dinsdag 3 december 2024

Getest: Hyosung Aquila GV125S Bobber

Je zal maar net achttien zijn en je eerste A1-machine mogen uitkiezen. Waar begin je in hemelsnaam op een markt die steeds beter bediend wordt. Misschien wel bij het Zuid-Koreaanse Hyosung dat sinds dit jaar wordt uitgevent door Moto Mondo. Want die komen dit jaar met de Hyosung Aquila GV125S Bobber.

Al jaren heeft dat bedrijf MV Agusta onder haar vleugel. Maar met merken als Mash en Royal Enfield bewees het ook goed in staat te zijn relatief ‘nieuwe’ namen aan de Nederlander te brengen. Deze Aquila GV125S Bobber, ja een flinke mondvol, is het eerste model dat zoden aan de dijk moet zetten voor Hyosung wat betreft A1-rijders.

Amerikaans

Over wat voor een zoden we het dan hebben? Nou, als je enkel uitgaat van zijn uiterlijk dan zou je dikke Amerikaanse plakken verwachten. Waar de inspiratie vandaan komt voor de Aquila mag wel duidelijk zijn. Aan de andere kant: het is natuurlijk ook niet makkelijk om een cruiser te bouwen die niet op een andere cruiser lijkt. Zo’n machine heeft immers niet veel om het lijf om mee te werken. En de Hyosung Aquila GV125S Bobber is – om in dat soort beeldspraak te blijven – flink naakt.

Minder fraai daaraan is dat het koelvloeistofreservoir zo open en bloot in beeld komt. Wel mooi is dat het piepkleine V-twin blok dat ook komt! Bijna aandoenlijk zijn de twee cilinderkoppen waarin een zuiger met een diameter van 42 millimeter inzit. Overigens verkondigen ze in samenzang bij stationair lopen ook daadwerkelijk dat vertrouwde V-twin geluid. Het is echter al bij duizend toeren per minuut dat het gehoopte ritmische geklap als sneeuw voor de zon verdwijnt. Het blokje maakt simpelweg teveel toeren met een te korte slag om het V-geluid vast te kunnen houden. Daardoor is hij al snel nauwelijks nog te onderscheiden van een parallel tweecilinder met een vergelijkbare cilinderinhoud.

Vaart maken

Het geheel is voorzien van een flinke boel rubbers want ja, hij maakt dus enorm vele toeren. Sterker nog: zijn maximale vermogen van 14 pk behaal je pas bij 10.000 toeren. Daar begint overigens ook het rode gebied waarna je nog tot 11.250 kan doortrekken voordat de begrenzer ingrijpt. De hoogste snelheid die we op het blauw verlichte lcd-schermpje konden krijgen? Dat was een zinderende 121 km/u. Bult af, wind mee. Daarbij zit je dan dus continu tegen de begrenzer aan te hikken. Spaar je de machine door uit het rode gebied te blijven dan is je snelheid zo’n beetje 104 km/u op de teller. Op de snelweg waar 130 km/u op de borden wordt aangegeven is dat best wel billenknijpen.

De acceleratie valt naar verwachting wat tegen omdat het koppel – 10,2 Nm bij 9.250 tpm – over twee cilinders verdeeld is. In de eerste drie van de vijf versnellingen is het nog wel geinig als je op landwegen wat vaart gaat maken.

De remmen hebben voldoende stopkracht om de 165 rijklare kilo’s stil te zetten maar zijn niet voorzien van ABS. Dat hoeft voor 125cc motorfietsen ook niet, mits er een gecombineerd remsysteem is toegepast. Dat is hier het geval wat ervoor zorgt dat bij het intrappen van de achterrem ook het voorwiel wat wordt geremd. Wel iets om rekening mee te houden op vochtig asfalt.

Kleinzeer

Bovenin zijn toerenbereik is het trillen geblazen. De voetsteunen en handgrepen zijn niet voor niets voorzien van een dik rubberen omhulsel want man wat gaat dat ding erop. Met name de voeten vallen ten prooi aan de trillingen van de Hyosung. Die hebben het overigens ook al te verduren door de gekke zithouding. De voetsteunen zitten erg hoog, dat krijg je nu eenmaal met zo’n mini machine als de Aquila. Om nog een beetje grondspeling over te houden in de bochten – die toch al beperkt is – moet je je dan in gekke kronkels wurmen om alles nog een plek te geven. Met je knieën zo ver omhoog is het eerste wat opvalt de airbox aan de rechterkant van het blok. Die prikt precies op je knie wat het comfort niet ten goeden komt.

Tijdens meerdere 100 km+ ritten moesten we een extra pauze onderweg inlassen om de handen en voeten even rust te geven. Dat soort ongemakkelijk klein zeer daargelaten is rijden met de Aquila door de bank genomen best vermakelijk. Als je nog geen kennis hebt opgedaan met het comfort van luxere motoren heb je niet veel te klagen op deze Hyosung.

Voor de volledige specificaties van de Hyosung Aquila GV125S Bobber kun je terecht in onze uitgebreide motorbase.

Foto’s: Guus van Goethem

Redactie
Redactie
De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73 en Promotor. Redacteuren Marien Cahuzak, Jan Kruithof, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

GEBRUIKERSSCORE

Ben jij eigenaar van dit type en jaartal motorfiets? Doe dan mee met de gebruikersscore. Vul onderstaande velden in zodat andere geïnteresseerden nog meer informatie hebben voor dat ze eventueel tot aankoop overgaan.

Deel jouw ervaring met dit model met andere motorrijders

Motorblok
Stuureigenschappen
Vering en Demping
Remmen
Comfort
Afwerking
Uitrusting
Verbruik
Prijs/Kwaliteit

Gebruikers die hun ervaring hebben gedeeld (0)

Er zijn nog geen ervaringen van eigenaren/gebruikers van deze motor.

Laatste Artikelen

Gerelateerde artikelen