Test 2022 Yamaha Ténéré 700 World Raid. Uitblinken in eenvoud. Dat is zowat de perfecte omschrijving voor het succes van Yamaha’s middenklasser adventure. Die eenvoud vinden we ook terug in de nieuwe World Raid. Een machine die naast de gewone Ténéré en de Ténéré Rally in de catalogus komt en nog meer motorrijders moet aanzetten tot avontuurlijk motorrijden. In een waanzinnig mooie rit tussen Murcia en Granada gaven we de nieuwe World Raid de sporen. Wordt ook dit nieuwe model een succesnummer?
Testlocatie | Testlocatie Murcia – Granada Spanje |
Testomstandigheden | Droog en zonnig |
Temperatuur | 32 graden |
Testkilometers | 332 |
Fotografie: Yamaha
Het is bewonderenswaardig hoe Yamaha erin geslaagd is om in een haast overbezette markt van adventuremotoren toch net dat commerciële gaatje te ontdekken dat aan de basis lag van het immense succes van de T700 Ténéré. Niet minder dan 30.000 stuks werden er sinds 2019 in Europa van verkocht. Yamaha onderkende als eerste fabrikant dat er bij de gebruikers van adventuremotoren meer en meer vraag was naar eenvoud. Geen bergen elektronica of technologisch vernuft. Gewoon een goed rijdende, niet te dure en eenvoudig te onderhouden machine. En zo geschiedde. Op korte tijd groeide de Yamaha T700 uit tot een van de meest populaire motoren onder de snelgroeiende groep van motoravonturiers. Less is more schijnt ook hier dus te werken. Ondanks dit overweldigende succes bleek de T700 niet voor iedereen perfect. Vooral de te kleine tank (16 liter) en de net iets te eenvoudige vering bleken voor verbetering vatbaar. De aftermarket heeft aan de T700 een echte cash-cow. Want naast grotere tanks en aangepaste vering gaan ook de bagagedragers, tassen, verhoogde windschermpjes en nog veel meer ander spul als zoete broodjes over de toonbank. Op de sociale netwerken kennen de T700-groepen een ongekende aanhang en de foto’s van gemodificeerde T700’s zijn haast niet te tellen. De nieuwe T700 World Raid komt dan ook niet echt als een verrassing. Yamaha staat erom bekend heel goed te luisteren naar de wensen van de klant en dat hebben ze voor de ontwikkeling van deze World Raid ook gedaan. De machine wordt boven de T700 en de T700 Rally gepositioneerd en zal met een prijs van € 14.799,- ( € 13.199,- in België) ook wel een stukje duurder worden.
Ingrijpende wijzigingen
Het fantastische CP2-blok, het frame, de achtervork en de wielen werden (gelukkig) vrijwel zonder wijzigingen overgenomen van de T700. Maar voor het overige veranderde er echt wel veel. Meest opvallend is natuurlijk de nieuwe look. Die wordt in hoofdzaak bepaald door de nieuwe tweedelige 23liter-tank en het verder op de tank doorlopende zadel. De tank bestaat uit twee afzonderlijke delen met elk een eigen tankdop. Een pomp in de linker tank zorgt ervoor dat het vloeistofniveau steeds identiek is in beide tanks. Door de diep naar onder doorlopende tank bleef de ligging van het zwaartepunt vrijwel ongewijzigd ten opzichte van de standaard T700 waardoor de gevolgen van het extra gewicht op de handling beperkt moet blijven. De tanks zelf zijn vervaardigd uit een harde kunststof en zouden behoorlijk crashbestendig zijn. Onderaan de tanks voorzag Yamaha een soort van ingebouwde valbeugel, maar de echte avonturiers zullen allicht toch opteren voor een volledige beschermbeugel van boven tot onder.
2022 Harley-Davidson Pan America test: HD met Quickshifter
Tweede meest ingrijpende wijziging vinden we bij de vering. Die wordt door Kayaba geleverd en is voortaan zowel voor als achter vollledig instelbaar. Bovendien nam de vrije slag van de vork met 20 mm toe waardoor je nu een meer dan acceptabele 230 mm veerweg ter beschikking hebt. De buitenpoten van de vork hebben een nieuwe Kashima-coating waardoor er aan de binnenzijde minder wrijving ontstaat (stick friction) en de buitenzijde beter beschermd is tegen corrosie. Achter een vergelijkbare operatie. De nieuwe en volledig instelbare demper heeft een vrije slag van 220 mm. Ook de linkverhouding werd aangepast aan de nieuwe karakteristiek van de demper. Gelukkig bleef de handige draaiknop waarmee de veervoorspanning hydraulisch kan worden aangepast behouden. Ook helemaal nieuw is het gebruik van een stuurdemper. Die kreeg een plaatsje tussen de tank en het stuur en is daardoor heel eenvoudig in te stellen (18-voudig) tijdens het rijden.
Lastige wetgeving
Meer nieuws vinden we in de cockpit. Het wel heel eenvoudige monochrome scherm van de T700 werd voor de World Raid vervangen door een nieuw 5inch-TFT-kleurenscherm. Mooi en duidelijk afleesbaar, ook wanneer je tijdens het rijden rechtop staat. Bij de standaard T700 vind je op het dashboard een knop waarmee je het ABS kan uitschakelen. Die is bij de World Raid vervangen door een knop waarmee je het ABS kan inschakelen. Beetje vreemd misschien, maar er schuilt wel een logica achter. Telkens wanneer je de motor start heb je ABS voor en achter. Via een nieuw scrollwieltje op de rechter stuurhelft kan je de setting van het ABS in drie modi aanpassen. De eerste is dus de standaardsetting met ABS op voor- en achterwiel. De tweede setting is voor off-roadgebruik en schakelt het ABS op het achterwiel uit. Bij de derde setting wordt het ABS volledig buiten spel geplaatst. Hoewel het een goed en handig te gebruiken systeem is, blijft het lastig dat je moet stilstaan (wettelijk verplicht) en door een menu moet scrollen. Bovendien (en ook dat wordt door de wet bepaald) moet je de setting bij iedere stop van de motor opnieuw instellen.
Verder kan je op het dashboard kiezen uit drie verschillende lay-outs: Explorer, Street en Raid. Die eerste twee verschillen vooral in look, waarbij de ene een wat meer digitale en de andere een wat meer analoge look heeft. De Raid-optie is wel mooi en nuttig omdat je daar dagtellers kan laten aftellen, optellen en bijsturen. Dat is vooral bij rallygebruik erg handig. Laatste nieuwtje vanuit de cockpit is dat het ruitje 15 mm hoger werd en dat de transparante deflectoren nu eenvoudig kunnen worden afgenomen om te poetsen.
Meer bewegingsvrijheid
Tijd om te rijden en dat betekent vandaag vroeg uit de veren. We hebben een rit van 332 km voor de boeg waarvan zo ongeveer de helft offroad. Bovendien is de zon er en het wordt vandaag een dikke 32 graden. Gecombineerd met een stuk of vijf fotostop en wat videowerk weet je dat het een lange dag wordt. Maar we hebben er zin in en de Ténéré duidelijk ook. Zowel in Icon Blue als in Midnight Black ziet de World Raid er schitterend uit. Puur wat het design betreft is dit echt een hele stap vooruit! Het geheel ziet er een stuk meer racy uit en lijkt als twee druppels water op de machine waarmee Allesandro Botturi eind april de Tunesia Desert Rally won.
Aangezien ik privé een T700 had – nu van m’n zoon – moeten de verschillen met de nieuwe World Raid meteen opvallen. En dat is ook het geval. Als eerste vallen de aanzienlijk bredere voetsteunen op. Die geven meer steun en grip en dat is een hele verbetering. Ik reed op mijn T700 steeds met het vier centimeter hogere rallyzadel en daarmee vergeleken zit je bij de World Raid toch wat meer ‘in’ de motor. Dat komt enkel door het zadel, want aan de driehoek stuur-voetsteunen-zadel werd niets veranderd. Wat ook opvalt is het hogere gewicht. We vertrekken met een volle tank en daarmee zet de World Raid 220 kg op de weegschaal. Dat is 16 kilogram meer dan de gewone T700. Op de kronkelende wegen rond Murcia lijkt de World Raid daardoor wat meer de bocht in te vallen. Niet hinderlijk, verre van, maar toch iets minder neutraal dan de gewone T700. De zitpositie zelf mag dan wel ongewijzigd zijn, door de nieuwe tank en het verder doorlopende zadel is het gevoel veel beter. Ondanks de veel grotere tank is Yamaha erin geslaagd om de machine ter hoogte van de knieën smal te houden en je hebt op de World Raid zowaar meer bewegingsvrijheid. Daardoor kan je je lichaamsgewicht beter verplaatsen en dat zal zeker bij het offroad-rijden een pluspunt blijken. Dat de World Raid over andere vering beschikt, voel je ook wel. De machine is sportief afgeveerd en dat zorgt behalve voor een keurig stuurgedrag ook voor net iets minder comfort. Natuurlijk is de vering nu wel volledig instelbaar en kan je de veervoorspanning zowel voor als achter heel eenvoudig aanpassen. Wij rijden met de standaard fabrieksinstellingen en omdat er zwaar terrein op komst is besluit ik de instellingen niet aan te passen.
Vering maakt het verschil
Zodra de wegen ruimer worden, gaat de snelheid omhoog. Dan valt me op dat het zo bejubelde CP2-blok hier toch wel tegen z’n limieten aanloopt. De World Raid is niet alleen zwaarder dan de standaard T700, ook het frontale oppervlak is door de brede tank groter. Daardoor heeft de World Raid het bij gasgeven bij hogere snelheden toch net iets moeilijker dan de gewone T700. Met net geen 75 pk zal dat ook niemand verbazen, maar met een duo en een klein bergje bagage wordt het allicht nog iets krapper …
Doordat je een beetje ‘in’ de machine zit, is de windbescherming van het smalle kuipje opvallend goed. Heel veel T700’s worden uitgerust met een eenvoudig systeempje om het scherm over enkele centimeters in de hoogte te kunnen aanpassen. Yamaha heeft deze oplossing bekeken, maar koos ervoor om het ruitje 15 mm te verhogen. Ik kan ze daarin geen ongelijk geven, want het werkt uitstekend en het ruitje blijft bij hoge snelheden mooi trillingsvrij. Hetzelfde geldt voor het nieuwe dasboard dat aanzienlijk stabieler gemonteerd is dan bij de standaard T700.
Eindelijk is het dan zo ver. De knipperlichten van de voorrijder gaan aan en er wordt haltgehouden bij het begin van een piste. Iedereen gaat aan de gang met het nieuwe scrollwieltje om het ABS achter uit te zetten. De structuur van het kleine menu is logisch en na enkele keren instellen bevalt het systeem me eigenlijk wel. Voor een rabiate elektronicahater zowaar een compliment.
Omdat de pistes er verschrikkelijk stoffig bijliggen en je daardoor amper ziet waar je rijdt is het meteen alle hens aan dek. Rechtop staan en de kraan open om maar zo dicht mogelijk in het wiel van de voorrijder te blijven. De ondergrond is knalhard en ligt bezaaid met kleine keien waardoor er van grip amper sprake is. Hier laat het CP2-blok zich van z’n beste kant zien. De vermogensafgifte is zo soepel dat je zelfs in deze moeilijke omstandigheden kan spelen en de World Raid mooi driftend de bocht kan doorsturen. Heerlijk, verslavend en … link. Want tussen de kleine keien bevinden zich ook grotere exemplaren en die halen je zo gezellige evenwichtsspelletje in een fractie van een seconde onderuit. Dan is het fijn dat je op een behoorlijke vering kan rekenen en wordt duidelijk waarom Yamaha voor deze instellingen gekozen heeft. Zowel voor als achter voldoet de vering uitstekend. Hier maakt de Word Raid écht het verschil en wordt duidelijk dat de extra euro’s die Yamaha ervoor vraagt goed gespendeerd zijn. Ook de rijpositie verrast in aangename zin. Ondanks de bredere tank kan je verder naar voren zitten en heb je gewoon meer bewegingsvrijheid. Ook rechtstaand klopt alles. De hoogte van het stuur is perfect gekozen en door de smalle bouw kan je de machine mooi met je knieën sturen. Heerlijk!
Vergelijkingstest Triumph Tiger 1200 GT Pro vs. BMW R 1250 GS
2022 Yamaha Ténéré 700 World Raid: eenvoudig instelbaar
Voor de lunch hebben nog niet eens de helft van het traject afgelegd en voorrijder Pascal laat met een brede smile blijken dat het zwaarste stuk nog voor ons ligt. Ik vul m’n camelbag nog even bij met fris water. Dat bleek achteraf een gouden zet. Het stof en de moeilijkheidsgraad van de pistes die we in de voormiddag reden, blijken niets met wat we in de namiddag voor de wielen krijgen. Het tempo gaat verder de hoogte in en de World Raid wordt nu echt getest waarvoor hij gemaakt is. We krijgen snelle passages afgewisseld met moeilijke technische stukken en telkens weer verbaast me het gemak waarmee deze toch stevige motorfiets te rijden is. Ronduit indrukwekkend. Op mijn T700 heb ik nooit een stuurdemper gemist, maar onder deze zware omstandigheden en vooral op de snelle pistes blijkt de Öhlins-stuurdemper wel een meerwaarde. Ook bevalt het dat hij tijdens het rijden zo eenvoudig instelbaar is.
Hetzelfde geldt voor de instellingen van het ABS. Ik heb de hele namiddag gereden met het ABS achter uitgeschakeld en dat werkte perfect. Geen enkel ogenblik voelde ik de nood om ook voor alles uit te zetten. Maar dat zal allicht ook sterk bepaald worden door de ondergrond. Ik kan me daarbij heel goed voorstellen dat je op een slijkerige ondergrond kiest voor een volledige uitschakeling van het ABS. Ook de standaard gemonteerde Pirelli Scorpion Rally STR’s voldoen uitstekend, zowel op als naast de weg. Allicht zijn de eveneens voor de World Raid gehomologeerde Michelin Anakees een goed alternatief voor als er sprake is van een wat slijkerige ondergrond.
Het laatste stuk van de 332 kilometer lange rit richting Granada stad bestaat uit lange slingerwegen met haast perfect asfalt. Voorrijder Pascal heeft de frisse pils in ons eindhotel eerder geproefd en zet daarom het gashendel vol open richting eindpunt. Ondanks de vermoeidheid pikt iedereen vlot aan en bewijst de World Raid dat hij ook deze discipline goed beheerst. Het frame zorgt voor wat beweging, maar de combinatie van de strakke vering en de goede Brembo-remmen zorgen voor veel vertrouwen. Ondanks het hoge tempo van de dag lees ik op het dasboard een gemiddeld verbruik van slechts 5,4 liter. Zelfs in deze omstandigheden kom je dus heel ver met de World Raid. Precies wat zoveel T700-eigenaars hebben gewenst.
Conclusie 2022 Yamaha Ténéré 700 World Raid
Yamaha voorziet dat de nieuwe World Raid 35% van de totale Ténéré-verkopen zal uitmaken. Dat wil zeggen dat de T700 en de T700 Rally er een stevige concurrent binnen de eigen rangen bijkrijgen. Vooral voor de Rally vrees ik dat het erg moeilijk wordt. Het prijsverschil tussen de Rally € 13.899,- en de World Raid bedraagt slechts € 900,- en dat is gelet op de uitrusting van de World Raid eigenlijk een no brainer. Het prijsverschil met de standaard T700 (€ 12.399,-) is wel voldoende groot en zal er allicht voor zorgen dat ook de basic T700 het bijzonder goed blijft doen. De nieuwe World Raid vergelijken met andere motoren is niet zo eenvoudig. Je kan argumenteren dat bijvoorbeeld een Tiger Rally 900 of een KTM 890 Adventure een rijkere uitrusting hebben en meer vermogen leveren. Maar is dat het wat een koper van een T700 World Raid zoekt? De eenvoud en het gebruiksgemak maken van de T700 World Raid een heel bijzondere machine. Bovendien is de techniek van de T700 bewezen betrouwbaar en zijn de gebruikskosten laag. Of de World Raid ook een succes wordt? Daar ben ik zeker van!
Uitrustingpacks
Yamaha voorziet drie verschillende uitrustingspacks voor de World Raid.
Enduro Pack
– Hoog voorspatbord
- Radiatorbeschermer
- Kettingbeschermer
- Rubberen side grip pads
- Heavy duty bodembeschermplaat
- Kettinggeleider
Adventure Pack
- Beschermbeugels zijkant
- Beschermbeugels voorzijde
- Explorer Soft Bag tassenset
- Explorer Soft Bag montageset
- Beugels voor zijkoffers
- Mistlichten
- Montageset voor mistlichten
- Jiffy-extender
Explorerkit
- Aluminium zijkoffers
- Montageset zijkoffers
- Middenbok
- Heavy duty bodembeschermplaat
– Verhogingsset voor ruit
Uiteraard zijn al deze accessoires ook los verkrijgbaar.