Fotografie: Jonas Roosens
Test 2022 Voge 500AC. Het Chinese Voge timmert al enkele jaren mooi afgewerkte en best knappe motoren in elkaar. Op basis van de modern uitziende 500R naked bike presenteert het merk nu de 500AC. Nog steeds modern, maar dan wel met een retrotintje. Neo-retro dus. We gaan er een dag mee op pad.
Voge noemt hun neo-retro-modellijn AC, wat staat voor Advanced Classic. De 300AC was er eerder al, maar nu wordt ook het 500cc-platform onder AC-handen genomen. Het resultaat is een knappe verschijning met een unieke look. De koplamp is niet volledig rond en bestaat aan de binnenkant uit een kunstwerkje van leds. De combinatie met de fel oplichtende led-richtingaanwijzers, die hol in het midden zijn, is geslaagd. Achteraan is ook gekozen voor ledverlichting, deze keer in een eenvoudige horizontale streep. Het licht is mooi weggewerkt in het afgeronde platte kontje. Voor het zadel hebben de designers ook duidelijk hun huiswerk goed gemaakt, want dat loopt mooi door in de lijn van de benzinetank. Verder zien we nog een tft-schermpje met Bluetooth – modern – en een stoere, geborstelde uitlaat. Smaken verschillen, maar dit is een mooie machine. Het enige jammere is dat hij enkel verkrijgbaar is in het lichtgrijs of donkergrijs. We leven momenteel al niet in de meest vrolijke tijd, dus een leuk kleurtje was zeker welkom geweest.
TFT-scherm op de 2022 Voge 500AC kan niet volgen
Gelukkig wordt er op de testdag een bijzonder aangename 18 graden voorspeld. Zomerjasje, motorjeans en niet te veel onderkleding liggen netjes klaar. Zonnecrème nog net niet. Tot Saharazand daar anders over beslist en de temperatuur met 6 graden omlaaghaalt. Och ja, bevriezen zullen we niet doen, want er staat ons een bochtige rit te wachten waarbij we een groot gedeelte van de Scheldetoer in de Belgische provincie Antwerpen volgen. Het is de ideale speelplaats voor de droog slechts 185 kg wegende 2022 Voge 500AC. De Voge is uitgerust met een 471cc-tweecilinder en levert een A2-vriendelijke 46 pk. Op kleine wegen binnendoor blijkt nog maar eens dat je daarmee voldoende hebt. In de meeste gevallen zelfs meer dan voldoende. De 500AC trekt gewillig door het toerengebied en voelt zich het best bij middelhoge toeren. Let wel op de gasreactie, want die is een tikkeltje te agressief afgesteld waardoor de machine nogal eens durft bokken. Storend is dat echter niet. Wat wel stoort, is het trage tft-scherm. Dat is groot, duidelijk en goed vormgegeven, maar er zit wat vertraging op. Zo zie je de digitale toerentellernaald pas een halve seconde nadat jij aan het gas gedraaid hebt, bewegen. Hetzelfde met de snelheidsmeter. Die loopt altijd wat achter als je een keer flink doortrekt. Bij rustig rijden is dat echter geen probleem, want dan kan het scherm wel ‘volgen’. Het is enkel bij het sportievere werk dat je even geduld moet hebben opdat alle meters de juiste waarden aangeven.
Zoals het hoort
We verkennen de mooie streek rond de rivier de Schelde en komen op leuke kronkelbaantjes uit om de Voge stevig aan de tand te voelen. Sturen met een lichte motor is altijd fijner dan met een zware loebas, maar wel enkel als die voldoende stabiel is. De 2022 Voge 500AC is dat helemaal, met dank aan onder andere de KYB-vering met upsidedownvork, goede Nissin-remmen en prima Pirelli Angel GT II-banden. Het resultaat is een fijne bochtenmachine die voldoende feedback schenkt en je een veilig gevoel op de weg geeft. Zoals het hoort. De versnellingsbak doet ook prima zijn werk, maar de slag van de pook is wat lang. Daardoor gebeurt het nog weleens dat je van eerste naar tweede versnelling in neutraal terechtkomt, omdat je hem niet krijgt doorgetrokken. Bij de andere versnellingen klikt hij er mooi in, maar je moet dus behoorlijk wat teenwerk leveren om hem te doen schakelen. Bij het terugschakelen heb je er geen last van, omdat de neerwaartse beweging met je linkervoet een stuk makkelijker gaat.
Triotest: Aprilia Tuareg 660 vs. Voge 650DSX vs. Yamaha Ténéré 700
Door de goede zitpositie is het gemakkelijk een hele dag uit te houden op de 500AC. Je rug is mooi recht, terwijl je beenhoek wel behoorlijk sportief is. Maar niet zo extreem dat het onaangenaam wordt. Bovendien zit je onderrug stevig tegen de oplopende kant van het zadel en is er toch nog voldoende plaats om zijwaarts te bewegen.
Verder zijn we ook verbaasd van het uitlaatgeluid. Dat klinkt niet spectaculair of superspannend als je aan het rijden bent, maar bij stationair draaien komt er best een fijne brom uit… voor een kleine tweecilinder. De uitlaat ziet er dus niet alleen goed uit, hij klinkt ook zo.
Akelig dicht in de buurt
Voge heeft ons weeral verbaasd met deze 2022 Voge 500AC. Het is een (beginners)motorfiets met een eigen stijl, een mooie afwerking, fijne rijeigenschappen en een moderne uitrusting met kwaliteitsonderdelen. Hoewel Chinese motoren in de volksmond nog steeds het imago hebben van tien jaar geleden, zijn er de laatste jaren serieuze stappen gezet. Stappen die akelig dicht in de buurt komen van grote Japanse en Europese merken. Haal de logo’s weg en zelfs een kenner moet al goed zijn best doen om het onderscheid te kunnen maken. Dat heeft echter een voordeel en een nadeel. Het voordeel spreekt voor zich: Chinese motoren, in dit geval Voge, kunnen nu aansluiten bij de concurrenten waarop ze geïnspireerd zijn. Het nadeel is dat de Chinese machines niet meer zo goedkoop zijn als jaren geleden. Er is nog steeds een prijsverschil, maar het wordt met de jaren kleiner. Je kunt natuurlijk niet alles hebben. Nu maar hopen dat de betrouwbaarheid even goed is als de Japanse motoren, maar daar komen we na een paar jaar wel achter. Vermits Loncin, de groep achter Voge, onderdelen en zelfs complete motorfietsen maakt voor Honda, BMW en MV Agusta, hebben we er wel een goed gevoel bij. Twee jaar fabrieksgarantie krijg je er in ieder geval al bij.
Pluspunten 2022 Voge 500AC
Eigen gezicht, rijdt en stuurt zoals het hoort, kwaliteitsindruk
Minpunten 2022 Voge 500AC
Tft-scherm is te traag, lange slag versnellingspook, gasreactie