Test 2022 Indian FTR R Carbon. Je leest het goed; we reden al met het 2022-model van de Indian FTR. Omdat ze in Amerika altijd een jaartje vooroplopen met hun naamgeving, is het hier in Europa dus eigenlijk gewoon het modeljaar van 2021. Maar goed, belangrijker is dat er best veel veranderd is aan de FTR, die intussen al sinds 2019 op de markt is. En die updates en upgrades mochten we zelf aan de tand voelen in het Amerika van de Ardennen: Vielsalm. Oftewel: ‘Lots of Salmon’.
Testlocatie | Ardennen |
Testomstandigheden | Regen voorspeld, zon gehad |
Temperatuur | Dik 20 graden |
Testkilometers | 123 |
Bijzonderheden | De Indian FTR is een geweldig knappe machine met een heel eigen stijl. Bezoek gerust eens een Indian-dealer en neem de tijd om de FTR te bewonderen. |
Waarom rijden we de 2022 Indian FTR R Carbon?
Hoewel Indian een kleine speler is in de Benelux, appreciëren we het enorm dat de Amerikanen de moeite doen om de FTR conform Euro5 te maken. Daarbij gingen ze grondig te werk, met meer aanpassingen dan verwacht.
De Indian FTR behoudt voor het nieuwe modeljaar de gekende dirt track-styling, maar hij is nu meer straatgericht geworden. Een eenvoudige optelsom leert dat de FTR nu een street tracker is, en zo noemt Indian hem ook. Die naamgeving houdt in dat de bandenmaat geslonken is naar 17 inch voor en achter, waar het voorheen 19 en 18 inch was. De zithoogte is met 30 mm gedaald om makkelijker met je boots aan de grond te komen. Ook het stuur is 40 mm smaller. Dat is niet alleen handig voor mensen met extreem korte armen, maar het is vooral niet meer noodzakelijk om het stuur zo breed te maken. Doordat de kleinere wielen is er minder hefboomwerking van het stuur nodig om de FTR een bocht in te duwen.
Uitschakelbare cilinder
Het motorblok van de 2022 Indian FTR R Carbon is nog steeds een vloeistofgekoelde V-twin die 1203cc meet, 123 pk levert en 120 Nm koppel produceert. Ook Amerikaanse motorfietsen ontsnappen niet aan de strenge Euro5-normen als ze hier een rol van betekenis willen spelen. In het geval van de FTR-tweecilinder houdt dat in dat er vooral aanpassingen zijn uitgevoerd aan de inlaat, zoals onder andere aan de injectoren, het gasklephuis en de airbox. Verder is de versnellingsbak wat verfijnd om soepeler te kunnen schakelen, werd de gasreactie beter afgesteld en is de instelbare ABS-functie verdwenen. Tractiecontrole inclusief wheeliecontrole is nog wel uitschakelbaar. Een leuke toevoeging, al helemaal tijdens een warme dag, is het uitschakelen van de achterste cilinder bij stilstand. Dat gebeurt automatisch als het blok warmer wordt dan 80 graden. Je kunt er ook voor kiezen om de twee cilinders te laten draaien. Als het stervenskoud is bijvoorbeeld.
Line-up
Gelukkig is het dat niet op de testdag. Hoewel Vielsalm en omstreken nogal vaag is door een dikke laag ochtendmist, belooft het toch een mooie dag te worden. Die wordt trouwens alleen maar mooier als we mogen plaatsnemen achter het stuur van de FTR R Carbon. Voor de niet-kenners; dat is de topversie in de FTR-line-up.
Die bestaat verder uit de standaard FTR, die volledig instelbare vering voor- en achter heeft en cruisecontrol. De FTR S heeft daarbovenop een Akrapovic, verschillende rijmodi, een lcd-touchscreen en een IMU met onder andere wheelie- en stoppiecontrol. Het vlaggenschip FTR R Carbon voegt daaraan toe: Öhlins-veerwerk, een ander zadel en covers, carbon bodypanelen en een genummerde badge. Daardoor lijkt het een gelimiteerde versie, maar de productielijnen blijven draaien. Tot slot is er ook nog de FTR Rally. Die heeft wel zijn 19 inch voor- en 18 inch achterwiel behouden. Het model kenmerkt zich verder dlor het hogere zadel en het bredere stuur van de vorige versie.
Cruisen of scheuren?
Van de meeste motoren kun je ongeveer verwachten hoe ze zullen rijden. Van een extreme acceleratie op de Kawasaki Z H2 tot ultiem comfort op de BMW R1250RT. Maar hoe zit dat met een Indian FTR? Zal die vooral gemaakt zijn om te cruisen, zoals de rest van het Indian-gamma? Of heb je hier toch meer te maken met een fijne stuurmachine die vooral zijn styling haalt van het in Amerika zo geliefde dirt track? Het blijkt om die laatste optie te gaan. Op zich is dat geen verrassing, maar wel een openbaring. De FTR is een machine die uitgebalanceerd aanvoelt en uitnodigt om flink gas te geven. Zijn karaktervolle V-twin heeft steeds een antwoord klaar en trekt gewillig door zijn toerenbereik. Hoog in toeren voel je het blok wel stevig vibreren in het stuur, maar omdat je daar toch maar even in blijft alvorens op te schakelen, is het dus ook niet heel storend. Het is eerder een toevoeging aan de beleving.
Indian FTR 1200 Rally – Eerste test
Öhlins, Brembo, Metzeler
Trillingen van slecht wegdek worden op hun beurt dan weer mooi uitgefilterd door de fijn presterende Öhlins-vering. Je verwacht niks anders van de Zweedse specialisten, maar op sommige motoren staan die gele veerkronkels soms te hard ingesteld. Op de FTR voelen ze eerder wat zacht aan en zijn ze dus meer op comfort gericht. Ga wat pushen terwijl je de motor platlegt in de bocht, en ook dan houden ze de FTR op zijn plek. Dat is de kracht van een goede veer. En daar betaal je ook voor.
Nog zo’n grote naam die we waarnemen is Brembo. Ook daar verwacht je veel van, en worden opnieuw de verwachtingen ingelost. De remmen zijn goed doseerbaar en knallen er hard in als je op te hoge snelheid plots een krappe bocht moet induiken. Uiteraard ook met dank aan de uitstekende Metzeler Sportec-banden.
Verder worden we ook nog enthousiast van het erg goed werkende lcd-touchscreen, dat een heel logische menu-opbouw heeft en waarmee je makkelijk de drie zeer verschillende rijmodi kunt vinden en inschakelen. Lukt het toch niet met je te dikke winterhandschoenen, dan kun je ook nog altijd via knopjes aan het stuur de gewenste actie uitvoeren.
Conclusie 2022 Indian FTR R Carbon
De Indian FTR is een motorfiets die vooral klanten moet trekken omwille van zijn knappe looks. Hoewel smaak persoonlijk is, staat hier naar mijn mening een erg mooie machine. Het design is zeer geslaagd, de kleurencombinaties zijn goed gekozen, de carbon onderdelen op de FTR R Carbon zijn van echt carbon en de afwerking is onberispelijk. Het is ook een unieke motor in zijn segment, want wat kun je hiermee vergelijken? Een Ducati Monster 1200 komt nog het dichtst in de buurt, maar die wordt niet meer gemaakt. Voor dat unieke betaal je wel een stevige prijs. De standaard FTR kost € 16.590,-, maar voor de door ons geteste R Carbon ben je € 21.790,- kwijt. Dat is veel geld – hoewel die het waard is met alle premium onderdelen – en je krijgt er een mooie en fijn rijdende machine voor terug.
Pluspunten 2022 Indian FTR R Carbon
Design, stijl, rijdt goed
Minpunten 2022 Indian FTR R Carbon
Is Europa al klaar voor een street tracker?