Tekst: Tom van Appeldoorn
Fotografie: Jowin Boerboom
Instap-retro
De V7 Stone was al de instapretro van Guzzi door zijn prijs. Sinds vorig jaar is er een iets stijlvoller accessoirepakket beschikbaar, waardoor het beestje stijlvoller én betaalbaar is. Hoe veel verschil deze Night-trim maakt, willen we in deze test voor je uitzoeken.
Het verhaal van de V7 is er één dat vaak en met veel liefde is verteld op de pagina’s in dit blad. Voor wie er niet bekend mee is een korte synopsis: het motorblok van de V7 werd ooit samen met Fiat ontwikkeld, omdat het goed in een auto kon worden gebruikt. Die auto was de Fiat 500. Het blok werd nooit gebruikt in een Fiat en daarom greep Guzzi er een paar jaar later op terug om er een motorfiets mee te bouwen. Goed, inmiddels zijn we meer dan vijftig jaar verder en wordt de V7 – nu in zijn derde generatie – nog steeds gebouwd. Het blok is geliefd bij fans van het merk, getuige de vele uitvoeringen van de V7 die er in het Guzzi-aanbod zitten. Naast de Rough, Racer, Special en Stone is dit beestje de vijfde. We doelen natuurlijk op de Stone Night waarmee we vandaag rijden.
De Stone Night is in wezen een standaard-Stone waar een paar andere onderdelen op zijn bevestigd. Je kunt je afvragen in hoeverre dat van de Stone Night een op zichzelf staand model maakt. Moto Guzzi heeft er echter voor gekozen om hem als zodanig aan te bieden in plaats van er een kit voor de Stone van te maken.
Optisch
Het model dat wij meekrijgen, heeft een Bronzo Levigato-bruine benzinetank. Verder is hij er nog in het blauw en zwart te krijgen. De standaard Stone is ook in het zwart verkrijgbaar als wel in rood en grijs. Zet je de Stone Night en Stone beide in het zwart klaar en ga je heen en weer, dan ontdek je dat de verschillen echt maar heel minimaal zijn. Het gaat om een ander achterspatbord, een ledachterlicht-unit, een geribd zadel, een ledkoplamp met dagrijverlichting-ring en ledknipperlichten. Onderhuids blijft de Stone Night identiek aan de standaard Stone. De wijzigingen zijn dan ook puur en alleen optisch van aard. In zowel Nederland als België is de meerprijs vastgesteld op € 500,-. Als je kijkt wat je daarvoor krijgt, valt er niet anders te oordelen dan dat die prijs prima is. Het totaal komt daarmee namelijk op € 10.645,-. Je zou de Stone Night Pack misschien het beste kunnen zien als een inspiratiemodel, dat je zou kunnen gebruiken om een motorfiets te bouwen die nog beter op jou als individu is afgestemd. Daarvoor heeft Guzzi dan ook een groot assortiment aan accessoires.
Comfort
De mensen bij Moto Guzzi omschrijven de V7 III Stone Night Pack als het beste van prestaties én comfort wat je uit een V7 III kan verwachten. Bij elkaar produceert de dwarsgeplaatste 744cc-V-twin 52 pk bij 6.200 toeren per minuut en 60 Nm koppel bij 4.900 toeren. Die cijfers zijn ietwat mak, merken we tijdens de paar dagen dat we kunnen rijden. In vergelijking: de kleinere 703cc-V7 die in 1967 werd gebouwd, leverde al 45 pk. Duidelijk merkbaar is het dat Guzzi met de V7 trouw wil blijven aan hoe hij al heel lang wordt gebouwd en beleefd: een zachtaardige machine die is gebouwd om je tijd te nemen, al toerend op ’s lands binnenwegen. Ja, tijdens dat soort ritjes is het fijn rijden met deze retro. Toch is een belangrijke reden voor dat kleine vermogen ook het feit dat Guzzi de Stone Night Pack zo gemakkelijk kan terugtunen voor A2-gebruik. Slim.
Net als vroeger en net als op de gewone Stone heeft de V7 III Stone Night Pack stereoschokdempers om aan de achterzijde de zwaarste klappen op te vangen en een simpele telescoopvork aan de voorkant. De veervoorspanning van de achtervering kan nog wat worden bijgesteld en dat blijkt ook nodig, omdat de standaardafstelling wel erg gemakkelijk meegeeft.
Al met al rijdt de Stone Night Pack nagenoeg exact hetzelfde als de Stone. Het ribde zadel is fraaier, maar geeft niet meer comfort aan het achterwerk. Op het enkele tellertje aan het stuur lees je alle benodigde informatie af. Het is zelfs voorzien van een klein lcd-scherm waarin door de informatie kan worden gescrold. Daar kun je bijvoorbeeld de traction control uitschakelen met de mode-knop aan de rechter stuurhelft. Het gemiddelde verbruik dat we meten, is 1 op 20,6.
Het ledlicht dat uit de koplamp straalt, is helderder en geeft je iets meer zicht wanneer het duister is. Toch is vooral de dagrijverlichting in de ring rond de koplamp de reden om ervoor te kiezen. Dat geeft dat echte retrogevoel dat bij deze motorfiets hoort en dat iets meer aanwezig dan op de Stone. Reden genoeg om in te stappen in de motorwereld met deze retro, of misschien juist een stapje terug te doen naar een tammere machine. Hoe dan ook, de V7 III Stone Night Pack is een prima keuze.
Voor wie?
De V7 III Stone Night is er in de eerste plaats voor motorrijders met een wat kleiner budget.
Anders
Tegelijkertijd is hij er ook voor iemand die geen dertien-in-een-dozijnmotor zoekt.
Subtiel
Niet overduidelijk, maar de Stone in Night-trim is vooral subtiel stijlvoller.
Details
Daarvoor moet je vooral naar onderdelen als de koplamp kijken.