vrijdag 22 november 2024

Test 2023 CFMoto 700 CL-X Adventure: waardig alternatief?

De 2023 CFMoto 700 CL-X Adventure is de derde motor binnen het gamma van de Chinese fabrikant die gebouwd is rond het 693cc-tweecilinderblok. Visueel leunt de Adventure zwaar op de Heritage en Sport. Maar de Adventure onderscheidt zich door zijn hogere ophanging en, daar komt-ie, avontuurlijke spirit.

Fotografie: CFMoto

TestlocatieIstanbul, Turkije
TestomstandighedenBewolkt
Temperatuur10°

We hadden ons de testrit met de CFMoto 700 CL-X Adventure anders voorgesteld. Langer, vooral. Terwijl de Chinezen steeds nadrukkelijker bewijzen dat ze motoren kunnen bouwen, hebben ze nog wat te leren over persvoorstellingen. Nee, de opgegeven testkilometers zijn geen tikfout. Het is eerder een optimistische inschatting van het aantal kilometers dat we met de motor gereden hebben. 12 dus. Toch waren we een hele dag de hort op, want het merendeel van de testrit deden we op 450SR’s, die we de vorige dag al op het Intercity circuit van Istanbul getest hadden. Een kleine 100 km door de bergen en dat was meteen genoeg om aan te voelen dat de sportieve middenklasser het op de openbare weg ook uitstekend doet. Leuk blok, goed sturen, windbescherming viel ook best mee.

Scrambler of adventure?

Uiteindelijk kwamen we met een 30-tal testrijders aan in een Turks bos dat zo geïmporteerd leek uit Kentucky. Blokhut met alles erop en eraan en een heerlijk houtvuur om ons aan te warmen. Had het aan ons gelegen, dan hadden we de blokhut Kenturkey gedoopt.

Daarna was het wachten, want er waren zes CL-X Adventures voor 30 journalisten. De testrit was een tripje naar het fotopunt en terug. Net iets te kort om te kunnen zeggen of de CL-X Adventure een competitieve nieuwkomer is in het segment van de middenklasse adventures. Is het een waardig alternatief op de koplopers in dat segment? Of is dit een mengeling van een scrambler en een adventure die eerder een eigen weg zal inslaan? We zijn er na die 10 km nog niet uit.

Test 2023 CFMoto 450SR in Turkije: het kaf en het koren

Gelukkig ging die route over een slingerende bergweg, er waren een aantal leuke bochten en het asfalt lag er goed bij. Het is gewoon fijn rijden daar in Turkije. En tijdens de korte testrit deden we enkele belangrijke indrukken op die bovenstaande vraag alvast gedeeltelijk beantwoorden.

Plotse overgang

De twin levert met 70 pk en 61 Nm genoeg koppel en vermogen om onder alle omstandigheden vlot te rijden. Rustig kuierend als je dat wilt, sportief als de gelegenheid zich daartoe aandient. Alleen… er is een bruuske overgang tussen beide rijstijlen. Rond de 6.000 tpm wordt Dr. Jeckyll plots Mr. Hyde en krijg je een ruk aan je armen. Uitkijken als je dit op een natte ondergrond doet of, foei, bij een wheelie, want dit is een allesbehalve progressieve vermogensafgifte.

Los daarvan werkt het blok in dit geval zeker zo goed als in de Heritage- of Sport-uitvoering van de CL-X-familie. Op onverharde ondergrond (zeker 500 meter gereden) voel je dat je bij lage toeren een vlotte respons hebt, die goede tractie biedt. De keuze voor de offroad- of street-modus gebeurt trouwens door één druk op één knop. Dat is in een wip gebeurd. Deze eenvoudige oplossing is vooral ook handig als je plotseling van de weg het veld in duikt, je hoeft niet te stoppen om de modi in te stellen. Gewoon een knop indrukken, het is net zo eenvoudig als je knipperlichten activeren. Eenvoud siert de CL-X Adventure. Je kunt hetzelfde zeggen van het LCD-dashboard. TFT lijkt meer en meer de norm, maar dit type dashboard werkt goed op de CFMoto.

2023 CFMoto 700 CL-X Adventure

Even knallen

De CL-X Adventure is vrij ruim bemeten, al kan dat een subjectieve indruk geweest zijn na anderhalf uur op de compacte 450SR. Hoe dan ook, we reden comfortabel en dankzij het euh…stevige tempo waarmee onze voorrijder door de bergen knalde, weten we dat de windbescherming goed werkt en de remmen zo mogelijk nog beter. Het heen en weer rijden voor de fotoshoot en het daaraan gekoppelde manoeuvreren leerde ons ook dat de Adventure CF wendbaar is. Het gewicht lijkt lager dan de 203 rijklare kilo’s die CFMoto opgeeft. De zadelhoogte van 830 mm gekoppeld aan een smalle tank en een vrij breed stuur zal daar ook aan meehelpen. Hefboomwerking van het stuur, weet je wel. Anderzijds lopen de stuuruiteinden vrij opvallend naar achteren, in plaats van gewoon zijwaarts. Dat zorgt ervoor dat rechtstaand rijden een beetje raar aanvoelt. Maar het lukt allemaal wel. De smalle tank is hoe dan ook aangenaam onder alle omstandigheden. Alleen jammer dat de Chinezen voor een 13 liter-tank hebben gekozen. Dat zal de actieradius van elke potentiële avonturier beknotten tot maximaal 250 km. En dat is weinig voor een adventure.

Voorlopige conclusie 2023 CFMoto 700 CL-X Adventure

Het is verrassend wat je in dik een kwartier van een motor kunt leren. Toch springen we één dezer dagen graag op de testmotor die CFMoto-importeur BW Import heeft klaarstaan om onze indrukken te bevestigen en aan te vullen. Waar niet aan te twijfelen valt, is dat de CFMoto CL-X Adventure met zijn 9.199 euro een meer dan aanvaardbare prijs heeft. Hij is goedkoper dan bijvoorbeeld de Ténéré 700 of Honda XL 700 Transalp, maar zal op een aantal vlakken ook wel het ondersput delven. Of moeten we stellen dat CFMoto een adventure op een andere manier benadert. Deze Adventure heeft ook wel een vleugje scrambler in zich en daaraan gekoppeld ook wat speelsheid. Omdat CFMoto niet alleen het blok, maar ook het frame en grotendeels de afwerking deelt met de Heritage- en de Sport-uitvoering, kan het de kosten drukken. Afgaande op de Turkse test, krijgt je met de Adventure waar voor je geld, maar geef ons wat extra testkilometers in eigen land om de indrukken van dit eerste contact te bevestigen. Weten we meteen ook of die ruk rond de 6.000 tpm er ook hier nog in zit.

Pluspunten 2023 CFMoto 700 CL-X Adventure

  • Prijs
  • Wendbaarheid
  • Remmen
  • Gebruiksvriendelijkheid bij selectie rij-modi

Minpunten 2023 CFMoto 700 CL-X Adventure

  • Bruuske overgang in vermogen
  • Kleine benzinetank
2023 CFMoto 700 CL-X Adventure
Thierry Sarasyn
Thierry Sarasyn
Thierry Sarasyn is al jarenlang actief in de motorbranche als journalist in België. Hij is vooral bekend als oprichter van de online site motornieuws.be en hoofdredacteur van Motor Magazine België.

GEBRUIKERSSCORE

Ben jij eigenaar van dit type en jaartal motorfiets? Doe dan mee met de gebruikersscore. Vul onderstaande velden in zodat andere geïnteresseerden nog meer informatie hebben voor dat ze eventueel tot aankoop overgaan.

Deel jouw ervaring met dit model met andere motorrijders

Motorblok
Stuureigenschappen
Vering en Demping
Remmen
Comfort
Afwerking
Uitrusting
Verbruik
Prijs/Kwaliteit

Gebruikers die hun ervaring hebben gedeeld (0)

Er zijn nog geen ervaringen van eigenaren/gebruikers van deze motor.

Laatste Artikelen

Gerelateerde artikelen