De Voge 300 Rally is een oer-Hollandse motorfiets. Dat lees je goed. Geen Chinees, maar een Nederlander. Waarom? Wij Nederlanders zijn er altijd goed in geweest om veel plezier kunnen maken voor weinig geld. Sommige nationaliteiten noemen ons daarom gierig, maar wij weten wel beter. De Voge 300 Rally heeft ook die veelgezochte combinatie van veel plezier voor weinig. Een huwelijk dat in de sterren geschreven staat?
Het mag duidelijk zijn dat de Voge 300 Rally zijn mosterd haalt bij de Honda CRF300 Rally. Het motorblok is grotendeels identiek, maar toch hebben ze er in China een eigen design aan de machine weten te geven. Goed gelukt, wat ons betreft, zeker in die mosterdgele kleur. Zou het toeval zijn? De Voge probeert er stoer uit te zien, met zijn offroadbanden, snavelspatbord en leuk kleurenschema. Omdat hij het zo hard probeert, maakt dat hem lief en schattig. Alsof je petekind een stoere zonnebril opzet, gel in het haar heeft en gekleed is als een volwassene. Jammer is wel dat de 300 Rally het nog steeds doet met halogeenkoplampen. Kom op jongens, het is 2023. Ledverlichting is echt niet zoveel duurder. Ook het dashboard is wel heel simpel. Daar hebben we op zich geen probleem mee, al helemaal op een simpel motortje als deze Voge, maar zelfs de tijd en een benzinemeter ontbreken. Dat kan toch anders, niet? Wel zien we een totaal onverwachte USB-aansluiting. Superhandig – jawel – maar ook super onbetrouwbaar – oeps! We hadden de hele dag onze gps aangesloten op die USB-poort, maar daardoor was de accu van de gps helemaal naar de vaantjes. De Voge-USB laadt namelijk net niet hard genoeg om, in dit geval, een TomTom Rider 400 van voldoende sap te voorzien, waardoor die continu oplaadt en ontlaadt, met een kapotte accu tot gevolg.
Pompen als een malloot
Gelukkig schrijven we geen review over de USB-poort, maar over de machine zelf. De Voge 300 Rally is zo simpel in opzet dat we helemaal begrijpen waarom liefhebbers nog steeds voor dit soort lichte motoren kiezen in plaats van 200 pk sterke adventures met 200 verschillende soorten elektronica. De 292cc-ééncilinder levert een voorzichtige 26 pk en 25 Nm. Dat klinkt als bizar weinig, maar met een rijklaargewicht van 158 kg kom je overal waar je moet zijn. Op de autosnelweg tikten we zelfs 130 km/u aan. Akkoord, we lagen als een volleerde Tour de France-afdaler plat op het zadel. Snelwegen kun je dus beter vermijden, want de ééncilinder voel je als een malloot onder je pompen. Het kan wel, maar probeer kleinere wegen op te zoeken. Sterker nog; probeer de allerkleinste paden uit te kiezen, het liefst offroad. Dat is het territorium van de 300 Rally. Daar komt hij helemaal tot leven. Hij nodigt je ook uit om offroad te rijden, dankzij zijn banden, het lage gewicht en de beperkte kracht. De toegankelijkheid is enorm. De Voge stuurt licht, hij is wendbaar en levert fun. Bovendien heb je niet het gevoel een fietsje onder je billen te hebben. Het voelt echt aan als een stevig product dat tegen een optater kan. Een machine die het niet erg vindt om afgebeuld te worden terwijl jij plezier maakt. Daarbij zit je op een zadel dat best comfortabel is, ook na een lange dag testrijden.
ABS-knop zonder functie
We zoeken ’s lands leukste offroadpaden op – meestal gravelwegen – waar we legaal mogen rijden. Modder, diepe plassen, troep op de weg, de Voge absorbeert het met veel plezier. De vering staat erg zacht afgesteld, wat ideaal is voor dit soort werk. Ga je sportiever rijden, ook op het asfalt, dan kom je al snel aan de limieten van wat de vering kan verdragen. Maar ga je sportief rijden met deze 300 Rally? Nee, dat doe je niet. Hij is er niet voor gemaakt en hij vraagt er niet om. Dat merk je ook aan de remmen. Die zijn, met een kleine enkele schijf zowel voor- als achteraan, zwak. Meer remkracht is dus zeker welkom, zeker op asfalt. Handig is wel dat je het ABS achter kunt uitschakelen voor offroadgebruik. Minder handig is dat we nooit gevonden hebben hoe dat moet. Een grote aparte knop met de initialen ‘ABS’ leek ons de bestemde knop, maar daar hebben we alle combinaties van drukken en inhouden op geprobeerd, zonder succes.
Weet je wat trouwens wél goed werkt, en dat compleet onverwacht? De Timsun-banden. Wij hadden er ook nog nooit van gehoord (nou vooruit, één keertje dan), maar ze vervulden hun job – en dan vooral offroad – helemaal prima.
Test 2024 Royal Enfield Himalayan 452: berggeit op snelheid
Risico? Ga ervoor!
Het windscherm mag dan klein zijn, maar het doet wel degelijk z’n ding. Echt hoge snelheden bereik je zelden op de Voge, dus meer windbescherming is ook echt niet nodig. Bovendien behoud je met dit kleine scherm een goed overzicht op de weg, wat vooral offroad goed van pas komt. Zijn er dan toch nog zaken die je over het hoofd ziet, zul je die obstakels simpelweg moeten nemen. Dankzij een ruime veerweg van 240 mm, zowel voor- als achteraan, moet je echter geen schrik hebben voor risico’s. De lichte Voge trekt er zich wel door. Verwacht geen powerjumps of een driftend achterwiel bij het uitaccelereren van een bocht, daar is de ééncilinder te zwak voor. Door dat lage vermogen word je verplicht om veel te schakelen. Geen straf met de prima presterende zesbak, die zich licht en snel laat bedienen. Alleen van neutraal naar de eerste versnelling schakelen verloopt stroef, waardoor je regelmatig heen en weer zit te porren voor je een ‘klik’ hebt.
Conclusie
Is de Voge 300 Rally een ideale funmachine als je niet al te veel geld wilt uitgeven? Dat je veel plezier kunt hebben op de Voge, staat vast. Het is een bijzonder toegankelijke en lichte motor die je uitdaagt om offroad te rijden. Dat is op een zware adventure motor mogelijks anders en misschien eerder afschrikwekkend. Wij zien landbouwers wel met de Voge naar hun koeien driften of door de akkers stuiteren. Voge mikt begrijpelijkwijs op offroadrijders die niet meteen op een GS gehesen willen worden. En de prijs dan? Wel, daar word je nog blijer van. Voor 5.599 euro is het de jouwe. Een scherpe prijs, ja het kan nog in 2023, maar zeker interessant als je die vergelijkt met de Honda CRF300 Rally. Die kost namelijk € 8.449,- (BE: 7.299 euro). Een verschil van net geen 3.000 euro, wat belachelijk veel is op dit soort bedragen. En plots verscheen er een nieuwe ster aan de hemel, ergens boven Holland.
Plus: Licht, wendbaar, goedkoop
Min: Remmen, halogeenlampen, usb-poort geeft te weinig spanning
Foto’s: Pien Meppelink
**MOTOR** | |
---|---|
Type | Vloeistofgekoelde ééncilinder |
Cilinderinhoud | 292cc |
Boring x slag | n.n.b. |
Compressieverhouding | 11:1 |
Koppeling | Natte multiplaat |
Transmissie | Zesbak |
Eindoverbrenging | Ketting |
**PRESTATIES** | |
Maximaal vermogen | 26 pk @ 8.500 tpm |
Maximaal koppel | 25 Nm @ 7.000 tpm |
**ELEKTRONICA** | |
Motor | / |
Rijwielgedeelte | Uitschakelbaar ABS achter |
**RIJWIELGEDEELTE** | |
Frame | Stalen buizenframe |
Vering voor | Telescoopvork |
Stelmogelijkheden | / |
Vering achter | Monoshock |
Stelmogelijkheden | / |
Veerweg v/a | 240/240 mm |
Rem voor | Enkele schijf met tweezuigerklauwen |
Rem achter | Enkele schijf met éénzuigerklauw |
Banden v/a | 3.00-R21, 5.10-R18 |
**PRIJZEN** | |
Nederland | € 5.599,- |
België | € 4.799,- |
[zijaanzicht] | |
Rijklaargewicht | 158 kg |
Tankinhoud | 11 l |
Wielbasis | 1.430 mm |
Zithoogte | 920 mm |
Balhoofdhoek | n.n.b. |
Naloop | n.n.b. |