorige droge koppeling was een ware straf voor de motorfietsmonteur.

Dubbeltest: Moto Guzzi V85 TT Travel vs. Suzuki V-Strom 1050XT

Elegant en modern

Eerste zitproef: Met 815 millimeter ligt de zitpolster voor een cross-over motorfiets vrij dicht bij de grond. Een veerweg van 130 millimeter voor en achter wijst ook duidelijk in de richting van een straatmotorfiets. Het niet al te brede stuur zorgt dat de rijder licht voorover neigt en geeft een goed contact met het voorwiel. Natuurlijk past zo’n vleugje sportiviteit perfect bij Moto Guzzi. Een rechte rug met gebogen ellebogen laat de V 100 over aan de reis-enduro, de V 85 TT.

De buddyseat is niet overdreven breed, maar dankzij de stugge vulling doet hij zelfs na een lange dag in het zadel geen schade aan je kadetten. Het 5-inck tft-display is netjes, de menunavigatie helder. Het aansluiten van je smartphone is kinderspel. Vanuit het perspectief van de bestuurder ziet de V 100 Mandello er modern uit, maar eerder elegant dan schreeuwerig.

Ingetogen

Start! Met een typische ruk naar rechts meldt de V-twin zich voor actieve dienst. Wie vreesde dat de tegengestelde balansas de identiteit van de Moto Guzzi-V zou aantasten, is aangenaam teleurgesteld. Ook het geluid is passend. Niet te luid, maar aangenaam dof en bassig. Klak! De eerste versnelling is ingeschakeld. Typisch Moto Guzzi? Niet helemaal. De nieuwe, natte platenkoppeling komt niet perfect vrij. Door de olie kleven de platen aan elkaar en deze ‘hechting’ moet eerst worden overwonnen wanneer de eerste versnelling wordt ingeschakeld. Dit fenomeen treedt meestal op wanneer te veel olie naar de koppeling wordt gepompt of wanneer te dikke olie is gevuld. Allebei kleinigheden, die bij de definitieve start van de serieproductie opgelost zouden moeten zijn.

Met een maximumvermogen van 115 pk blijft Moto Guzzi bewust uit de buurt van de prestaties van concurrenten uit de hogere klassen. De ingetogen topprestaties maken echter de weg vrij voor een lekker smeuïge koppelkromme en een lekkere volle gasrespons in het lage- en middentoerengebied. Hierbij laat de nieuwe transmissie zich van zijn beste kant zien. De versnellingen schakelen precies en stil in en de quickshifter werkt ook heel soepel, zelfs bij half gas in stadsverkeer. Althans met mijn testfiets. Sommige collega’s ervaren dat anders.

Het weggedrag van de machine, die met 233 kilo vrij licht is, verdient de titel ‘sportief’. De 190mm-brede achterband lijkt hoogstens bij snelle, afwisselende bochten enige weerstand te bieden. Die band zit er voornamelijk voor het uiterlijk op. Een meer neutrale 180mm-achterband zou de 115 pk van de 2023 Moto Guzzi V100 Mandello S immers ook gemakkelijk aankunnen. Maar geen probleem, met een beetje druk op het conisch gevormde, aluminium buizenstuur volgt de Guzzi de gekozen lijn precies.

Zeer compleet

Op het elektronische vlak biedt de 2023 Moto Guzzi V100 Mandello S een zeer complete uitrusting, zoals dat nu bijna vanzelfsprekend is in deze prijsklasse. Als je tenminste kiest voor de S.

Het bochten-ABS komt van Conti, het remsysteem inclusief semi-radiale handpomp van Brembo. Zoals verwacht werkt deze combi goed. De semi-actieve Öhlins-ophanging past de demping in real time aan en ondersteunt zo ook bij remmen en accelereren. De bestuurder moet echter zelf zorgen voor de afstelling van de veervoorspanning, maar dankzij een gemakkelijk toegankelijke hydraulische stelknop onder de schokdemper is dat een fluitje van een cent.

Test 2023 KTM 890 Adventure: Raggen in de mist

Moto Guzzi is bijzonder trots op de ‘adaptieve aerodynamica’ van de V 100 Mandello. Dit zijn twee elektrisch bediende luchtkleppen aan de rechter- en linkerkant van de tankrand. Afhankelijk van de rijmodus en de snelheid schuiven deze kleppen onafhankelijk van elkaar uit en worden weer ingetrokken wanneer de snelheid onder een bepaalde grenswaarde daalt. Natuurlijk was er tijdens onze testronde direct aan het Comomeer, op een steenworp afstand van de historische Moto Guzzi-productielocatie, geen snel stuk snelweg om het uit te proberen, daarom kunnen we nog niets zeggen over de effectiviteit van de ‘airflaps’. De elektrisch in hoogte verstelbare voorruit sorteert daarentegen op landwegen al merkbare effecten.

De achterwielophanging met cardan en enkelzijdige achterbrug verdient eveneens bijzondere aandacht. Door de kortere bouw van het motorblok en de transmissie kon Moto Guzzi de achterbrug zo lang maken, dat een apart linksysteem tegen cardanreactie achterwege kon blijven. De extreem vlakke montagehoek van de monoschokdemper zorgt voor een progressief veergedrag, zodat een linksysteem overbodig is. Beide zijn maatregelen die de complexiteit, de kosten en het gewicht laag houden.

Opties

Moto Guzzi vult de uitgebreide uitrusting van de 2023 Moto Guzzi V100 Mandello S aan met optioneel verkrijgbare zijkoffers en een achteraf in te bouwen elektrisch verwarmd rijderszadel. De koffers worden in standaard uitsparingen in het kontje geschoven en daar – zonder slotmechanisme – via speciale pennen onder de duoseat vergrendeld. In de praktijk moet je het zadel dus eerst verwijderden, voor je de koffers kunt plaatsen of afnemen. Dit is praktisch omdat je geen onhandig vergrendelingsmechanisme hoeft te bedienen. Je hebt ook geen aparte kofferdragers nodig. Niets verstoort dus de klassiek-moderne lijn.

Conclusie 2023 Moto Guzzi V100 Mandello S

Een watergekoelde Moto Guzzi – kan dat wel? In feite werkt dit perfect. En tegen iedereen die dacht dat het karakter hier verloren zou gaan, wil ik zeggen dat de V 100 Mandello de Moto Guzzi-geest net zo goed in zich heeft als zijn voorgangers. Natuurlijk, een beetje moderner, meer gepolijst, perfecter. En dat moet ook wel het geval zijn als Moto Guzzi wil overleven in de tweede eeuw van de geschiedenis van het bedrijf. Met alleen monumentenzorg zouden ze het niet redden.

Pluspunten 2023 Moto Guzzi V100 Mandello S

  • Karaktervolle motor
  • sportief weggedrag
  • comfort
  • semi-actieve vering

Minpunten 2023 Moto Guzzi V100 Mandello S

  • Scherpe kniehoek voor lange mensen
  • koppeling komt niet goed vrij
2023 Moto Guzzi V100 Mandello S
Redactie
Redactie
De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73 en Promotor. Redacteuren Marien Cahuzak, Jan Kruithof, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

GEBRUIKERSSCORE

Ben jij eigenaar van dit type en jaartal motorfiets? Doe dan mee met de gebruikersscore. Vul onderstaande velden in zodat andere geïnteresseerden nog meer informatie hebben voor dat ze eventueel tot aankoop overgaan.

Deel jouw ervaring met dit model met andere motorrijders

Motorblok
Stuureigenschappen
Vering en Demping
Remmen
Comfort
Afwerking
Uitrusting
Verbruik
Prijs/Kwaliteit

Gebruikers die hun ervaring hebben gedeeld (0)

Er zijn nog geen ervaringen van eigenaren/gebruikers van deze motor.

Laatste Artikelen

Gerelateerde artikelen