Test 2022 GasGas SM 700. Zoals algemeen bekend, trok GasGas onlangs het doek van z’n gloednieuwe ES 700 en SM 700, twee nieuwkomers die definitief de deur opentrappen richting openbare weg. De Spaanse motorbouwer heeft in de loop der jaren een meer dan gedegen reputatie opgebouwd in de offroadwereld, maar onder impuls van z’n nieuwe eigenaar – Pierer Mobility (KTM/Husqvarna) in 2019 – verkennen de rood-witten nu ook voor het eerst in hun 37-jarig bestaan het asfalt. Wij haalden de 2022 GasGas SM 700 alvast op voor een soepele rit.
Fotografie: Manu De Soomer
Testlocatie | Boerenbaantjes tussen Wetteren en Charleroi, België |
Testomstandigheden | Overtrokken met een lokale bui, grotendeels droog. |
Temperatuur | Een kleine 20 graden. |
Testkilometers | Dik 200 kilometer |
Bijzonderheden | Een eerste worp voor GasGas onder de vleugels van Pierer Mobility. |
Op het eerste zicht vertoont deze nieuwe GasGas alvast geen opvallende verschillen met z’n witte of oranje neefjes. Ze delen dezelfde, Euro5-gekeurde 692,7cc-eencilinder, die 74 pk presteert bij 8.000 omwentelingen en 73 Nm haalt bij 6.500. Verantwoordelijke voor die cijfers is het bekende, aan een zesbak (met Quickshifter+) gekoppelde twinspark LC4-blok, waarop KTM in de afgelopen 35 jaar heel veel motoren heeft geënt. Bij dat blok horen nu ook ride-by-wire en een IMU die zowel de rijmodi (Street en Supermoto) als het Bosch bochten-ABS en de hellingshoekgevoelige tractiecontrole aanstuurt.
Ook voor het ‘skelet’ bogen de rood-witten op de ervaring uit Mattighofen: een combinatie van een identiek stalen buizenframe en een alu-swingarm vormt de basis. Waarna de SM700 een verstelbare, 48 mm WP Apex-voorvork onder de neus krijgt en een volledig instelbare WP-schokdemper achter. Goed voor veerwegen van respectievelijk 215 en 240 mm. Om de 17inch-wielen lagen voor de gelegenheid Dunlop Mutants. Brembo staat dan weer in voor de radiaal gemonteerde Monobloc-vierzuigers en de 320/240mm remschijven. Tot slot kan de 2022 GasGas SM 700 ook rekenen op een identiek, zelfdragend polyamide subframe, dat dubbelt als brandstoftank (net achter het zadel) met een inhoud van 13,5 liter. Aftikken doet de SM 700 op een drooggewicht van 148,5 kg.
2022 GasGas SM 700: troef onderin
Gelukkig staat deze jongen op 17inch-wielen en draag ik endurolaarzen, want met de zadelhoogte van 898 mm wordt het sowieso trippelen op de toppen van m’n tenen. Voor rijders van een meter zeventig of minder, wordt het een klus om op het zadel plaats te nemen. Dankzij de tank achter strekt het vlakke, smalle zadel tot nagenoeg aan het balhoofd, terwijl het relatief lage stuurtje je in een voorwaartse houding duwt. Met de ellebogen breed, voor op het zadel en de voet in de aanslag. Niet dat we hadden verwacht om op een Supermoto royaal te zetelen, maar de afwezige windbescherming en de erg dunne voering van het zadel maakt ‘m alvast niet erg geschikt voor lange dagtrips of week(end)jes weg. Al is dat uiteraard ook niet de bedoeling.
Test: 2022 Triumph Tiger 1200 GT en Rally
Opstarten en wegwezen dan maar. Daarvoor draaien we voor het eerst in lange tijd nog eens een gewone sleutel om – heerlijk! – en dondert de 2022 GasGas SM 700 tot leven middels een por op de startknop. Op het summiere dashboardje (type enduro) lezen we naast de snelheid enkel de odometer en de gekozen versnelling af. Met wat geklooi aan de knopjes aan de linkerzijde van het dashboard zitten daar onder meer nog tripmeters, een klok en een toerenteller in verborgen. In tijden van tft laat de afleesbaarheid toch wat te wensen over. Al hebben we ook weinig tijd om het schermpje in de gaten te houden. De eerste twist aan het gashendel maakt immers duidelijk dat de troef van deze machine zich onderin schuilhoudt: een nijdig geratel en geplof uit de Akra geeft aan dat de SM honger heeft naar asfalt. Een soepele pick-up van onderin kan in Mode 1 (Street) amper verhullen dat deze Supermoto met z’n neus de lucht in wil, maar in Mode 2 (Supermoto) gaat het ABS achter uit, verandert de tractiecontrole naar Supermoto-modus en zijn drifts en wheelies niet meer te vermijden. Alsof je dat zou willen…
Maar je kunt bijna niet anders. De minste draai aan het gas jaagt het voorwiel omhoog, waarna de bak onder impuls van de quickshifter magistraal door de versnellingen tikt. Geen koppeling nodig voor een weinig subtiele powerwheelie. Heerlijk is ook dat de aanvankelijke koppelstoot niet beperkt is tot onderin: net voorbij halverwege de toerenschaal zit een flinke portie power verscholen, die je in geen tijd richting de volgende knik in het asfalt jaagt. De trillingen in hogere toeren neem je al snel voor lief. Daarbij blijken de ophanging en het lage gewicht perfect toegesneden op het soepele gooi-en-smijtwerk: te allen tijde stabiel, makkelijk rijdend bij te stellen dankzij de vleugelschroeven op de vorkpoten én genieten van de lange veerwegen op ruwer asfalt. Maar die zijn ook onder flinke remdruk van de (enkele) Brembo-vierzuigers – die je overigens met een enkele vinger bedient – niet uit hun lood te slaan. Insturen, been uitzwaaien, motor onder je wegdrukken en schrapzetten voor je volgende draai aan het gas. Heerlijk.
Conclusie 2022 GasGas SM 700
Een schoorvoetende eerste stap op het asfalt, is – dankzij de beproefde Oostenrijkse basis – een absolute voltreffer gebleken voor GasGas. Met een prijs die identiek is aan z’n oranje en witte neefjes, laat Pierer Mobility ook geen twijfel bestaan over de hiërarchie: dezelfde, onmiskenbare kwaliteit voor dezelfde prijs. Maar met een eigen smoelwerk. Door z’n vinnige karakter geen allemansmotor, maar als je lef en zin hebt, de gedroomde compagnon voor de motorische speeltijd.
Pluspunten 2022 GasGas SM 700
- Spannend en immer leuk blok
- Wendbaarheid
- Ophanging
Minpunten 2022 GasGas SM 700
- Dashboard
- Hard zadel
- Weinig verschil met KTM en Husqvarna