Test 2023 Honda CL500. Naakte motoren met een wat hoger stuur, plat zadel, retrodesign en lichte offroadbanden zijn scramblers. Maar niches zijn er om ingevuld te worden, dus noemt Honda haar nieuwe CL500 een street scrambler. In de omgeving van het Spaanse Sevilla kwamen we tot de conclusie dat ‘sweet scrambler’ een nog betere naam voor Honda’s nieuwste is.
Fotografie: Honda
De typeaanduiding ‘CL’ is niet nieuw binnen het Honda-gamma. Lang lang geleden, in de jaren 60 en 70, bestonden er ook al een aantal Honda CL’s. Het waren lichte machientjes voor de Japanse en Noord-Amerikaanse markt met de typische scrambler-elementen zoals we ze vandaag nog steeds kennen. Typisch voor de CL’s waren een hooggeplaatste uitlaat en een kleine, afgeronde benzinetank. Het mag dus duidelijk zijn waar de nieuwe 2023 Honda CL500 zijn inspiratie vandaan haalt. Niet alleen de benzinetank is afgerond, maar vrijwel alles wat op en aan de CL zit: de verlichting, richtingaanwijzers, spiegels, uitlaat, het LCD-dashboard, zadel… Hoe ronder, hoe liever, wat zorgt voor een vriendelijk ogende motor. Eentje die je toelacht met zijn boodschap van vreugde en plezier. Een motor waar je instant blij van wordt als je hem ziet, zeker in die blauwe of oranje kleur. Om hem toch nog een beetje stoer te laten lijken, koos Honda ook voor een donkere matgroene kleur en de verplichte zwarte versie.
Optioneel een halve crossmotor
De uitrusting is bijzonder karig. Rijmodi of tractiecontrole ontbreken, ABS is uiteraard wel van de partij. Op het dashboard ontbreekt zelfs een toerenteller. Er valt dus niks in te stellen of aan te passen, op de vijfvoudig instelbare veervoorspanning van de stereovering achteraan na. Een eenvoudige, simpele machine dus, zonder toeters en bellen. Tot je bij de accessoiremogelijkheden komt. Deze motor vraagt om aangepast te worden en de Honda verwacht ook dat dat gebeurt. Honda biedt een heleboel accessoires aan en bundelt ze, om het iets makkelijker te maken, in drie verschillende packs: Adventure, Style en Travel. Dat eerste pack is veruit het interessantst, want het transformeert de brave CL500 in een halve crossmotor met een hoog spatbord, handkappen, een zijplaat achteraan en cross-voetsteunen. Daardoor lijkt het haast een andere motor. De Adventure-onderdelen vallen ook extra op doordat ze alleen in het wit verkrijgbaar zijn. Gelukkig is dat een makkelijke kleur om te combineren, hoewel de CL500 er in onze ogen geen mooiere motor van wordt.
Test 2023 CFMoto 700 CL-X Adventure: waardig alternatief?
Uitgebreid gamma
Met een flinke portie zonnestralen beginnen we aan de testdag. Da’s nodig ook, want voor een dag die belooft 28 graden warm te worden en waarop wij ons hebben gekleed, is het nog kil en fris zo vroeg in de ochtend. Snel de CL starten en profiteren van de warmte van het motorblok. Die twin kennen we al uit de 500cc-reeks van Honda, die ondertussen bestaat uit de naakte CB500F, de adventure CB500X, de cruiser CMX500 Rebel, de supersport CBR500R en nu dus ook de scrambler CL500. Een aardig rijtje, als je het ons vraagt, en voor ieder wat wils in de A2-categorie. Specifiek voor de CL zijn een nieuwe in- en uitlaat en andere injectiesettings. Ook het frame werd overgenomen van de, in dit geval, Rebel. Het hoofdframe dan, want het subframe is nieuw voor de CL500. Wat je in de praktijk krijgt, is een zithoogte van 790 mm. Voor mijn lengte van 1m90 best laag, maar niet zio laag dat het onaangenaam wordt voor de benen. Het hoge stuur compenseert behoorlijk veel waardoor de zithouding toch nog comfortabel is. En dat ‘comfort’-thema wordt doorgetrokken, want het zadel zit lekker zacht. Eenmaal aan het rijden, wordt het ook al snel duidelijk; dit is een zachtaardige machine.
Geen toerenteller
Dat begint bij het motorblok en de gasaanname. Die is zacht. Zowel het oppikken, het dichtdraaien van de gashendel, als de werking van koppeling en versnellingsbak. Alles verloopt soepel en makkelijk. Dat wil niet zeggen dat er geen pit zit in de 471cc-twin. Net zoals in de andere Honda-neefjes houdt het blok van toeren maken. Hoeveel toeren dat dan precies zijn, is gissen. Een toerenteller ontbreekt op het eenvoudige LCD-dashboard, waar nog wel plaats voor was geweest. Toch voel je al snel waar de sweet spot zit en probeer je het toerental in dat bereik te houden. Op de erg gevarieerde route die Honda had uitgestippeld, konden we onder andere het motorblok in al zijn facetten testen. Een snelwegrit met constante snelheid, een pittige kronkelroute door de bergen, start-stop-tempo in de stad en zelfs een kort stukje offroad. In geen van de gevallen voelde het motorblok ongeschikt. Het verwondert ons dus ook niet dat Honda deze twin gebruikt voor zowel een racer als een cruiser. De mogelijkheden zijn schier eindeloos.
Stukje offroad
Omdat Honda het design en de uitrusting zo simpel mogelijk heeft proberen te houden, komt het rijklaargewicht van de 2023 Honda CL500 uit op 191 kg. Naar moderne maatstaven zijn wij zeer tevreden met alles wat minder dan 200 kg weegt. Dat lage gewicht voel je ook (of net niet…) als je eenmaal flink aan het sturen bent. Omgooien, insteken, corrigeren op het laatste moment, alles gaat zo makkelijk. De kleine CL500 laat zich gewillig van bocht naar bocht slingeren en doet dat op een mooie, neutrale manier. Spannend wordt het niet, maar plezierig is het wel. Plezierig op een… zachte manier. De CL moet niets weten van extreme leunhoeken of agressieve manoeuvres, hij doet het liever zo soepel mogelijk.
Eerste test 2022 Honda CB500R/F/X
Hetzelfde geldt voor de remmen. De enkelvoudige schijfrem vooraan pakt zacht aan en doet wat je ervan verwacht. De remkracht is zeker voldoende, maar sportief wordt het nooit. Dan horen we je al denken: ‘Is het dan geen ietwat saaie motor?’ Nee, zeker niet, want het geheel werkt zo goed samen en is perfect op elkaar afgestemd, zodat je met een uitgebalanceerde machine aan het rondtuffen bent. Een snelheidsrecord ga je er niet mee rijden, maar dat is ook niet de bedoeling. De kracht van de CL500 ligt in zijn variëteit aan mogelijkheden.
Een gravelweg doemt op. Wij zitten net op de CL500 met Adventure Pack. Eén plus één is twee. Ook dit soort wegen verteert de Honda met gemak. Maar diepe putten en echt vettige moddersporen verteert-ie niet, want daarvoor is de vering te zacht en zijn de banden te asfaltgericht. Maar het zachte – daar gaan we weer – gedoe zoals dit soort wegen, hapt de CL met plezier naar binnen. Gaan rijders dat ook in werkelijkheid doen? De kans is klein, want dit blijft uiteraard een motor die je koopt omdat je zijn design mooi vindt en niet om er gravelwegen mee te verslinden.
Conclusie test 2023 Honda CL500
De CL500 is een leuke aanvulling in het 500cc-segment van Honda. Jongeren of opstappers hebben er nu keuze uit een moderne naked, een supersport, een cruiser, een adventure en een street scrambler. Honda gebruikt die naam niet voor niets, want de CL500 is vooral gericht op weggebruik. Lichte offroadwegen kunnen met gemak, maar zoek zeker geen extremen op. Het zachtaardige karakter en lieve, schattige uiterlijk komen perfect overeen met zijn rij-eigenschappen. Alles verloopt, werkt en reageert soepel en zacht. De motor, de versnellingsbak, de vering, de remmen,… Met andere woorden; een sweet scrambler. En hoewel ‘zacht’ meestal een wat negatieve bijklank heeft in de motorwereld, is dat in dit geval helemaal het tegenovergestelde. Laat het net een pluspunt zijn. Iets wat echt bij dit type motor past en wat zonder twijfel geapprecieerd zal worden door (beginnende) motorrijders.
Pluspunten 2023 Honda CL500
- Zachtaardig karakter
- comfort
- origineel uiterlijk
Minpunten 2023 Honda CL500
- Niet iedereen houdt van zacht
- basic vering
- geen toerenteller