vrijdag 18 oktober 2024

MUTT Motorcycles Testevent: Minder cc’s, Meer Plezier?

De ochtend begon fris en druilerig, maar ze stonden glimmend klaar: vier MUTT Motorcycles. Drie luchtgekoelde met Suzuki-blokken en MUTT’s zwaarste, de DRK-01 Deluxe 250 ABS. Dit topmodel is uitgerust met een vloeistofgekoeld CFMoto-blok. Nu wordt van MUTT’s gezegd dat ze meer bieden dan hun cc’s doen vermoeden. Tijd om te testen of minder gewicht en vermogen écht voor meer rijplezier kan zorgen.

Suzuki Testevent: Soezen onder de zon

Tijdens deze lezertest stappen we voor één dag in de motorschoenen van een Motor.nl-redacteur. Dat betekent dat we niet alleen gaan touren, maar ook mooie beelden moeten schieten, interviews afnemen en heel vaak gaan keren!


Mijn persoonlijke favoriet is de 125cc-Mongrel

Tjerk (61)

Tjerk, eigenaar van een fotowinkel, heeft een jarenlange ervaring met motoren. Hij heeft zijn dochter zelfs kortgeleden zelf leren motorrijden. ‘Ik heb m’n Kawasaki Versys 1000 ingeruild voor een Royal Enfield Interceptor 650, wat al een flinke stap terug in vermogen was. Maar dat heeft mijn plezier alleen maar vergroot! Dus nu wil ik weten: als ik nóg verder terugga in cc’s, wordt het dan nóg leuker?’

Tjerk stapt met een brede glimlach op de Mongrel 125. ‘Wat een plezier,’ lacht hij na zijn rit. ‘Dit is dezelfde weg waarop ik mijn dochter heb leren rijden. Toen stond ik hier zelf met een camera langs de kant en nu ben ik zelf degene die de lol beleeft.’ De lichte Mongrel bracht hem weer terug naar die dagen, waarin het niet ging om brute kracht, maar om het pure gevoel van rijden. ‘Deze motor heeft precies wat je nodig hebt. 11 pk lijkt weinig, maar het biedt precies genoeg om je volledig op de rijervaring te richten. Elke bocht, elke heuvel, alles voel je. Dit is motorpret in zijn puurste vorm.’


Gek op de DRK-01 Deluxe 250 ABS

Ivan (71)

Ivan, die al meer dan twintig jaar op een zware Kawasaki rijdt, overweegt steeds vaker een lichtere motor. ‘Het gewicht van een motor wordt belangrijker naarmate je ouder wordt,’ vertelt hij. ‘Ik was benieuwd hoe zo’n eencilinder zou voelen in vergelijking met mijn oude tweecilinder.’

Voor de test kiest hij de DRK-01 Deluxe 250 ABS, het nieuwe topmodel van MUTT, met een vloeistofgekoeld CFMoto-blok. ‘Deze motor heeft een compleet andere rijervaring dan de luchtgekoelde modellen. Vanaf het eerste moment voelde het alsof ik op een grotere motor zat. Het stuurgedrag is direct, hij is goed afgewerkt en de kracht is precies goed voor toertochten en woon-werkverkeer.’ Ivan is vooral onder de indruk van de balans tussen wendbaarheid en stabiliteit. ‘Hij concurreert met gemak met zwaardere 400cc-motoren. Voor iemand zoals ik, die niet impulsief een motor koopt, zou dit zeker een serieuze optie zijn. Licht, verfijnd en toch krachtig.’


Test de Mushman 250 ABS en DRK-01 Deluxe

Dewi (43)

Dewi werkt voor de luchtmacht en doet daar de IT. Ze rijdt motor sinds 2019 en zoekt een motor die bij haar lengte van 160 cm past. ‘Ik was nieuwsgierig naar een lichtere motor die meer aansluit bij mijn lengte. De Mushman ziet er compact en stoer uit, precies wat ik nodig heb.’

Na haar eerste rondje is ze meteen enthousiast. ‘De Mushman verrast me echt. Je bent snel op snelheid en het stuurgedrag voelt best strak. De bochten zijn even wennen, het stuur voelt voor mij best zwaar, maar na een paar kilometer wen je daar ook wel aan.’ Dewi houdt van de combinatie van wendbaarheid en een stoer uiterlijk. ‘Voor mij is dit geen hoofd-motor, maar wel eentje die perfect is voor erbij, voor binnendoor ritjes en gewoon lekker rond cruisen.’


Conclusie MUTT Motorcycles Testevent

De vier geteste modellen van MUTT leverden elk op hun eigen manier een unieke rijervaring. De luchtgekoelde Suzuki-blokken, waarmee MUTT ooit begon, blijven goede keuzes voor motorrijders die op zoek zijn naar een lichte motor met een retro-uitstraling. Het topmodel DRK-01 Deluxe 250 ABS laat zien dat MUTT niet bang is om te vernieuwen en mee te concurreren in het steeds populairder wordende segment van 400cc-modellen.

Of je nu kiest voor de lichte en wendbare Mongrel 125 of de sterkere en verfijnde DRK-01 Deluxe 250, vast staat dat een MUTT meer plezier biedt dan zijn cc’s doen vermoeden. Ze zijn wendbaar, betaalbaar en zitten vol karakter, een perfecte combinatie voor wie op zoek is naar puur rijplezier.

What the MUTT?
MUTT Motorcycles is in 2013 in Birmingham opgericht door Benny Thomas en Will Rigg. Zij besloten na vijftien jaar customizen van Harley-Davidsons, Indians en Triumphs een betaalbare custom te maken. Eentje die je makkelijk even pakt om de stad in te gaan of de bosweggetjes op te zoeken. De meeste MUTT’s worden verkocht in Engeland, Azië en Australië. En nu dus ook in Nederland: muttmotorcycles.nl
Redactie
Redactie
De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73 en Promotor. Redacteuren Marien Cahuzak, Jan Kruithof, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

GEBRUIKERSSCORE

Ben jij eigenaar van dit type en jaartal motorfiets? Doe dan mee met de gebruikersscore. Vul onderstaande velden in zodat andere geïnteresseerden nog meer informatie hebben voor dat ze eventueel tot aankoop overgaan.

Deel jouw ervaring met dit model met andere motorrijders

Motorblok
Stuureigenschappen
Vering en Demping
Remmen
Comfort
Afwerking
Uitrusting
Verbruik
Prijs/Kwaliteit

Gebruikers die hun ervaring hebben gedeeld (0)

Er zijn nog geen ervaringen van eigenaren/gebruikers van deze motor.

Laatste Artikelen

Gerelateerde artikelen