Test 2022 Stark Varg. Motorrijden in het algemeen en motorsport in het bijzonder ontsnappen niet aan de op til zijnde veranderingen. Naast strengere emissie-eisen, wordt er ook steeds nadrukkelijker gelet op het uitlaatgeluid. Koren op de molen van de fabrikanten van elektrische motoren. Maar die bleven opvallend afwezig uit de motorsport. Tot nu. Kan de komst van de Stark Varg in de motorcross een gamechanger zijn? Wij testen ‘m.
Tekst: Jim Verburgh
Fotografie: Stark
Alles wordt anders. Dat dachten de dino’s ook al toen er 65 miljoen jaar geleden een grote kei op hen afkwam. De veranderingen die voor de deur staan, zullen minder drastisch zijn, maar je mag motoren met open uitlaten toch ook stilletjes aan als dino’s gaan beschouwen: schaarser wordende getuigen van wat ooit normaal was. Het is een beetje zoals roken in restaurant. Elektrisch motorrijden is het antwoord op heel wat vragen en eisen, niet in het minst op de roep om minder uitlaatgeluid. Vooral motorcrosscircuits zitten in de hoek waar klappen vallen.
2022 Stark Varg: gamechanger?
Enter de Stark Varg, de eerste elektrische crossmotor voor een breed publiek. Nog voor de productie op gang is, zijn er al 10.000 voorbestellingen geboekt. Daar zijn een aantal redenen voor. Met de Stark Varg kun je inderdaad zo goed als geluidloos crossen. Terwijl je vroeger een milieumat onder je motor moest leggen om de bodem schoon te houden, is geluid nu uitgeroepen tot vijand nummer één van iedereen die het niet op crossen of uitlaatgeluid begrepen heeft.
Test 2022 Zero SR: Super Relax
Oplossingen vinden, is niet eenvoudig. Een elektrische crossmotor biedt soelaas, maar zoals de zaken er nu voorstaan, zijn er ook nadelen. Ze klinken bekend: actieradius, oplaadtijd, oplaadpunten en het gewicht. Stark Varg belooft gehakt te maken van de meeste van deze nadelen. Wij waren één van de weinigen die een been mochten gooien over de crossmotor die het motorcrossen voor goed kan (helpen) veranderen. En het is al eerder gebeurd.
Eind de jaren zestig vervingen tweetakten de zwaardere viertakten. Dertig jaar later duwden moderne(re) viertakten de meer vervuilende tweetakten weg. Momenteel lijkt alles wat thermisch is, op de wip te zitten. Al zal het niet meteen zo’n vaart lopen als met de tweetakten, we mogen ervan uitgaan dat de 2022 Stark Varg de eerste is van een nieuwe generatie crossmotoren. In dit geval wordt wel eens spottend naar een naaimachine verwezen, maar daar denken wij na de test toch heel anders over.
Laagdrempelige MX-er
Om te beginnen is er de actieradius: 35-40 minuten als je op z’n hardst rijdt. De meeste rijders houden het zelf niet zo lang vol, maar je kunt er dus een GP-manche mee rijden. Niet alleen op papier, maar ook op een testcircuit in de buurt van Barcelona – zoals wij deden. De batterij is niet uitwisselbaar; je moet ‘m in de motor opladen. Dat duurt ergens tussen één en twee uur, afhankelijk van de lader en de En dat is niet het enige punt waar de schoen nog wringt. Wie wil opladen, moet een generator bij zich hebben (is herrie), een circuit met veel voorzieningen zoeken of niet meer dan 45 minuten willen crossen. Het mooist zou natuurlijk zijn wanneer je uitwisselbare accu’s bij je hebt, die je meeneemt naar de circuits, zoals met jerrycans benzine. Maar dat is nog toekomst.
Maar laten we niet te lang stilstaan bij de pijnpunten. De industrie is nog jong en de oplossingen volgen vanzelf. Feit is dat de Stark-cijfers alles overtreft wat al op de markt was. Voorbeeld? Met de elektrische Zero FX kun je vlot twee uur enduro rijden, maar op een MX-circuit houdt ‘ie er na een dikke twintig minuten mee op. Niet erg, want de Zero is een wegmotor, een enduro en geen MX-motor. En er valt veel te zeggen voor een stille enduro.
Stark komt desondanks met méér potentieel dan we voor mogelijk hebben gehouden én met een korte(re) oplaadtijd. Om dat alles tot in detail te controleren, was er tijdens deze test geen tijd. Hopelijk is er snel een test mogelijk waarbij we ook dat soort zaken kunnen checken.
Het voordeel van 2022 Stark Varg is dat high tech gecombineerd wordt met gezond verstand. Zo kom je aan een motor die amper 110 kg weegt en laagdrempeliger is dan welke bestaande MX-motor dan ook. Je hoeft immers niet meer te schakelen, je kunt de motor ook niet meer doodremmen, je rijdt altijd in de juiste versnelling en je hebt – als je dat wilt – 80 pk tot je beschikking. Hoe we dat weten? Nou, MX-legende Jimmy Verburgh deed de test voor ons.
Jimmy Verburgh over de 2022 Stark Varg
‘Na een halve dag rijden met de achterrem op de traditionele plek, switchte ik naar een setting met de achterrem op de linker stuurhelft’, vertelt testrijder, ex-Europees kampioen én freestyle-pionier Jimmy Verburgh. ‘Het is wennen, maar je kunt dan wel met je rechterbeen uitgestoken naar een rechterbocht glijden. Dat geeft voordelen. Om nog maar over die 80 pk te zwijgen. Stark had het lef om van elk belangrijk merk ook een viertakt crossmotor naar het Catalaanse circuit te brengen. Wel, het verschil is indrukwekkend. Eerst dacht ik dat er aan de klassieke crossmotoren iets gedaan was om het vermogen te beperken. Maar dat was niet zo. Als je van de Stark stapt, voelen die viertakts gewoon trager. En als je op de Stark Varg aan het gas – nou ja, gas… – gaat hangen, dan is het vermogen er meteen. Op een ‘gewone’ MX-motor bouwt dat op. De elektrische motor is gewoon véél sneller. En hij is wendbaar. En ja, je kunt er lang genoeg mee rijden. Ook voor mindere goden zal dit een goede zaak zijn, want hij is erg eenvoudig in gebruik. Stark heeft goed nagedacht over een aantal zaken. Een digitaal dashboard verwerkt GPS data, laadgeschiedenis, G-krachten, vermogen, gyroscopische data… En je kunt uit tientallen instellingen kiezen, niet alleen qua vermogen, maar ook op het vlak van motorrem, balans, vermogenscurve, vliegwieleffect, acceleratie… op die manier kun je zelfs met een identiek vermogen aan de start komen als van een 450. En je kunt de 2022 Stark Varg nog beheersen ook.’
EMX Powertrain: het verhaal achter een elektrische crosser uit Helmond
Conclusie 2022 Stark Varg
Verburgh is enthousiast over de Stark, vooral ook omdat ‘ie op het vlak van prestaties een stap vooruit lijkt te zijn. En wat te denken van het onderhoud. Geen luchtfilters meer wisselen, geen frequente olieverversingen, je uitlaat niet langer afstoppen bij het schoonspuiten en… slechts één bout om de ketting snel op de juiste spanning te brengen. Zelfs op de weinige onderdelen die gedeeld worden met klassieke crossmotoren, is gedacht aan een verbetering. De Stark Varg zal ongetwijfeld niet de enige elektrische crossmotor blijven. Maar hij zet voor nu wel de standaard voor alles wat nog zal volgen. De lat ligt hoog.
Wie is Jimmy Verburgh?
Voor motorcrosskenners is Jimmy Verburgh een icoon. De man werd op 15-jarige leeftijd al Belgisch kampioen, bracht het tot GP-rijder, won de Europese MX-titel en werd daarna een freestylepionier. Verburgh behoorde eind jaren 90 tot de wereldtop in de freestyle en startte zijn eigen team. FMX4Ever groeide uit tot het grootste freestyle-team ter wereld en is vandaag nog steeds leverancier van toprijders voor de grootste shows. Volgens ons is Jimmy de eerste Motor.NL-testrijder die een heelclicker deed tijdens een test… Bij Stark zijn ze er nog stil van.
Toekomstplannen
Er zijn al plannen voor gemengde wedstrijden, maar natuurlijk ook voor een E-competitie. Ook is het de bedoeling om een enduro te bouwen, maar een datum daarvoor wil Stark nog niet vrijgeven. Een datum voor wie nu een Stark Varg bestelt is er wel. De website – starkfuture.com – laat weten dat je ’m dan na een aanbetaling van 100 euro op 23 juli 2023 krijgt geleverd.