Vergeet de AK 550. Vanaf nu hebben we het over de AK Premium. En die naam is niet zomaar gekozen…
Tekst: Laurent Cortvrindt
Fotografie: Kymco
De in 2016 geïntroduceerde Kymco AK 550 stelde zich het ambitieuze doel om de onbetwiste koning van de sportscooters uit te dagen: de Yamaha TMAX. De resultaten voldeden aan de verwachtingen van de Taiwanese fabrikant. Zeven jaar later is de AK aanzienlijk geëvolueerd… door van naam te veranderen. Weg is de 550, hier is de Premium.
Toegenomen comfort
Zodra je plaatsneemt op het comfortabele zadel van de nieuwe AK, valt meteen het digitale en connected dashboard met een sterk verbeterde leesbaarheid en een fundamenteel herzien en vooral vereenvoudigd keyless systeem op. Vanaf de eerste beweging aan het stuur kun je de betere handling in bochten, het toegenomen comfort en de precisie van de nieuwe Dunlop Sportmax GPR-100 banden voelen. Een ander nieuwtje is het ABS-systeem, dat nu assistentie biedt bij het remmen in bochten. Zelfs als je midden in een bocht remt, zorgt het ervoor dat je je de gekozen lijn kunt aanhouden. Efficiënt en geruststellend.
Test 2023 KTM 890 SMT: geslaagde sequel?
Rijke uitrusting
De tweecilindermotor is dankzij zijn 51 pk en 550 cc nog altijd even krachtig en is bij alle toerentallen bijzonder soepel en aangenaam. Je zou bijna kunnen zeggen dat Kymco de eerste meters zelfs een beetje lui aanvoelt. In de stad heb je daarentegen meer dan voldoende power, en een plezierig rijgedrag. Met zijn standaard cruisecontrol, elektrisch verstelbaar windscherm en verwarmde handvatten is deze nieuwe AK écht Premium.
Pluspunten 2023 Kymco AK Premium
- Rijplezier
- Verbeterde handling
- Geslaagde opwaardering
Minpunten 2023 Kymco AK Premium
- Slechts twee kleuren
- Te rustig op de eerste meters
- Topkoffer is bijna noodzakelijk