Boardmeeting bij BMW Motorrad, enkele jaren geleden: ‘Goed, schöne Leute. In 2022 willen we een elektrische scooter op de markt brengen. We weten hoe we een goede scooter moeten bouwen en we mogen de elektrische knowhow van onze autotak lenen. Maar wat doen we met het design? Gaan we voor een normaal uitziende tweewieler die iedereen wel oké vindt, of gaan we “ganz los” en nemen we het risico om wat mensen tegen de schenen te schoppen?’
En zo geschiedde. De 2022 BMW CE 04 is apart, op alle mogelijke manieren. Wat er het meest uitspringt, is het uiterlijk, dus laten we daarmee beginnen. Dat hij er vreemd en erg futuristisch uitziet, mag duidelijk zijn. Maar dat wil niet zeggen dat hij ook mooi is. Smaak is zeer persoonlijk, dus het maakt niet uit of wij hem aantrekkelijk vinden. De opdracht van de BMW-ontwerpers was om de CE 04 te laten opvallen en dat is ze goed gelukt. Bekijk je de BMW langs de voorkant of snij je als het ware alles achter het stuur af, dan lijkt het wel een normale scooter. Er zitten wat meer tierlantijntjes op, maar voor de rest is het het gekende recept.
Vanaf het platte zadel, dat als een soort strijkplank zweeft, wordt het allemaal anders. Dat zadel kan uitgerust worden in verschillende versies. Zo heb je een zadel met een kleine bult die dienstdoet als ruggensteun, waarbij die steun meer naar voren of meer naar achteren geplaatst kan worden, afhankelijk van hoe groot je bent. Een compleet plat zadel is ook beschikbaar, net als een verwarmd comfortzadel met meer dikte. Onder dat zadel is er een kofferruimte die aan de zijkant open kan, en waarin je makkelijk een helm kwijt kan. Daaronder liggen dan alle accu’s, verspreid over de ‘vloer’. Nog wat meer naar achteren is er dan de kleine elektromotor en het meest opvallende element van allemaal: het achterwiel. Dat heeft niet alleen een volle velg en een mooi gemonteerde monoshock aan de zijkant ervan, maar het staat ook extreem ver naar achteren. Daardoor wordt de wielbasis behoorlijk uitgerekt, wat zijn voor- en nadelen heeft.
2022 BMW CE 04: veel rijcomfort
Laten we beginnen we met de voordelen van die lange wielbasis. Het meest voor de hand liggend is dat de scooter erg stabiel en baanvast is. Hij verspringt nauwelijks en ligt stevig en onverstoorbaar op de weg. Een ander voordeel is het rijcomfort. Heel simpel gezegd: hoe langer de wielbasis, hoe meer dat alle krachten die van het asfalt komen verdeeld worden. Daarbij rolt de CE 04 op grote 15-inch banden en heeft hij een erg goede vering. Het resultaat is dus een aanzienlijk hoger rijcomfort dan een normale scooter met een kortere wielbasis, kleine wielen en basic veren.
Het nadeel dan, wat je al had kunnen voorspellen: de wendbaarheid. Een bus is minder wendbaar dan een auto, en voor tweewielers geldt hetzelfde. Niet dat je er onmogelijk mee kan filerijden, maar het verschil met een normale scooter is merkbaar. Toch kwamen we tijdens de testrit nooit in de problemen met straatje keren of kleine manoeuvres. Het goede stuurgedrag wordt uiteraard ook een stuk geholpen door het laag zittende gewicht van de accu’s. Daardoor beweegt de CE 04 voldoende snel op stuurinput en blijft hij mooi vast op de weg liggen.
Zero Motorcycles: Elektrisch motorrijden. Hoe zit dat nou?
Vorm boven functie
Het is ’s ochtends slechts 4 graden Celsius in het zonnige Barcelona. Gelukkig zijn onze testscooters uitgerust met optionele handvatverwarming. Het blijft natuurlijk een BMW, of wat had je dan gedacht? Koude aan de benen hebben we de ganse rit niet gevoeld, want die zitten mooi verstopt achter het typische scooterfront. Het kleine, opvallende ruitje zit er meer voor de sier dan voor de functionaliteit. Wil je toch wat meer uit de wind zitten, dan kun je een hoger scherm als accessoire bestellen.
Het zadel is – al helemaal voor een scooterzadel – heel smal. Bovendien is het vrij plat en zit je met je staartbeen als het ware op het ruggensteuntje. Het ziet er dus niet alleen oncomfortabel uit, maar dat is het ook. Voor korte ritten voldoet het prima. Laat daar geen onduidelijkheid over zijn. Maar als je een ganse dag met de CE 04 onderweg gaat, kies je het beste voor het optionele comfortzadel. De reden daarvoor is dat je vrijwel alles opvangt met je billen, omdat je in de typische scooterhouding zit (bovenbenen maken een hoek van 90 graden met je bekken en je onderbenen een rechte hoek met je bovenbenen). Omdat er met deze scooter voornamelijk korte stadsritten op het programma zullen staan, mag het zadel geen bezwaar zijn.
Geen remmen nodig
Je kunt er trouwens gemakkelijk mee op hoofd- of snelwegen. De BMW CE 04 levert 42 pk en haalt een top van 120 km/u. Daar zit je vlot aan, want accelereren doet hij als de beste. Stoplichtsprintjes zijn een feest, iedere keer weer. Bovendien kun je die acceleratie nog wat intenser maken door van rijmodus te wisselen. De CE 04 heeft er drie standaard (Eco, Rain, Road) en één optionele (Dynamic). Het mag voor zich spreken in welke stand je de meeste prestaties uit het elektroblok haalt. Toch zijn er meer verschillen dan enkel de gasreactie, want ook het regenereren van energie bij afremmen is modus-afhankelijk. Zo heb je nauwelijks je rem nodig in de Eco- of Dynamic-modus. We probeerden een stukje compleet zonder remmen af te leggen, en dat ging verbazend goed.
Op die manier wordt scooterrijden wel heel comfortabel; niet schakelen, niet remmen en geen geluid. Dat laatste blijft het grootste pluspunt van elektrisch scooterrijden (in de stad). Dat je lawaai wilt op je motorfiets, is compleet begrijpelijk. Maar in een drukke stad is er niks zo fijn als voor een rood licht staan in alle rust. Het is een soort zenmoment waar je helemaal ontspannen van wordt.
Pluspunten 2022 BMW CE 04
Opvallen doe je zo, rijdt prima, stabiliteit, trekkracht
Minpunten 2022 BMW CE 04
Smal zadel, prijs, design niet voor iedereen
Waar staat CE 04 voor?
De naam ‘CE 04’ staat voor: ‘C’ als modelaanduiding van de BMW-scooters, ‘E’ voor elektrisch en ‘04’ om aan te tonen dat hij qua rijprestaties vergelijkbaar is met een 400cc-benzinevariant.
Hoe lang pauze?
Het duurt 4 uur en 20 minuten in een normaal stopcontact om de BMW op te laden. Met de optionele snellader duurt het slechts 1 uur en 40 minuten.
Hoe ver kom je?
Het totale rijbereik bedraagt op papier 130 kilometer, dus daar kan je al wat mee in of naar de stad. Het lijkt ook goed te kloppen, want na onze testrit van 65 kilometer hadden we nog 44 procent accu over.
BMW CE 04 leasen?
Een kun je ook private leasen voor € 199,- per maand. Meer info over BMW Private Lease vind je hier en hier.