Test 2022 Kymco CV3. Of je het nu niks vindt of in de markt bent voor een driewielige scooter, het concept heeft zijn nut al bewezen. Met de CV3 presenteert Kymco de eerste tweecilinder voor dit type scooter. Hij mag gereden worden met een rijbewijs B en het is meteen de krachtigste op de markt.
De Kymco CV3, oftewel: Concept Vehicle 3, is niet zomaar een extra driewielige scooter in het ondertussen rijkgevulde segment. Nee, Kymco gaat meteen voor de sterkste, best uitgeruste en technologisch meest hoogstaande machine. Of ze daarin geslaagd zijn, testen we in Zuid-Frankrijk onder het genot van een blauwe hemel, bochtige wegen en… veel verwondering.
Test 2022 BMW CE 04: Kunst met karakter
Waar Kymco anders wil zijn met de CV3 ten opzichte van de concurrentie, is door te focussen op het toer-aspect van de machine, in plaats van stedelijke mobiliteit. Dat komt niet alleen door de 51 pk en 52 Nm sterke tweecilinder van de AK 550, die de machine een topsnelheid geeft van – hou je vast – 172 km/u, maar ook door een rijke elektronica-uitrusting. Twee rijmodi, cruisecontrol, handvatverwarming, keyless systeem; alles zit erop en eraan. En dan hebben we het nog niet over een instelbare ruggensteun voor de rijder en een vast exemplaar voor de passagier, het in hoek verstelbare 6-inch tft-scherm met Noodoe-navigatie of de veerblokkering vooraan bij stilstand. Kijken we onderhuids, waar in dit geval interessante techniek schuilt, dan zien we een aluminium frame en een slim, puur mechanisch voorwielophangingssysteem.
Op zoek naar sensaties
Eenmaal klaar voor de test, zijn we erg benieuwd naar de prestaties van deze superdriewielscooter. Op de AK 550 krijg je een behoorlijke duw in de rug bij volle acceleratie, maar op deze 2022 Kymco CV3 met z’n 280 kg voel je dat hij behoorlijk wat extra gewicht moet meezeulen. Je maakt nog steeds behoorlijke stappen, maar sensationeel is het zeker niet. Ook in bochten vinden we geen sensaties. De CV3 zou het wel kunnen, al zeker met zijn uitmuntende grip vooraan en z’n 50/50-gewichtsverdeling, maar je raakt bij de minste hellingshoek het asfalt met de middenbok. Dat stoort, want je voelt dat de Kymco meer in zijn mars heeft. Enkele mensen van de crew reden met twee personen op één CV3 en die schraapten in vrijwel iedere bocht over het asfalt. Voor alle duidelijkheid: in een doodnormaal tempo.
De remmen dan, want met twee wielen vooraan weten we uit ervaring dat je stevig kunt stoppen. Helaas, ook daar mist de CV3 de bal. Er zit bijzonder weinig gevoel in zowel voor- als achterrem, waarbij je bij de eerste trekbewegingen nauwelijks afremt, en dan plots veel te hard. Iets zegt ons dat dit vermeden had kunnen worden met een juiste afstelling.
2022 Kymco CV3 mist verfijning
De 2022 Kymco CV3 is technisch bekeken een indrukwekkende machine, maar hij mist verfijning op elk gebied. De onduidelijke remmen, de weinig subtiele gasaanname, de stuurnauwkeurigheid, de veel te korte veerwegen en dus het gebrek aan veercomfort, maar ook iets banaal als het openen van het zadel, waarbij je soms drie tot vier keer op de knop moet duwen om bijvoorbeeld te tanken.
Kymco zet de CV3 met € 15.998,- (BE: € 12.499,-) als een premium scooter in de markt. Hij is ook zo uitgerust, maar laat het wat afweten qua sportieve rijkwaliteiten. En daar zou hij net in moeten uitblinken, dankzij z’n krachtige tweecilinder en rotsvaste voorkant.