Dat de rij-, bouw- en algemene kwaliteit van Chinese motoren de laatste jaren met rasse schreden vooruit is gegaan, mag ondertussen wel duidelijk zijn. Voge presenteert een variant op haar bestaande 500DS. De DSX voegt spaakvelgen en Metzeler Tourance-banden toe voor een avontuurlijkere look en milde offroadcapaciteiten. Geen wereldschokkende veranderingen, maar we mochten wel een heel mooi compliment in ontvangst nemen…
Fotografie: Jonas Roosens
Omdat het grootste verschil met de gewone 500DS het uiterlijk is, zullen we daar ook maar meteen mee beginnen. De Voge ziet er – al helemaal voor een lichte 500cc-machine – stoer uit. Heel erg gelijkend op de Honda CB500X, waar die op gebaseerd is, maar in profiel zelfs op een Ducati Multistrada. Die opmerking kregen we alvast van een enthousiaste wandelaar tijdens de fotoshoot: ‘Is het een Ducati?’ We begrijpen de verwarring vanwege de dikke voorkant en het scherp getekende achterlicht, en omdat we een matrood exemplaar aan het testen waren. De 500DSX is ook beschikbaar in het grijs met rode en witte accenten, maar die rode is toch wel erg geslaagd. In vergelijking met de gewone DS-versie met zijn 17-inch banden, vult het 19-inch voorwiel van de DSX de machine wat meer op. Een stoere, volwassen uitziende motor is het resultaat.
Ook de afwerking mag bejubeld worden, met leuk gestileerde ledverlichting voor- en achteraan, dynamische richtingaanwijzers, een roodgestikt zadel en een mooie uitlaat met twee eindpijpjes… waarvan er maar eentje ook daadwerkelijk dienstdoet om verbrande benzine uit te blazen. Het is een ergerlijke trend die uit de autowereld komt, maar we gaan ons er verder niet over opwinden.
Twin met pit
Over de knopjes op het stuur is niet veel spannends te vertellen. Het zijn er maar een paar, omdat de Voge geen elektronica heeft en ze zien er heel basic uit. Ze doen wat moet, en daarmee klaar. Wel is er een apart ABS-knopje om achteraan wat meer speelvreugde te creëren. Het tft-scherm is lekker 2022 en werkt prima en snel. Op de Voge 500AC reageerde het scherm wat traag inzake toerenteller en snelheidsmeter, maar daar is op de DSX geen sprake van. Ook handig is de standaard bandenspanningsmeter met aanduiding van de bandendruk op het scherm.
Voor je plaatsneemt in het zadel, heb je nog de mogelijkheid om het scherm in twee hoogtes in te stellen met een draaiknop aan de buitenkant van het scherm. Niet het handigste systeem, want je kunt het niet al rijdend aanpassen, tenzij je ridicule capriolen gaat uithalen. Maar waarschijnlijk stel je het één keer in en daarna nooit meer. Eenmaal in het zadel, voel je je onmiddellijk thuis. Een aangename zitpositie met een best sportieve beenhoek en de armen niet te wijd.
De 471cc-tweecilinder komt kwiek tot leven en produceert een behoorlijk sportieve roffel. De gasaanname is prettig en het blok reageert zoals het hoort, en zoals je mag verwachten op je input. Geen te grote speling op de gaskabel of vreemde motorreacties. Nee, alles naar wens. Dat mag ook gezegd worden over de prestaties. Die zijn met z’n A2-vriendelijke 46 pk’s minder spectaculair dan eender welke Ducati, maar bovenin in het toerengebied zit er behoorlijk wat pit in de twin. Combineer dat met de fijn schakelende versnellingsbak en je hebt al snel door dat er heel wat rijplezier uit de 500DSX te halen is. Maar dan moet het beste nog komen…
Test 2022 Voge 500AC: geen grijze muis
Uiterlijk vertoon
De Voge 500DSX is een bijzonder fijne stuurmachine. Niet uitzonderlijk scherp of met de meeste feedback, maar hij voelt gewoon heel vertrouwd. Alsof je na enkele kilometers al jaren met de machine aan het rijden bent. Dat is een van de sterke punten van vrijwel iedere Honda, maar de 500DSX bezit die eigenschap dus ook. Het toont nog maar eens aan op welk niveau Voge momenteel speelt. De 500DSX is een goed uitgebalanceerde en neutraal sturende motor. Behoorlijk stabiel in lange doordraaiers, hoewel daar zijn sterkte niet ligt. Nee, hij houdt meer van het korte, technische stuurwerk. Haarspeldbochten, S-bochten en korte knikjes. Binnen geen tijd rij je de voetsteunen aan de grond. Niet omdat ze zo laag geplaatst zijn, maar wel omdat het vertrouwen in de Voge zo groot is.
Dat vertrouwen wordt ook nog eens aangedikt door de prima werkende Nissin-remmen, die doen wat moet, en de KYB-veren die uitstekend hun werk verrichten op de DSX. Opnieuw: nooit spectaculair goed, maar wel prima in balans. Dikke hobbels en diepe putten worden goed weggefilterd zonder dat het een weke boel wordt. Ons testparcours bevatte geen offroad- of grindpaden, dus daar hebben we de 2022 Voge 500DSX niet kunnen testen. Eerlijkheidshalve denken we ook niet dat het de bedoeling is om daar met deze machine te gaan rijden, maar dat de spaakvelgen en wat dieper gegroefde banden eerder uiterlijk vertoon zijn. Dan komen we ook onmiddellijk bij het wat minder goede nieuws uit. De standaard 500DS is namelijk een nóg fijnere stuurmachine, en dat heeft allemaal te maken met diens 17-inch voorband (DSX: 19-inch) en fijnere straatbanden.
Koopadvies
Zonder dat we er een vergelijking van willen maken, komen we toch automatisch uit op een koopadvies. Twijfel je namelijk tussen de 2022 Voge 500DS en de 2022 Voge 500DSX, dan is het heel simpel: ga je voor de fijnst sturende of de mooiste motor? In beide gevallen zijn de verschillen klein, maar ze zijn er wel. Daarom hadden we het fijn gevonden als ze bij Voge de DSX nog veel meer offroadgericht hadden gemaakt, net zoals bij de 650DSX. Nu wordt de Chinese soep wat lauw geserveerd omdat het verschil met de gewone DS zo klein is. Desalniettemin – wat een prachtig woord is dat toch – is de Voge 500DSX een knappe en mooi afgewerkte verschijning met uitstekende rijeigenschappen. Om nog maar te zwijgen over het prijskaartje…
Pluspunten 2022 Voge 500DSX
Looks, afwerking, prijs, doet alles goed
Minpunten 2022 Voge 500DSX
Weinig verschil met 500DS, offroadpotentieel?