Test 2022 Triumph Tiger Sport 660. De sabeltandtijger heeft het niet gehaald en ook de Bengaalse tijger heeft het al jaren bepaald moeilijk. Maar er is een nieuwe en hoopgevende soort. De Sport Tijger. Brits van origine en een echte lefgozer. Zoals Scrappy Doo, Scooby’s kleine neefje dat het zonder vrees opneemt tegen sterkere concurrenten. Noem de 2022 Triumph Tiger Sport 660 gerust een reus in zakformaat. Een titaantje.
Testlocatie | Albufeira, Portugal |
Testomstandigheden | Heerlijk weer, zonnig. |
Temperatuur | 12-18 graden |
Testkilometers | 280 |
Bijzonderheden | Met de Tiger Sport 660 brengt Triumph een middenklasse adventure met focus op de weg. |
Waarom rijden we de 2022 Triumph Tiger Sport 660?
In deze klasse is de Triumph de eerste drieclinder. De Britten profileren hem hoog. Kan de 2022 Triumph Tiger Sport 660 dat profiel waarmaken?
Vòòr we de bevindingen van deze test uit de doeken doen, willen we graag nog even ingaan op de klasse waarin deze 2022 Triumph Tiger Sport 660 zich bevindt. Ook al plaatsen de Britten hem bij de adventures, het feit dat-ie helemààl geen off road ambities – of capaciteiten – heeft, wringt daar een beetje. Het is dus ook geen allroad. Een sport-tourer is het mischien wel, maar zijn hoogpotige bouw laat opties open voor andere interpretaties. Een middenklasser is het hoe dan ook. Laten we het dus een hoogpotige middenklasse sport-tourer noemen. Een categorie waarin tot nog toe de – ook nieuwe – Kawasaki Versys 650, Yamaha Tracer 7 en – met wat zin voor nostalgie – de Suzuki V-Strom 650 in zitten. De Tiger Sport 660 is geen twee- maar een driepitter en levert 81 pk. Elk direct vergelijk is moeilijk. Nu we de nieuwe Brit gesitueerd hebben, gaan we aan de rij-indrukken beginnen.
Test 2022 Honda NT1100: van alle markten thuis
Makkelijk zat
Het is Triumph menens met hun entree in deze populaire categorie. Veelzijdige middenklassers met een betaalbare prijs, daar is altijd vraag naar. De 2022 Triumph Tiger Sport 660 heeft een sterke lanceringsprijs die desondanks boven die van de concurrentie ligt, maar stelt daar iets tegenover. Een drieclinderblok met 81 pk – zoals we het ook al in de Trident leerden kennen – zorgt ervoor dat de motorfiets een zeer volwassen indruk geeft. De Tiger heeft ook de prestaties in huis om die indruk te bevestigen. 64 Nm is niet bepaald een koppelberg, maar Triumph toont dat vooral de spreiding van dat koppel belangrijk is. De koppelkromme van de 660 is haast zo vlak als de Salt Lake Flats en dat betekent meteen dat je je op sommige moment zorgen moet maken over de gekozen versnelling. Die staat wel af te lezen op het half tft- half led-dashboard, maar veel doet het er niet toe. Meestal heb je de keuze uit drie versnellingen en in elk van die drie is de respons vlot. Op de bochtige bergwegen in de Algarve reden we meestal in derde versnelling en als je er een punt van maakt, kun je daar wel een uur zonder schakelen rijden. Van haarspeld tot snelle slingers. Onder andere daarom is de Tiger Sport 660 is een bijzonder gemakkelijke motor om mee te rijden.
2022 Triumph Tiger Sport 660: sportief kantje
Misschien is het wel omdat de Tiger Sport 660 zich zo gemakkelijk laat rijden, dat je er ook erg hard mee kunt gaan. Akkoord, dat is niet het hoofddoel van deze motorfiets, maar wie sportieve genen heeft, mag die ook wel laten zien. Ongetwijfeld was het daarom dat Triumph ons de Isle of Man-topper Joe Akroyd als voorrijder meegaf. Na een 40-tal kilometer op iets drukkere wegen, kwamen we plots op zo goed als verkeersvrije bergwegen en die Akroyd ging er gewoon vandoor als een speer. Met een treintje van drie achter hem aan. De overige collega’s hielden het bij een gewoon sportief tempo, terwijl wij Joe Bar-gewijs over de Portugese heuvels denderden. Het gevolg was niet alleen dat we een half uur voor het restaurant opende al gereed stonden voor de lunch, maar vooral dat we de stuurkwaliteiten en de stabiliteit bij hoge snelheden en hard remmen meteen kenden. Het is verrassend dat een motor die zo scherp stuurt als deze Tiger Sport 660 – niet verwonderlijk met een wielbasis van 1.418 mm en een balhoofdhoek van amper 23 graden – toch nog perfect stabiel blijft bij hoge snelheden. Het scherp sturen is eventjes wennen, maar omdat er geen compromissen gemaakt zijn op het vlak van stabiliteit, mag je dit als een voordeel zien.
Wennen
Aan de ophanging kun je alleen de veervoorspanning van de monoshock instellen, maar dat gebeurt dan wel hydraulisch en via een draai aan een goed bereikbare knop. Handig en het werkt goed. Hetzelfde commentaar kan gegeven worden op de instelbaarheid van het windscherm. Met één hand en zonder enig probleem regel je de stand van de ruit. En zo zijn er wel meer dingen die getuigen van gezond verstand in Hinckley. De motor is slim gebouwd en goed afgewerkt.
Al heeft dat laatste grenzen. Zoals bij de instelmogelijkheden van de ophanging en bij het dashboard dat maar deels tft is en voor de rest led. Het spreekt voor zich dat Triumph best een volledig instelbare ophanging had kunnen monteren en een full tft-scherm. Maar dan was alles flink duurder geworden en dan was er wellicht commentaar geweest op de prijs. Nu heeft Triumph een goed werkende ophanging en een overzichtelijk dasbhoard met tft-insert. Functioneert perfect. Kous af.
Intuïtief
Ook de bediening van de elektronica via de knoppen op de linker stuurhelft en het semi-tft-scherm loopt vlot en vooral intuïtief. Triumph beperkte het aantal knoppen tot een minimum en zo kun je makkelijk de modus kiezen waarin je wilt rijden. De opties zijn ‘Rain’ en ‘Road’, ook hier geen overbodige franjes of rij-modi. Trouwens, wie meerdere modi heeft, selecteert in de meeste gevallen één modus voor droog wegdek en de rain-modus wanneer nodig. Bovendien is die keuze van rij-modi één van de zaken waarmee de Britten zich van de concurrentie wil onderscheiden. Met de tractiecontrole zijn ze niet de enige, met de rij-modi en een vermogen van meer dan 80 pk wel. Het doet de vraag rijzen of de Britten niet naar zwaardere motoren moeten kijken als concurrenten. Een BMW F900XR bijvoorbeeld.
Rem je rot
Op het vlak van prestaties en comfort kan de 2022 Triumph Tiger Sport 660 die confrontatie wel aan. Je zit heel ontspannen en bent goed beschermd tegen de elementen van de natuur. Met het scherm op de laagste stand krijg je wel wind om de helm heen, maar er zijn geen turbulenties. Op de hoogste stand zit je zo goed als compleet beschermd.
De zithouding is vrij ontspannen en tegelijkertijd licht sportief. Dat zorgt voor een goede controle bij het sturen, maar ook bij het betere remwerk. Geen Brembo Stylema-remmen, maar gewoon goeie Nissins die voor dit type motor en dit soort werk méér dan voldoen. De remwerking is zelfs bijzonder krachtig, ook achter. Als je er echt tegenaan gaat, voel je achter het ABS zelfs vaker dan normaal ingrijpen. Dat toont remkracht, maar het heeft natuurlijk ook te maken met de staat van het wegdek en de grip van de band. Ook vooraan zijn de stoppers bijzonder krachtig. We waren heel blij dat we daar het ABS niet voelden ingrijpen…
Eerste test: 2022 Triumph Speed Triple 1200 RR
Voor al het werk
We reden in totaal bijna 300 km met de Tiger Sport 660. Even op een vochtig wegdek, vaak op mooie, droge slingerwegen. Maar ook in druk verkeer en zelfs op de snelweg. De Tiger Sport 660 is echt een type voor al het werk. En de motorfiets is bovendien zeer gemakkelijk te controleren. Triumph mikt op jongeren, heropstappers en ervaren rijders. Met als doel woon-werk verkeer, weekendritten, reizen en plezieruitstapjes. Lees: behalve enduristen en fans van classic bikes, hoort zowat elke motorrijder tot het doelpubliek. Opvallend is dat de kleine reus zich ook op alle vlakken capabel toont. Gooi er de optionele koffers op, de al even optionele quickshifter en de handvatwarming en je hebt een zeer complete motorfiets.
Conclusie 2022 Triumph Tiger Sport 660
Triumph mikt met de introductie van de 2022 Tiger Sport 660 recht in de roos. Het is een middenklasser die de handschoen kan opnemen tegen motoren uit zijn eigen categorie en, waarom niet, tegen motoren met meer inhoud. Het driecilinderblok bewijst ook hier zijn waarde en met een afwerking die op het niveau staat dat we ondertussen van Triumph gewoon zijn, kom je tot een motorfiets met een heleboel pluspunten en nauwelijks gebreken. Eén van de moeilijkst meetbare plussen is de fun factor, maar na de intensieve testrit in de Algarve is het duidelijk dat deze motorfiets vooral ook een pretmaker is. Naast alle meetbare plussen, is die laatste misschien wel de belangrijkste. Want rijplezier, is dat niet waar we allemaal naar op zoek zijn in een motorfiets?
Pluspunten 2022 Triumph Tiger Sport 660
Gebruiksgemak, prijs, blok, comfort, sportief potentieel
Minpunten 2022 Triumph Tiger Sport 660
euh…