De 2023 KTM 890 Adventure zagen we niet aankomen. In september leek het nog alsof alleen de R-versie een upgrade zou krijgen, maar plotseling was er dan toch ook de vernieuwde standaard 890. KTM noemt ‘m nog steeds de wegmotor met het grootste offroad-potentieel.
Fotografie: Francesc Montero en Sebas Romero
Wat telkens weer opvalt bij KTM: Op een doorsnee perstest, stuurt het organiserende merk een legertje ingenieurs, designers en managers mee om op al je vragen te antwoorden. Bij KTM doen ze dat ook, alleen fungeren die ook nog eens als voorrijders voor het legertje journalisten. Om maar te benadrukken: bij KTM eten, drinken en ademen ze motorrijden. Of ze daarmee de beste motoren ter wereld bouwen, is een open vraag. Maar ze doen het wel met enthousiasme en op een unieke manier. Het meest recente resultaat daarvan,is de 890 Adventure.
Testlocatie | Obidos, Portugal |
Testomstandigheden | Regen en mist |
Temperatuur | 8° |
Testkilometers | 198 |
Bijzonderheden | KTM noemt de 890 Adventure de wegmotor met het hoogste off road potentieel. Hij krijgt een stevige upgrade. |
Nieuwe wijn, nieuwe zakken
We hadden er eerlijk gezegd een beetje schrik van dat de lancering van de 890 Adventure onder de categorie nieuwe wijn in oude zakken zou horen. Maar de upgrade van KTM’s straatgerichte adventure is te groot om als een kleine ingreep te beschouwen. Verbeterde ophanging, nieuwe styling, 5 inch tft-scherm, verbeterde elektronica, nieuwe motorbescherming, ander bodywork, andere ruit met anti-turbulentiegat, nieuw zadel en een karrevracht aan Powerparts die bij de nieuwste telg uit Mattighofen hoort. Dat zijn een hoop ingrepen en bovendien laten die zich onmiddellijk voelen.
Test 2023 Honda CB750 Hornet: De leukste thuis
Eitje
We hadden het anders gehoopt en ingeschat, maar het weer in Portugal was barslecht. Koud, zeiknat en met een mist die bij vlagen de textuur van erwtensoep had. Zelfs met uitstekende waterdichte kledij bleven we niet droog. Allesbehalve zelfs. En nat betekent bij deze temperaturen ook kou. Tot op een gegeven moment het enige nog resterende warme plekje op je lijf je bovenlip was. Wegens een constant gedruppel van snot. Ja, zó koud was het. En toch hebben we ons te pletter geamuseerd op de 890 Adventure versie-2023. De hoofreden daarvoor is dat alles wel vanzelf lijkt te gaan. Bergweggetje met een plensbui boven je hoofd? Geen probleem. Modderige piste vol kuilen en neerkletterend water? Eitje. Het lijkt overdreven, maar dat is wel de ervaring die de testrit ons heeft opgeleverd. De 2023 KTM 890 Adventure doet alles wat je wilt zonder dat je er al te veel moeite voor moet doen.
Primeur
Een aantal van de verbeteringen voel je niet tijdens het rijden. De verbeterde motorblokprotectie zal vooral helpen als je plots niét meer rijdt. En de demo-mode is een primeur op een motorfiets. Gedurende 1.500 km geniet je van het volledige elektronica pakket; inclusief de opties. Daarbij horen onder andere de quickshifter + en cruise control. Je kunt dus alles uitproberen en beoordelen of dit een interessante optie is. Na 1.500 km worden de opties automatisch gedeactiveerd. Het systeem laat toe om je een beter idee te vormen van wat nuttig is en wat niet. En kan uiteindelijk kostenbesparend werken. Al hoopt KTM natuurlijk dat je, als je de voordelen ervaren hebt, ze ook zo goed zult vinden dat je er geen afscheid meer van wilt nemen. Dat zou in ons geval zeker zo geweest zijn voor de quickshifter. Cruisecontrol had weinig zin op natte en bochtige bergwegen…
Onverhard
Ondanks het feit dat de 2023 KTM 890 Adventure een wegmotor is met een groot offroad-potentieel, reden we toch een groot deel van de testrit over onverharde wegen. Dat heb je als de voorrijder een ex-Europees enduro-kampioen en individueel winnaar van de ISDE is. We hoorden bij aankomst dat andere groepen het stuk van de offroad-route links hadden laten liggen. Dat was niet het geval voor de groep waarvan ik deel uitmaakte. En ook al moet er onderweg wel eens een vloek door het snot heen gebroken zijn, achteraf bekeken was dit de beste manier om de motorfiets nòg grondiger te testen. Want trajecten waarvan we vreesden dat ze niet haalbaar zouden zijn door de combinatie van hevige regen en redelijk brave Pirelli Rally STR banden, bleken die toch probleemloos onder de wielen door te schuiven. Omdat de vernieuwde instellingen van de WP’s voor een perfecte balans zorgen zonder dat je er één vinger naar hoeft uit te steken, omdat je de motorfiets door het iets anders gevormde zadel nog beter tussen de benen nijpt én omdat de offroad-modus een waar pareltje is.
Zeker als het met modder en bergwegen wat technisch rijden is. Het vermogen wordt afgevlakt, de wielspin is beperkt mogelijk. Terwijl je in de rally-mode met het volle vermogen uitstekend uit de voeten zou kunnen op een Afrikaanse piste, was het draaien en keren in de Portugese bossen meer gebaat bij een minder vurige gasrespons. Het toont ook aan in welke mate met details is rekening gehouden. Een doorsnee fabrikant had wellicht één offroad-modus gekozen, ondanks dat offroad-rijden gevarieerder is dan rijden op de openbare weg. Rain, Street, Off Road en Rally zijn dan ook perfect gekozen modi. En je kunt desgewenst ook nog de tractiecontrole in negen standen regelen in Rally én ze ook helemaal uitschakelen.
Ruit
Het bedienen van de knoppen doe je makkelijk via de knoppen op de linker stuurhelft en je volgt het duidelijk op het nieuwe 5 inch tft-scherm. Dat zit mooi verwerkt achter de al even nieuwe ruit die via een opening alle turbulenties rond de helm wegwerkt. Dat is ook voelbaar, alleen hadden we de ruit nog graag in de hoogte verstelbaar gezien. Afhankelijk van de snelheid en de lengte kun je dan zelf een op maat gemaakte afstelling kiezen. Dat kun je voor de ophanging, de elektronica, het zadel, maar dus niet voor het scherm. De steilere hoek van het nieuwe scherm en de positie zijn geïnspireerd op dat van de 450 Rally Replica. Misschien is het dat wel, want in zo’n rally heb je natuurlijk lange verbindingsritten waarbij je ook goed beschermd moet zitten. Wij waren met onze 1m80 in elk geval tevreden, benieuwd of een rijder die 10 cm langer is dat ook zal vinden. De aluminium structuur onder de kuip is ook ontworpen om gemakkelijk een GPS op te monteren. Wat je er ook vindt, ook hier is goed over nagedacht.
Test KTM 890 Duke GP: Grand Prix voor een prijsje
Net zoals over de 2023 KTM 890 Adventure in z’n geheel. Die is zo goed dat we na de test alleen maar konden mopperen over het weer. Maar laat het nu net dat pokkenweer zijn dat voor uitdagende omstandigheden zorgde waarin KTM’s nieuwste middenklasse adventure zichzelf nog nadrukkelijker kon bewijzen. Wie het goed doet in extreme omstandigheden, zal bij beter weer nog beter presteren. Het neemt niet weg dat we de jongste telg uit Mattighofen graag nog eens op droge wegen aan de tand voelen. Dat mag best in dezelfde omgeving zijn; de Portugese Gold Coast is indrukwekkend in grijstinten, maar hoe zal dat eruit zien als de zon schijnt? En zou dat dan ook gelden voor de 2023 KTM 890 Adventure?
Conclusie 2023 KTM 890 Adventure
Het is verbazend dat KTM, op basis van een uitstekende platform, toch een dergelijke grote stap kan zetten in de evolutie van de 890 Adventurel. Dat ligt vooral aan de onwil om op hun lauweren te gaan rusten. Ik durf best te stellen dat dit de beste adventuremotor is die KTM tot nu toe heeft gebouwd. En ja, deze is ook beter dan de R-versie. Omdat dit een wegmotor is met een groot offroad-potentieel. Dat is zo groot, dat er maar weinig adventure-rijders zullen zijn die nog meer nodig hebben. De logica zou dicteren dat de offroad-gerichte R-versie dus veel minder goed zal verkopen in een markt waarin adventures voor het merendeel op de weg gebruikt worden. Darwins evolutieleer is trouwens duidelijk over dominante soorten. Ze roeien de andere uit. Is die R-versie dan een bedreigde diersoort? Nee, want Darwin kende geen snars van Oostenrijkse motorfietsen en nog minder van motorrijders. Dus zullen de Adventure en de R-versie naast elkaar blijven bestaan met één zekerheid: ze behoren beiden tot de absolute top van de adventure-klasse. Het zou mooi zijn geweest als daar ook een lage prijs bij hoorde. Maar als je kijkt naar de gebruikte materialen en de afwerking is de KTM 890 Adventure correct geprijsd.
Pluspunten 2023 KTM 890 Adventure
- Gebruiksgemak
- Sportief potentieel
- Comfort
- Elektronica
- Demo modus
Minpunten 2023 KTM 890 Adventure
- Scherm niet instelbaar
- Niet echt een koopje