vrijdag 22 november 2024
4.5 van 5

Test 2022 Kymco CV3: gemiste kans

Test 2022 Kymco CV3. Of je het nu niks vindt of in de markt bent voor een driewielige scooter, het concept heeft zijn nut al bewezen. Met de CV3 presenteert Kymco de eerste tweecilinder voor dit type scooter. Hij mag gereden worden met een rijbewijs B en het is meteen de krachtigste op de markt.

De Kymco CV3, oftewel: Concept Vehicle 3, is niet zomaar een extra driewielige scooter in het ondertussen rijkgevulde segment. Nee, Kymco gaat meteen voor de sterkste, best uitgeruste en technologisch meest hoogstaande machine. Of ze daarin geslaagd zijn, testen we in Zuid-Frankrijk onder het genot van een blauwe hemel, bochtige wegen en… veel verwondering.

Test 2022 BMW CE 04: Kunst met karakter

Waar Kymco anders wil zijn met de CV3 ten opzichte van de concurrentie, is door te focussen op het toer-aspect van de machine, in plaats van stedelijke mobiliteit. Dat komt niet alleen door de 51 pk en 52 Nm sterke tweecilinder van de AK 550, die de machine een topsnelheid geeft van – hou je vast – 172 km/u, maar ook door een rijke elektronica-uitrusting. Twee rijmodi, cruisecontrol, handvatverwarming, keyless systeem; alles zit erop en eraan. En dan hebben we het nog niet over een instelbare ruggensteun voor de rijder en een vast exemplaar voor de passagier, het in hoek verstelbare 6-inch tft-scherm met Noodoe-navigatie of de veerblokkering vooraan bij stilstand. Kijken we onderhuids, waar in dit geval interessante techniek schuilt, dan zien we een aluminium frame en een slim, puur mechanisch voorwielophangingssysteem.

Op zoek naar sensaties

Eenmaal klaar voor de test, zijn we erg benieuwd naar de prestaties van deze superdriewielscooter. Op de AK 550 krijg je een behoorlijke duw in de rug bij volle acceleratie, maar op deze 2022 Kymco CV3 met z’n 280 kg voel je dat hij behoorlijk wat extra gewicht moet meezeulen. Je maakt nog steeds behoorlijke stappen, maar sensationeel is het zeker niet. Ook in bochten vinden we geen sensaties. De CV3 zou het wel kunnen, al zeker met zijn uitmuntende grip vooraan en z’n 50/50-gewichtsverdeling, maar je raakt bij de minste hellingshoek het asfalt met de middenbok. Dat stoort, want je voelt dat de Kymco meer in zijn mars heeft. Enkele mensen van de crew reden met twee personen op één CV3 en die schraapten in vrijwel iedere bocht over het asfalt. Voor alle duidelijkheid: in een doodnormaal tempo.

De remmen dan, want met twee wielen vooraan weten we uit ervaring dat je stevig kunt stoppen. Helaas, ook daar mist de CV3 de bal. Er zit bijzonder weinig gevoel in zowel voor- als achterrem, waarbij je bij de eerste trekbewegingen nauwelijks afremt, en dan plots veel te hard. Iets zegt ons dat dit vermeden had kunnen worden met een juiste afstelling.

2022 Kymco CV3 mist verfijning

De 2022 Kymco CV3 is technisch bekeken een indrukwekkende machine, maar hij mist verfijning op elk gebied. De onduidelijke remmen, de weinig subtiele gasaanname, de stuurnauwkeurigheid, de veel te korte veerwegen en dus het gebrek aan veercomfort, maar ook iets banaal als het openen van het zadel, waarbij je soms drie tot vier keer op de knop moet duwen om bijvoorbeeld te tanken.

Kymco zet de CV3 met € 15.998,- (BE: € 12.499,-) als een premium scooter in de markt. Hij is ook zo uitgerust, maar laat het wat afweten qua sportieve rijkwaliteiten. En daar zou hij net in moeten uitblinken, dankzij z’n krachtige tweecilinder en rotsvaste voorkant.

2022 Kymco CV3
Gijs Gilis
Gijs Gilis
Zot ván alles wat op wielen staat, soms zot óp alles wat wielen heeft. Rijdt het liefst met van die tweewielige machines. Licht of zwaar, naakt of aangekleed, traag of snel, als er maar iets leuk over te vertellen is.

GEBRUIKERSSCORE

Ben jij eigenaar van dit type en jaartal motorfiets? Doe dan mee met de gebruikersscore. Vul onderstaande velden in zodat andere geïnteresseerden nog meer informatie hebben voor dat ze eventueel tot aankoop overgaan.

Deel jouw ervaring met dit model met andere motorrijders

Motorblok
Stuureigenschappen
Vering en Demping
Remmen
Comfort
Afwerking
Uitrusting
Verbruik
Prijs/Kwaliteit

Gebruikers die hun ervaring hebben gedeeld (2)

MR
M.C.A. Ruijter
29/11/2023

Moos vindt hem prima

Totaalscore(4.5 van 5)
Motorblok (5 van 5)
Stuureigenschappen (5 van 5)
Vering en Demping (4 van 5)
Remmen (5 van 5)
Afwerking (5 van 5)
Uitrusting (5 van 5)
Verbruik (5 van 5)
Prijs/Kwaliteit (4 van 5)
Comfort (4 van 5)
prima trillings vrij blok respons op het gas had beter gekund maat 46 heeft rechts tekort ruimte heerlijke tour machine en dagelijks werk verkeer rugsteun verwijderd i.v.m. lengte lichaam zit een stuk beter powermode is prima maar bij dagelijks woon werk verkeer voldoet de rainmode prima en is dus zuiniger in verbruik. navigatie werkt prima en is in te stellen via telefoon commando's hoor je slecht zonder headset maar is totaal overbodig het scherm geeft op tijd de juiste info. wel jammer dat je tijdens het rijden niet van rijmodus kan wisselen (rainmode-powermode ) dit kan bij de piaggo mp3 wel.
A
Alfred
29/06/2023

Jammer dat ze meer schrijven dan waar maken.

Totaalscore(4 van 5)
Motorblok (5 van 5)
Stuureigenschappen (5 van 5)
Vering en Demping (5 van 5)
Remmen (5 van 5)
Afwerking (5 van 5)
Uitrusting (3 van 5)
Verbruik (2 van 5)
Prijs/Kwaliteit (2 van 5)
Comfort (5 van 5)
Laat ik beginnen met dat ik een leeftijd heb waarbij lekker rijden meer bij mij past dan scheuren. Ik ben van een Peugeot Metropolis overgestapt op de Kymco CV3. De overgang is groot. Ben zeer tevreden over de machine zelf. Heb in 4 weken 6700 km door Europa gereden. Nou ja 6700 km is eigenlijk iets meer dan 6000 echte km. Km teller heeft een afwijking van meer dan 10%. Dit heeft als gevolg dat de km stand 10% te hoog is, servicebeurt 10% te vroeg moet worden uitgevoerd, het verbruik 10% hoger ligt en dat hij 10% langzamer rijdt dan hij op zijn teller aangeeft. Kortom een heel gereken om de juiste snelheid te rijden. Verder is de cruise control beperkt tot 133 km/u wat in werkelijkheid maar 119/120 km/u is. Ook is de electronische stabilisatie waardeloos. Op het moment dat je hem op deze stand zet kan je de motor heen en weer bewegen. Mij is in Kroatië aan de kust overkomen dat ik, ondanks dat hij in zijn stabilisatiestand stond, ik ben omgeblazen door de wind. Dat gebeurd niet bij Peugeot en Piaggio. Als laatste is het navigatiesysteem peperduur. Je krijgt de Benelux gratis en daarna betaal je bijna 22 euro per land voor 3 jaar. Ik ben naast de Benelux in 8 andere landen geweest en was met dit systeem dan bijna 176 euro verder. Heb dit via mijn dealer aan de importeur medegedeeld, maar zoals tegenwoordig alle bedrijven zijn reageren ze niet. Kortom over de motor ben ik tevreden, alleen de rest laat veel te wensen over.

Laatste Artikelen

Gerelateerde artikelen

prima trillings vrij blok respons op het gas had beter gekund maat 46 heeft rechts tekort ruimte heerlijke tour machine en dagelijks werk verkeer rugsteun verwijderd i.v.m. lengte lichaam zit een stuk beter powermode is prima maar bij dagelijks woon werk verkeer voldoet de rainmode prima en is dus zuiniger in verbruik. navigatie werkt prima en is in te stellen via telefoon commando's hoor je slecht zonder headset maar is totaal overbodig het scherm geeft op tijd de juiste info. wel jammer dat je tijdens het rijden niet van rijmodus kan wisselen (rainmode-powermode ) dit kan bij de piaggo mp3 wel.Laat ik beginnen met dat ik een leeftijd heb waarbij lekker rijden meer bij mij past dan scheuren. Ik ben van een Peugeot Metropolis overgestapt op de Kymco CV3. De overgang is groot. Ben zeer tevreden over de machine zelf. Heb in 4 weken 6700 km door Europa gereden. Nou ja 6700 km is eigenlijk iets meer dan 6000 echte km. Km teller heeft een afwijking van meer dan 10%. Dit heeft als gevolg dat de km stand 10% te hoog is, servicebeurt 10% te vroeg moet worden uitgevoerd, het verbruik 10% hoger ligt en dat hij 10% langzamer rijdt dan hij op zijn teller aangeeft. Kortom een heel gereken om de juiste snelheid te rijden. Verder is de cruise control beperkt tot 133 km/u wat in werkelijkheid maar 119/120 km/u is. Ook is de electronische stabilisatie waardeloos. Op het moment dat je hem op deze stand zet kan je de motor heen en weer bewegen. Mij is in Kroatië aan de kust overkomen dat ik, ondanks dat hij in zijn stabilisatiestand stond, ik ben omgeblazen door de wind. Dat gebeurd niet bij Peugeot en Piaggio. Als laatste is het navigatiesysteem peperduur. Je krijgt de Benelux gratis en daarna betaal je bijna 22 euro per land voor 3 jaar. Ik ben naast de Benelux in 8 andere landen geweest en was met dit systeem dan bijna 176 euro verder. Heb dit via mijn dealer aan de importeur medegedeeld, maar zoals tegenwoordig alle bedrijven zijn reageren ze niet. Kortom over de motor ben ik tevreden, alleen de rest laat veel te wensen over.Test 2022 Kymco CV3: gemiste kans