Test 2023 Ducati Multistrada V4 Rally. De Ducati Multistrada viert dit jaar zijn 20ste verjaardag. Wat twee decennia geleden een verdienstelijke poging was om het sporttouring segment te betreden, is uitgegroeid tot één van de stakeholders in het Ducati-gamma. Het V4 Granturismo-blok tilde de meest recente uitvoering tot nieuwe hoogten. De Rally-versie van de Multistrada V4 werd vernieuwd en wij testten hem zonder al te veel tegenzin in Sardinië.
Type weg | bochtig, bergachtig |
Omstandigheden | Zon |
Temperatuur | 24° |
Fotografie: Alessio Barbanti / Alex Foto
Ducati maakt een foutje als ze stellen dat ze met de Multistrada in 2003 het sporttouring-segment betraden. De ST en ST4 waren immers al Ducati sporttourers avant a lettre. Los daarvan is het zonneklaar dat de moderne Multistrada’s veel méér zijn dan sporttourers. Nomen est omen en jawel, de Multistrada kan zowat elke ondergrond aan. In dat opzicht is de nieuwe V4 Rally misschien wel de ultieme Multistrada. Omdat hij de onverharde pistes ook aankan. En we durven gerust te stellen dat hij dat zonder al te veel moeite kan.
Stevig
Ducati koos een route van 180 km waarvan ongeveer de helft onverhard was. In afstand dan, in tijd uitgedrukt rij je langer offroad dan onroad. En dat was een bewuste keuze. Want de Multistrada V4 Rally moet de ultieme reismotor worden. Eentje waar je letterlijk en figuurlijk alle kanten mee op kunt. Daar hoort dus zeker offroad bij. Ducati won met deze motor al twee keer de Rally van Anatolië, dus het offroad-potentieel staat buiten kijf. Al moet je wel een beetje technisch onderlegd zijn om een mastodont van 270 kilo over hellingen te jagen. Deze test was een uitdaging voor mens en machine.
Test 2023 Ducati Diavel V4: monster?
Ducati geeft als rijklaar gewicht 240 kg op. Ze vermelden er wel bij dat ze de benzine niet hebben meegenomen. En laat het nu net de benzinetank zijn die een belangrijk punt van vernieuwing is op het 2023-model. Uiterlijk valt daar weinig van te merken, maar de mannen uit Borgo Panigale hebben het plastic omhulsel van de standaard Multistrada vervangen door een volledig aluminium tank. Qua buitenafmetingen is er niet veel verschil, maar er gaat nu wel degelijk 30 liter in. Genoeg om zeker 400 kilometer te kunnen rijden.
Zuiniger
Of misschien wel meer. Ander nieuws op de 2023 Rally is immers dat hij zuiniger is én minder CO2 uitstoot genereert. Dat laatste zal wel deels zijn om dat de V4 minder verbruikt, maar toch, het staat mooi op een technische fiche.
Het spreekt voor zich dat een volgetankte Multistrada V4 Rally best wat inertie met zich meebrengt. Er zijn geen wondermiddelen, je voelt dat dit geen lichtgewicht is. Maar het is ook een grote motorfiets, dus het plaatje klopt wel. En dankzij een goede gewichtsverdeling en een doordachte geometrie voelt de nieuwe Ducati nooit alsof hij dat volle gewicht meetorst. Zeker niet op de weg, maar ook offroad valt het nog best mee. Met dank aan de goedwerkende Pirelli Scorpion Rally STR-banden, die het zowel op het asfalt als op de Sardijnse zandwegen goed deden. Die liggen trouwens om spaakwielen, die nu 3,2 kg lichter zijn dan de spaakwielen van de vorige V4S. En wielen… dat is onafgeveerd gewicht. Dit zijn dus belangrijke kilo’s.
Dat gaat vooruit
Het totale gewicht laat zich het best voelen op steile en gladde afdalingen, daar moet je toch wel bij de les zijn om tijdig te remmen. 250 kg +… dat wil wel eens sneller dan jezelf een berg af. Dit is niet eens een punt van kritiek, maar gewoon een vaststelling. Die moet vooral duidelijk maken dat je, afgezien van steile offroad-afdalingen, nooit de indruk hebt onderweg te zijn met een kwart ton onder je zitvlak. De Off Road-modus verlaagt het topvermogen naar 114 pk, maar dat is voor terreingebruik nog altijd veel te veel. Als je aan het gas gaat hangen, schiet de Multistrada Rally vooruit als ware hij door een horzel gestoken. Wie veel offroad rijdt, of gewoon graag de handen wat hoger heeft op de weg, raden we aan om het stuur in de offroad-stand te zetten. Dat biedt meer controle als je rechtop staat. De stand is zelfs op de weg wat ons betreft de beste voor het stuur.
Acht centimeter
Qua zithoogte is er de mogelijkheid om het zadel met acht centimeter te variëren. Standaard is er de keuze tussen 870 of 890 mm, maar met optionele zadels loopt die keuze op tot alles tussen 825 en 905 mm. We reden met het zadel in de 870mm-stand en met onze 1m 80 was dit een correcte hoogte. Ducati heeft bovendien via de elektronica een optie voorzien om de veervoorspanning te minimaliseren bij het op- en afstappen, waardoor de motorfiets een tweetal centimeter kan zakken bij het afstappen. Da’s best handig.
Niet in het minst omdat onze testmotoren uitgerust waren met de zijkoffers. En dan is het afstappen soms een hele klus. Noem de koffers gerust knoerten, want meng testredacteur raakte een paar keer een andere motorfiets of een obstakel met de koffers. Die dingen zijn breder dan het stuur en je moet in het begin echt wennen aan die breedte. Voordeel is dat je er je halve huisraad in kwijt kunt. En omdat ze van aluminium zijn, ogen ze nog goed ook.
Test 2023 Suzuki V-Strom 1050DE: de eerste indrukken vanuit Griekenland
Eindeloos instelbaar
Op de slingerwegen langs de zuidkust van Sardinië toonde de Multistrada V4 Rally zich een uitstekende reisgezel. Comfortabel, zéér potent en met een reeks aan instelmogelijkheden. Ga er maar even voor zitten: er zijn vijf rij-modi, met telkens vier vermogensinstellingen. Daarnaast kun je in elke modus ook twaalf parameters instellen. Elk van die parameter heeft tussen de twee en vijf instellingen. ‘Bij de vorige hadden we uitgerekend dat je iets minder dan 400 opties hebt’, vertelde een Ducati-ingenieur ons. ‘We zijn er nog niet aan toegekomen om te weten hoeveel dat nu precies is met de nieuwe Off Road-modus erbij, maar het zal ergens tussen de 400 en 500 instelmogelijkheden zijn.’ Het is daarbij goed om weten dat je één modus of alle modi ook met één druk op de knop naar de standaard instelling kunt brengen. Voor wie door het bos de bomen niet meer ziet.
Reizende ster?
In elk geval vonden we alle modi goed op de openbare weg, met een lichte voorkeur voor de Sport. De Multistrada toont in die modus echt zijn ballen. Je weet onmiddellijk tot wat hij in staat is. En dat is veel. De V4-krachtbron is héérlijk: sterk, lineair en je voelt altijd dat er een tikkeltje brutaliteit in schuil gaat. Hoe hard je op de openbare weg ook gaat, dit blok kan altijd meer. En tegelijkertijd is de motor zeer controleerbaar. Met dank ook aan de elektronische Skyhook-ophanging. De voorvork kreeg een verbeterde sensor, maar de eerlijkheid gebiedt ons te zeggen dat we het verschil met de vorige versie niet voelden. Omdat die in ons notitieboekje ook al stond aangeduid als ‘foutloos.’ Koppel daaraan dat de Multistrada in al zijn versies één van de beste quickshifters op de markt heeft en je weet dat de elektronica op deze motor gewoon next level is. De Rally is wat ons betreft de ster van het Multistrada-gamma. Het is geen pure adventure en evenmin een sporttouring. Wat is het dan wel? Het is wel een superieure reismotor.
Conclusie test 2023 Ducati Multistrada V4 Rally
Omdat je altijd voelt dat de Multistrada nog wat meer in huis heeft, krijg je zin om de motor verder te verkennen en ook mét deze motor op verkenning te gaan. Daarom is het zonder twijfel één van de beste reismotoren op de markt. Omdat hij je zin geeft om te gaan rijden. Zin om dagen aan een stuk kilometers mee af te draaien. Niet alleen omdat je het in alle comfort doet, maar ook omdat elke meter een belevenis is. De Multistrada V4 Rally verveelt geen moment en hij is bovendien zo veelzijdig dat het onmogelijk is om je een reis in te beelden waar iets onder de wielen komt dat deze motor niet aankan. Héérlijk ding. Jammer genoeg is de prijs net zo indrukwekkend als de motor zelf. € 31.890,- voor de standaard Radar-versie – met de adaptieve cruise control – is veel geld. En ook al kun je die prijs verantwoorden gezien de uitrusting, het niveau van afwerking en de prestaties, dan nog blijft het veel geld. Dat wordt nog meer als je je hart verpand aan de Travel&Radar-, de Full Adventure-uitvoering of nog meer leuke opties. Die rood gespoten Brembo Stylema-remklauwen bijvoorbeeld. Schitterend. Lichtpuntje hierbij: voor wie geld geen rol speelt of wie er zijn spaarvarken voor wil leegmaken: over de kwaliteit van de motorfiets, het niveau van de prestaties en het rijplezier kun je onmogelijk ontgoocheld zijn.
Pluspunten 2023 Ducati Multistrada V4 Rally
- Hemelse V4
- Comfort
- Instelmogelijkheden
- Skyhook ophanging
Minpunten 2023 Ducati Multistrada V4 Rally
- Prijs