Geen idee hoe de testrijders zich voelden toen Honda eind de jaren zestig zijn CB750 voorstelde, maar misschien was het wel vergelijkbaar met het gevoel dat wij hadden tijdens de Global Press Launch van de 2023 CFMoto 450SR. Dit was immers de eerste, grote perslancering van een Chinees motormerk. En dat nog wel op het F1-circuit van Istanbul. Memorabele dag? Herhaalde geschiedenis?
Fotografie: CFMoto
Testomstandigheden | Regen |
Temperatuur | 8° |
Testtraject | Circuit |
De kans dat de rol van de SR450 in de annalen van de motorgeschiedenis even belangrijk wordt als die van de CB750 is klein. Maar het neemt niet weg dat CFMoto een nieuwe stap zet in zijn evolutie. CF mag je nu als het belangrijkste Chinese merk zien. Met de lancering van de 450 SR benadrukken ze niet alleen die positie, ze tonen ook aan dat ze zich meer en meer met de grote jongens willen meten. De joint venture tussen CFMoto en KTM speelt daarin ook een rol. En laten we ook niet vergeten dat er iets meer dan een halve eeuw geleden een paar dozijn Japanse motormerken waren die een plaatsje wilden veroveren op de internationale markt. Daar zijn er vier van overgebleven. Die hadden genoeg kwaliteit en kennis in huis om zich met de gevestigde orde te meten. Of ze kozen ervoor – zoals Bridgestone – om te stoppen met het bouwen van motoren en zich op een andere business toe te leggen.
Je mag er hoe dan ook zeker van zijn dat ook bij de Chinezen het kaf van het koren zal worden gescheiden. CFMoto heeft zich in ieder geval op de pole positie genesteld in de race om een blijvertje te worden op het mondiale toneel.
Eigen product
Het blok van de 2023 CFMoto 450SR is geen kloon, evolutie of aftreksel van een bekende Oostenrijkse krachtbron. De twin is een eigen ontwerp en het blok mag je gerust tot de oogappel van de 450SR bestempelen. Het levert exact 35 kW (of 47 pk) en daarmee is deze middenklasse-sportmotor op maat gemaakt voor houders van het rijbewijs A2. Maar we zouden de motorfiets tekortdoen als we stellen dat-ie alleen maar voor A2 geschikt is. Ook met een volwaardig rijbewijs, kun je genieten van het potentieel van de Chinese nieuwkomer.
Test 2023 Triumph Street Triple R & RS: heilige drievuldigheid
Natte limieten
Er zijn ongetwijfeld mooiere dagen geweest om op het Intercity Istanbul Park te rijden. Het pokkenweer dat boven het Turkse circuit hing, maakte het testen aanvankelijk net iets minder leuk dan verwacht. Maar ‘elk voordeel heb zijn nadeel’ en omgekeerd. Zoals dit: je leert onder moeilijke omstandigheden de motor ook wel grondig kennen. Door zo hard mogelijk te gaan in de regen, bereik je eerder de limieten. Je voelt zijn nukken eerder en weet hoe een blokkerend achterwiel voelt, hoe je de motor moet controleren bij het uitkomen van een scherpe bocht en je leert de aanwezigheid van een assist-slipperkoppeling op prijs stellen. Bij droog weer was dat minder duidelijk geweest, maar op deze zeiknatte baan des te meer. We stonden ook versteld van de grip van de Adreno-banden. Geloof me, er zijn banden van bekende merken die het qua grip niet beter hadden gedaan in deze apocalyptische omstandigheden. Dit zegt meteen ook heel wat over het motorkarakter.
Zonder vrees
De twin is pittig, maar doseerbaar. Niks brutaal en uiterst voorspelbaar. De reactie op het gas is kordaat en het vermogensverloop rechtlijniger dan je van een 450 cc zou verwachten. Onderin valt er al wat te beleven en daarna gaat het heel progressief richting 10.500 tpm, waar de toerenbegrenzer iets minder progressief ingrijpt. En zo komt het dat we met een motor zonder tractiecontrole, toch vrij vlot en vooral ook zonder vrees rondjes draaiden op het enorme Turkse MotoGP-circuit. De natte omstandigheden noopten ons ook om het eerst wat rustiger aan te doen; dé perfecte manier om een circuit te leren kennen. Daarna was het genieten geblazen. Zelfs in de regen. Met druppels op het vizier en in donkere omstandigheden, had het TFT-scherm iets groter mogen zijn. De lay out is leuk, het instellen met de knoppen op de linker stuurhelft eenvoudig en intuïtief.
Fun
De voorrem charmeerde ons door de uitstekende combinatie van kracht en doseerbaarheid, de vrij strakke ophanging deed het goed en de 47 pk was op de meeste delen van het circuit voldoende. Vooral de manier waarop het vermogen afgegeven wordt en de romige kracht die onderin schuilgaat, zorgden ervoor dat we op de technische zones echt vlot konden rijden. Nogal wiedes dat op de lange, rechte stukken de topsnelheid aan de lage kant bleef en dat je hier op een droge baan met een superbike andere sensaties zou beleven. Maar de fun die de SR bood, was meer dan we hadden verwacht. Dat ligt in de eerste plaats aan het totaalpakket. Leuk blok, meer dan behoorlijke ophanging, goede remmen. Gekoppeld aan een rijklaar gewicht van 179 kg resulteert dat in een goed beheersbare motor die je ook instant vertrouwen geeft.
Het geheel is erg compact, maar net niet té compact. Wel was met onze 1m80 de kniehoek vrij krap. Daar valt iets aan te doen door te kiezen voor het – optie – hoger geplaatste zadel. Natuurlijk geeft zo’n compacte bouw ook meteen vertrouwen en een gevoel van controle. Dat kun je goed gebruiken op een circuit waar net voor we de baan op gingen, een training van de nationale zwemploeg was beëindigd. Om maar aan te geven hoe nat het was… Het is de verdienste van de SR dat het weer ons niet eens meer deerde.
Is 47 pk genoeg?
Op delen van het circuit waar het stevig bergop ging en die lang genoeg waren zodat je op het einde naar z’n zes moet schakelen, voel je dat 47 pk krap is. En ook al kunnen we ons het plezier inbeelden van een 450SR Cup, het merendeel van de SR’s zal vooral zijn ding doen op de openbare weg of op een bescheiden circuit. Daarom is 47 pk voor dit type motor wel degelijk genoeg. Dit is dé motor waarmee motorrijders niet alleen kunnen genieten van sportief rijplezier, maar er ook ervaring mee opdoen. Terwijl je op een 1000 cc altijd wel genoeg koppel over hebt, moet je op een 35 kW sterke twin vaak en precies schakelen om de motor optimaal te benutten. Dat is niet alleen erg leuk, het is ook de perfecte leerschool om beter te leren (circuit)rijden.
Conclusie test 2023 CFMoto 450SR
Mocht er nog twijfel over bestaan: CFMoto is de eerste Chinese fabrikant die zich kan meten met de gevestigde orde. Stellen dat de 450SR op hetzelfde niveau staat van de absolute koplopers in het segment van de lichte sportmotoren, moet een rechtstreekse vergelijking uitwijzen. Maar CFMoto maakt hoe dan ook bijzonder snel progressie. Dat resulteert ook in een prijs die nauwelijks onder die van de bekende merken ligt. Mocht er nog een vooroordeel bestaan dat je minder betaalt voor minder kwaliteit, dan vegen we dat bij deze van tafel. Al blijft de CFMoto 450SR net als zijn stalgenoten wel een budgetvriendelijke motorfiets. Maar dan wel eentje met meer dan behoorlijke kwaliteiten. Om de perceptie bij een deel van de motorrijders omtrent kwaliteit en duurzaamheid bij te sturen, heeft CFMoto nog iets extra nodig. Nu is geduld ook in de motorwereld een schone deugd. Met de notities van deze test in het achterhoofd mogen de Chinezen alvast ‘Time is on my side’ van The Rolling Stones beginnen te neuriën. Want de 450SR is absoluut een leuk ding.
Pluspunten 2023 CFMoto 450SR
- Pittig en vlot blok
- Wendbaarheid
- Fun-factor
- Remmen
Minpunten 2023 CFMoto 450SR
- TFT-scherm iets te klein
- Kniehoek