Fotografie: Yamaha
2022 Yamaha TMAX test. Sinds we in 2001 voor het eerst een been over de TMAX gooiden, heeft de maxiscooter heel wat veranderingen ondergaan. Zo ook in 2022. Heel benieuwd of deze aanpassingen zullen volstaan om Yamaha’s iconische megascooter in het zadel te houden als peetvader van zijn klasse.
Testlocatie | Valencia |
Testomstandigheden | Hevige regenval |
Temperatuur | 8° |
Testkilometers | 180 |
Bijzonderheden | Yamaha’s TMAX is vernieuwd op zowat alle vlakken. |
Waarom rijden we de 2022 Yamaha TMAX?
Waarom rijden we hem: Sinds zijn lancering, heeft de Yamaha TMAX eigenhandig de klasse der maxiscooters vormgegeven. Hij is het referentiepunt voor alle zware scooters. Kan hij die rol blijven spelen na deze update?
T of Tech?
Met een nieuw uiterlijk en een heleboel onderhuidse verbeteringen, lijkt de 2022 Yamaha TMAX op papier in elk geval genoeg bewapend om nog een hele tijd toonaangevend te zijn. De Tech MAX is dat nog meer. Deze luxe versie heeft een verwarmd zadel, verwarmde handvatten, een elektronisch in hoogte instelbaar windscherm, cruise control en een instelbare achterschokbreker. Goed voor een prijsverschil van 2.000 euro, maar daar lijken de meeste klanten niet om te malen. In het verleden was het merendeel van de verkoop voor de Tech MAX-uitvoering en we vermoeden dat daar anno 2022 geen verandering in zal komen.
Test 2022 BMW CE 04: Kunst met karakter
Regentest 2022 Yamaha TMAX
Het lijstje met nieuwigheden is bijzonder lang, maar we onderstrepen de meest opvallende even voor je. 7 inchTFT-scherm, nieuwe styling met een hoger postuur, verbeterde smartphone connectiviteit, langer zadel met instelbare ruggensteun, nieuwe ergonomie, geïntegreerde richtingaanwijzers, verbeterd Euro5 560cc-tweecilinderblok plus de hierboven opgesomde Tech Max-kenmerken.
Het is niet niks en vooral: het zorgt voor een andere beleving. Het is hierbij trouwens belangrijk om de weersomstandigheden te schetsen waarin de test verliep. Spanje en zon? Vergeet het maar. We hadden zeikende regen vanaf de start en dat ging maar door tot 30 seconden voor we weer in het hotel aankwamen. Mist in de bergen, glibberige wegen, slechte zichtbaarheid en berekoud. Op gelijk welke andere motor hadden we hier wellicht na een uur of twee de handdoek geworpen en waren we aan het knetterende haardvuur gebleven bij die bevallige dame van de koffiestop.
Maar op de TMAX kon het er nog net mee door. Haarfijn werkende tractiecontrole, vlotte vermogensafgifte en een vlotte bediening van de elektronicia. Het gebeurt wel vaker dat een motor qua elektronica het equivalent van een kleine Media Markt aan boord heeft, maar het is zeldzaam dat je alles gemakkelijk en intuïtief kunt bedienen. De TMAX is een voorbeeld van hoe je veel elektronica toch makkelijk bedienbaar maakt.
Juist inschatten
De 2022 Yamaha TMAX en zeker de Tech Max zijn beter uitgerust dan een doorsnee (sport)tourer. De Tech MAX kost trouwens evenveel. Maar daar houdt elke vergelijking op. Yamaha’s nieuwe maxiscooter slechts beoordelen op zijn uitrusting zou bovendien fout zijn. Want ook zijn rijkwaliteiten maken deel uit van de populariteit. En die zijn er alleen maar op vooruit gegaan op deze nieuwe versie. Niemand neemt het ons hopelijk kwalijk dat we de toegenomen grondspeling tijdens deze regentest niet uitgeprobeerd hebben. De tractiecontrole daarentegen wisten we wel te appreciëren. Al moet gezegd dat de Bridgestone SC2-scooterbanden in de regen dermate veel grip bieden dat de elektronica slechts moet ingrijpen als je er echt naar op zoek gaat. Gas in de hoek op de lijnen van een nat zebrapad bijvoorbeeld. Werkt altijd. De vermogensafgifte is trouwens goed controleerbaar. Het went trouwens snel, dat gehuil van een automaat…
De hogere bouw zorgt niet alleen voor (iets) meer grondspeling, maar ook voor een betere uitstraling. Als je de originele 2001 TMAX naast de nieuwe zou zetten, zie je dat in twee decennia Europa’s meest verkochte maxiscooter alleen maar hoger is geworden. En zo heb je nu een zadelhoogte van 800 mm. Dat is best veel voor een scooter. Er is genoeg ruimte onder dat zadel, al zijn er scooters die op dat vlak iets meer te bieden hebben. Yamaha biedt in één van zijn optiepakketten trouwens een topkoffer.
Videotest: Yamaha TMAX 560 Tech MAX
Conclusie 2022 Yamaha TMAX
We vroegen ons tijdens de lange regenrit even af of er – gebruik makend van moderne aerodynamica – niet wat extra windgeleiders op het kuipwerk gemoeten hadden. Kwestie van nog beter beschermd zijn tegen de elementen van de natuur. Die eerste druppel die dan toch door de muur van regenkledij sijpelt…je wilt ‘m niet voelen. Maar de waarheid is dat het eigenlijk verrassend lang duurde voor we nat werden.
De 2022 Yamaha TMAX heeft dus geen extra windgeleiders nodig. Bij dat nieuwe kuipwerk hoort ook een iets sportievere rijhouding en ook daar waren we best tevreden over. Gekoppeld aan het pittige motorkarakter – er is niet al te veel verschil tussen beide rijmodi – zorgt dat ervoor dat de premium scooter naast zijn comfort en luxe ook best wat sportief potentieel aan de dag legt. Binnen het concept van een scooter, lijkt het moeilijk om een beter totaalpakket samen te stellen dan dit.
Yamaha heeft een hele schare TMAX-fans. Die hoeven zich geen zorgen te maken over de kwaliteiten van de jongste telg uit de familie. Meer zelfs, wellicht komen er door deze versie nog een boel aanhangers bij.
Pluspunten 2022 Yamaha TMAX
- Uiterlijk
- Motorkarakter
- Uitrusting
- Afwerking
- Bediening elektronica
Minpunten 2022 Yamaha TMAX
- Opbergruimte