Naast de 800MT Sport en Explore brengt CFMoto een derde variant uit op hetzelfde platform. Deze heet 800MT-X en al vanaf de eerste blik is het duidelijk dat die meer gericht is op offroadgebruik: een 21-inch voorwiel, vlak eendelig zadel, langere veerwegen, offroadbanden, een snavelspatbord… Wij vlogen naar de Portugese Algarve om uit te testen hoe CFMoto’s nieuwste het ervan afbrengt op een uitdagend, gevarieerd en intens terrein, zowel op de weg als op onverharde paden.
Door zijn kleurkeuze valt de 2025 CFMoto 800MT-X meteen op. Lichtblauw met roze accenten klinkt op papier allesbehalve stoer, maar werkt in het echt wonderwel. De MT-X ziet er goed uit, is knap afgewerkt en voelt al bij stilstand zeer degelijk aan. Draai de sleutel om en het 7-inch TFT-scherm komt met een lichte vertraging, maar wel vloeiend tot leven. Heldere kleuren, grote cijfers, logische lay-out. De knoppenwinkel ziet er fragiel uit, maar is erg sterk. Ook hier voldoende grote knoppen, die het scherm snel laten wisselen van menu’s. Enkel de richtingaanwijzer zit een beetje verscholen, waardoor die niet altijd even makkelijk te vinden is met je duim. Iets waar we de hele dag nog moeite mee hadden. Handiger is het aan twee kanten instelbare windscherm, met eenvoudige draaiknoppen. Een simpel, snel en dus prima systeem. Ook interessant is een USB-A én USB-C aansluiting, netjes weggewerkt onder het dashboard. Dit zou iedere motor moeten hebben. Of de sleutel die ook kan dienen om de vering, zowel voor- als achteraan, in te stellen. Dit hebben we eerder al gezien op andere motoren, dus je hebt geen schroevendraaier meer nodig. Of wat dacht je van een bandenspanningsmeter? Altijd interessant. CFMoto gaat zelfs nog een stapje verder en voegt er ook een bandentemperatuur aan toe. Buiten circuitgebruik, waar je met de 800MT-X uiteraard niet komt, zien we daar het nut niet van in. Maar goed, het geeft wel interessante info.
Nieuwe motor = nieuwe motor
We bevinden ons in Portimão, vanwaar de testrit vertrekt. Er staat een stevige honderd kilometer offroad op het programma, afgewisseld met veertig kilometer op de weg. Lang hoef je hier niet te rijden alvorens je van het asfalt gaat, dus lang duurt het ook niet voor de eerste modderstrepen op de gloednieuwe CFMoto verschijnen. En dat mag je letterlijk nemen, want de ODO-meter geeft 113 km aan. Een lage kilometerstand voel je vooral in de versnellingsbak, maar daar lijkt de 800MT-X geen last van te hebben. Hij schakelt soepel en trefzeker, en ook de quickshifter presteert prima. Zowel op als terug manoeuvreert die zich van tandwiel op tandwiel alsof de bak al duizenden kilometers niets anders gedaan heeft.
Glibberen op kleigrond
We wisselen van de Standard-rijmodus eenvoudig en snel naar de Offroad-modus. Daarvoor moet je de M-knop drie seconden ingedrukt houden en je tractiecontrole en ABS achteraan worden automatisch uitgeschakeld. Hoewel het een droge dag is, liggen de offroadpaden er glibberig bij. De roodbruine kleigrond is bijzonder zacht en laat nauwelijks water door, waarop er veel plassen staan die variëren in grootte van ‘drinkbak voor kleine gewervelde dieren’ tot ‘hier zou zomaar eens een vissenpopulatie gekweekt kunnen worden’. Gelukkig surft de CFMoto er plezierig door en over, zonder moeite dankzij zijn 21-inch voorband en offroadbanden. Op de doordrenkte stukken grond is het wel opletten geblazen. Met zijn 214 kg rijklaargewicht is de MT-X best een zware loebas om te hanteren. Je hebt wel de laaghangende wangen van de benzinetank die het gewicht dicht bij de grond houden, maar als de MT-X eenmaal over zijn kantelpunt is, moet je maken dat je eraf springt. Gelukkig en dankzij onze stelten van benen, hebben we dat scenario kunnen vermijden. Maar soms scheelde het niet veel…
Test 2025 Triumph Tiger Sport 800: gele Tijger, blauwe maan
Grootlicht
We trekken verder door de bergen en beginnen ons steeds comfortabeler te voelen op de 2025 CFMoto 800MT-X. Rechtopstaand is het lang uit te houden en op makkelijkere stukken tussendoor kun je even uitrusten op het comfortabele zadel, dat gelukkig niet te hard is zoals vaak op dit type motoren. Bij het rechtstaand rijden merken we wel dat het grootlicht steeds inschakelt, net zoals dat van vele andere rijders. Het knopje van het grootlicht steekt dan ook net wat te ver uit, waardoor je linkerwijsvinger het steeds aan duwt zonder dat je het voelt. Kleinigheidje. Net zoals de initiële gasreactie die net een tikkeltje te hevig is. Het is zeker niet storend, maar het mag 5% minder zijn. Detailkritiek. De vering en de remmen doen het prima, zonder opmerkingen. De veren zijn behoorlijk stevig afgeregeld, maar dat heb je offroad ook nodig. Op het asfalt mag het wat minder zijn, maar dat kun je dus instellen. Ook bij de remmen heeft CFMoto een goed compromis gevonden. Voldoende soepel aangrijpend op het onverharde, terwijl ze stevig bijten op het asfalt. Goed gedaan.

Offroad met leren racepak
Het grootste compliment over het offroad-rijgedrag komt van een collega-journalist. De beste man had op de een of andere manier niet begrepen dat we met de 800MT-X gingen rijden en stond ’s morgens in zijn eendelig leren racepak klaar om te vertrekken. Hij heeft tonnen motorervaring, maar had nog nooit offroad gereden en kwam niet eens met zijn voeten op de grond. Hij vloekte de eerste kilometers harder dan het gebrul van vijftien motoren. Na enkele valpartijen, terwijl hij vloekend en scheldend in de modder lag en het echt niet meer zag zitten, wilden we graag weten wat hem in hemelsnaam bezielde mee te rijden. Terwijl hij zijn verhaal deed, praatten wij hem op alle mogelijke manieren moed in. Niet dat het door onze woorden kwam, maar na de middagpauze vond hij het vertrouwen in de motor en zichzelf terug. Hij viel niet meer en volgde de groep alsof hij al jaren offroad-ervaring had. Op het einde van de dag verscheen er zowaar een grote glimlach op zijn gezicht. Het toont alleen maar de sterkte en simpliciteit van de 2025 800MT-X, hoewel het zeker geen motor voor beginnende offroaders is. Dat mag ook duidelijk zijn.
Bot mes
Eenmaal de modder- en gravelpaden overwonnen, zetten we onze tocht verder over geasfalteerde wegen. Van de Offroad-modus weer naar Standard? Één druk op één knop. Dat is het. Makkelijker kan niet. Ook op het asfalt gedraagt de 800MT-X zich als een volwassen motor. Hij verrast niet, doet geen gekke dingen en geeft je vertrouwen in zijn kunnen. Met zijn 21-inch voorwiel en offroadbanden is het vanzelfsprekend niet het scherpst sturende mes uit de besteklade, maar je moet hem ook niet met alle kracht in je lichaam in een bocht duwen. Voor puur gebruik op de weg, ben je beter af met een 800MT Sport of Explore. Die zijn daarvoor gemaakt, dus hou er rekening mee als de MT-X je probeert te verleiden met zijn stoere adventure looks. De 799cc-tweecilinder levert 91 pk en 86 Nm en die kunnen we eindelijk eens gebruiken. We kennen het blok van KTM, dus we weten ook wat we mogen verwachten: veel kracht onderin en een nimmer aflatende duw tot aan de rode zone. Er zit behoorlijk wat gang in de 800MT-X, meer dan je zou verwachten. Saai wordt het dus nooit. Onze bandentemperatuur bedraagt ondertussen 29° Celsius vooraan en 34° achteraan. Wat dat ook moge betekenen…
Duotest KTM 990 Duke vs. Triumph Street Triple RS: de kunst van het oorlogvoeren
Conclusie test 2025 CFMoto 800MT-X
CFMoto’s van de vorige generatie waren al goede motoren, maar lieten hier en daar wat steekjes vallen met bijvoorbeeld een te zwaar rijgedrag of een nukkige gasreactie. De 800MT-X, die tot de nieuwe generatie behoort, is een motorfiets die verder is doorontwikkeld. Het motorblok loopt fijn, hij schakelt soepel (zelfs met honderd kilometer onder de wielen), stuurt neutraal, is comfortabel, prima afgeveerd en remt goed. Hij blinkt nergens in uit, maar – belangrijker – hij laat ook geen steken vallen. Geen ene steek. Bovendien ziet hij er ook nog eens goed uit, zeker in het Zephyr Blue, kost hij een zeer scherpe €11.999 en heeft hij vijf jaar garantie zonder kilometerbeperking. Dat toont het enorme vertrouwen van CFMoto in hun producten. Maar dit feestje kan niet blijven duren. Niet op deze manier. Zo’n motor met zo’n prijs kan alleen maar een omslagpunt betekenen. Prijzen zullen de hoogte ingaan, dus nu is het moment om te kopen. En we hopen van harte dat we hierin de plank compleet misslaan.
Pluspunten 2025 CFMoto 800MT-X
- Knap design, eigen smoel
- Volwassen motor zonder echte gebreken
- Veel voor weinig
Minpunten 2025 CFMoto 800MT-X
- Niet voor beginners
- Gewicht offroad
- Merkidentiteit
Foto’s: CFMoto
Technische Specificaties 2025 CFMoto 800MT-X
MOTOR | |
Type | vloeistofgekoelde twee-in-lijn |
Cilinderinhoud | 799cc |
Boring x slag | 88 x 65,7 mm |
Compressieverhouding | 12,7:1 |
Koppeling | natte multiplaat, slipperkoppeling |
Transmissie | zesbak |
Eindoverbrenging | ketting |
PRESTATIES | |
Maximaal vermogen | 91 pk (66,8 kW) @ 8.250 tpm |
Maximaal koppel | 86 Nm @ 6.500 tpm |
ELEKTRONICA | |
Motor rijmodi, cruisecontrol | |
Rijwielgedeelte | tractiecontrole, bochten-ABS, quickshifter |
RIJWIELGEDEELTE | |
Frame | stalen buizenframe |
Vering voor | 48 mm UPSD |
Stelmogelijkheden voor | volledig instelbaar |
Vering achter | Monoshock |
Stelmogelijkheden achter | veervoorspanning en uitgaande demping |
Veerweg v/a | 230/230 mm |
Rem voor | twee 320mm-schijven met radiale vierzuigerklauw |
Rem achter | een 260mm-schijf met tweezuigerklauw |
Banden v/a | 90/90-R21, 150/70-R18 |
PRIJZEN | |
Nederland | € 11.999 |
België | € 10.999 |
ALGEMEEN | |
Rijklaargewicht | 214 kg |
Tankinhoud | 22 l (+8 l optioneel) |
Wielbasis | 1.530 mm |
Zithoogte | 870 mm |
Balhoofdhoek | n.n.b. |
Naloop | n.n.b. |
