‘De Pan America heeft alles om het helemaal te gaan maken’, klonk onze chef nog extatisch na de eerste test van Harley-Davidsons opmerkelijke debuut in de hoogpoterwereld. Maar zo’n eerste worp in een bepaald segment brengt hoe dan ook kinderziektes met zich mee. Maar liefst drie onderdelen werden aangepakt voor de 2022-editie richting dealers mocht. Wij reden de update in Spanje.
Fotografie: Harley-Davidson
Een nieuwe blauw-witte kleurstelling, nieuwe decals voor elke versie en het 1252 cc grote, oppermachtige Revolution Max-blok stevig en ongewijzigd op zijn post. Dat was de aanvankelijke update die Milwaukee voor het huidige jaar had voorzien. Maar navraag bij gebruikers bracht nog enkele andere pijnpunten aan het licht, waarna de ingenieurs toch even terug naar de ontwerptafel konden en met de volgende oplossingen op de proppen kwamen. We banjeren even snel door de nieuwigheden: het tft-scherm bleek op sommige momenten lastig leesbaar, dus heeft Harley-Davidson er een groter lettertype voor ontwikkeld en geïnstalleerd. Ook met de Hill Hold – zeg maar de heuvelhulp – hadden de Amerikanen hun doelpubliek enigszins verkeerd ingeschat, dus wordt de ‘houdgreep’ zelf een flink stuk verlengd. En tot slot kunnen toekomstige avonturiers ook kiezen voor een quickshifter op hun Pan America.
Welkome updates
Over de eerste twee updates kunnen we vrij summier zijn: inderdaad de letters op het dashboard zijn iets groter, en dus kunnen ook mijn door middel van lenzen gecorrigeerde kijkers beter lezen of ik nu 120, dan wel 123 kilometer per uur rij. Mooi zo. Al betwijfelen we of iemand deze machine had laten staan vanwege de beperkte leesbaarheid.
Interessanter en functioneler is het besluit om de Hill Hold langer te laten vasthouden: waar dat voorheen amper 10 seconden was (jawel!), kan je motor nu zonder problemen ‘drie tot vijf’ minuten blijven stilstaan op een helling zonder plots achteruit te bollen. Of je tikt je motor bij stilstand even in eerste versnelling en draait het contact uit, natuurlijk. Werkt gegarandeerd langer dan een paar minuten. Desalniettemin: een welkome update voor wie het systeem vaak gebruikt en de garantie dat er enkele motoren minder uit een ravijn getakeld hoeven te worden.
Harley-Davidson Pan America Adventure toertest
Quickshifter
Rest enkel nog de ‘Screamin’ Eagle Quickshifter’ die Harley vanaf 2022 optioneel aanbiedt voor 396 euro. Een snufje dat bij ons steeds meer ingeburgerd is geraakt op een breed gamma aan motoren, van middenklasse-nakeds tot de grote allroads, al helemaal als je ook een stukje offroad ambieert. Laat de Pan America en de Pan America S nu net in die categorie vallen. Helaas voor wie al zo’n Amerikaanse hoogpoter op de kop tikte, was zo’n quickshifter niet beschikbaar, ook niet in de lijvige optiecatalogus. Anno 2022 is zo’n schakelhulp er wel, maar enkel voor wie een nieuwe Pan America koopt, want het systeem is volgens de Harley-ingenieurs ‘vanwege diverse redenen’ niet geschikt voor montage op de eerste productiereeks. Gevalletje ‘jammer, maar helaas’.
Al kunnen we de onfortuinlijke eigenaren van zo’n 2021-versie – nu ja, wat heet, als je zo’n geweldige motor in je garage hebt staan – geruststellen. Ja, je mist iets, maar de quickshifter is tegelijk niet de meest soepele die we ooit onder de motorlaarzen kregen. Dat zit zo: de kans dat je ooit vlotter hebt teruggeschakeld op een Harley-Davidson is quasi onbestaande, want in die richting werkt het systeem nagenoeg perfect. Maar opschakelen is toch een heel ander geval, ondanks de voorziene blipper. Onder- en bovenin in de toeren is de quickshifter ietwat nukkig, waarbij je een gespierde dikke teen nodig hebt om ’m in een hogere versnelling te prikken. Hij verkiest duidelijk het middengebied qua toeren. Als je ’m toch meteen in een hogere versnelling krijgt, is de overgang niet bepaald soepel en gaat die steeds vergezeld van een schokje als het toerental gematcht dient. Nee, dit klusje hebben andere motorbouwers toch al beter onder de knie. Al is deze eerste poging meer dan verdienstelijk: uiteindelijk doet de quickshifter wat hij moet doen, voor een relatief beperkte meerprijs. Het is hoe dan ook een pluspunt bij zowel het snellere werk, een lange reistrip als offroadrijden.
Pluspunten 2022 Harley-Davidson Pan America kiezen
- Terugschakelen gaat perfect
- Verbeterde Hill Hold
- Het tft’tje is nu ook geschikt voor bijzienden
Minpunten 2022 Harley-Davidson Pan America kiezen
- Qua opschakelen niet de soepelste quickshifter op de markt
Waarom zou ik voor een 2022 Harley-Davidson Pan America kiezen?
De kans dat je buurman er ook eentje heeft, is een stuk kleiner dan dat hij een Beierse boxer op de oprit heeft staan…
Moet ik de quickshifter kopen of niet?
Ondanks het stroeve opschakelen, zouden wij zeggen van wel. Het blijft een troef bij offroaden of lange reistrips.
Multitest: Harley-Davidson Pan America, BMW 1250GS, Honda AT en KTM Super Adventure R