De gigant uit Milwaukee gaat volgas richting de toekomst: naast de vertrouwde cruisers wordt het gamma in rap tempo uitgebreid met tal van ‘Harley-vreemde’ modellen, zoals een naked en een allroad. Maar da’s natuurlijk niet waarvoor jij in deze tekst beland bent: Als eerste ‘mainstream’ motormerk claimt Harley een plek in de markt van elektrische motorfietsen. De Harley LiveWire bijt het spits af; wij reden hem als eerste in de Amerikaanse staat Oregon.
Bekijk hier de film van de introductie van de Harley-Davidson LiveWire.
Het land waar je fullsize trucks uit het schap trekt voor een bonusprijs, benzine kwistig voor een paar centen je tank in klotst, is bij uitstek het land voor de vanouds dikke V-twins. Maar ook van Innovatie met een grote I, waar Tesla de complete auto-industrie in het hemd zette door volwaardige elektrische voertuigen. En waar nu Harley-Davison met de LiveWire de andere merken te kakken zet door als eerste gevestigde naam een volwaardige elektrische motorfiets te presenteren. Gevestigde naam, we zeggen het er maar even bij, want het Californische Zero Motorcycles bevindt zich nu alweer jaren in deze markt. Maar dit nu even terzijde, want voor onze neus staat een ranke, strak ontworpen naakte motorfiets die in niets doet denken aan de Amerikaanse overdaad waaraan we zo gewend zijn geraakt.
Anders Amerikaans
Her staat gewoon een schitterende motorfiets. Ieder boutje op z’n plek, hier en daar schitterend verzonken in een zee van matzwart. Achter de framebalken slechts subtiel gelijnde koelribben, waarachter niets anders verscholen is dan een batterij van de laatste generatie. Daaronder de krachtbron, die, tja, eigenlijk gewoon op niets lijkt, of het moet een herinnering zijn aan The Jetsons, die intens optimistische toekomstcartoon waarvoor we vroeger aan de buis gekluisterd waren. Een elektromotor die, verpakt in een futuristische lichtmetalen cocon, verantwoordelijk is voor een rijbeleving zoals we die bij een Harley nog nooit hebben meegemaakt. Dikke, volledig instelbare 43 mm vorkpoten met veerwerk van Showa, achter een eveneens volledig instelbaar exemplaar van hetzelfde merk. Wielen getooid met monobloc Brembo’s, een simpel maar loepzuiver TFT-scherm, volledige LED-verlichting rondom, verschillende rijmodi en de mogelijkheid om er zelf op maat nog wat extra in te stellen en dan toch nog één element dat een klein beetje recht doet aan de ‘heritage’ van Harley-Davidson: de omlijsting van de koplamp die net dat kleine beetje ‘Batman’ uitstraalt.
Maar goed, genoeg over de looks, eerst maar eens wat hete hangijzers uit het vuur halen. Want hoewel elektrische motorfietsen inmiddels niet meer nieuw zijn, heerst er nog flink wat wantrouwen, onbegrip en hier en daar zelfs onverholen agressie als het gaat over deze radicaal andere krachtbron, zeker vanuit het kamp der Amerikaanse-dikke-klappen-makers. We hoeven onze Promotor-facebook er maar op na te slaan om een interessante bloemlezing te vinden aan meningen over elektrisch rijden. Voor die doelgroep zijn twee dingen van belang: 1) Harley stopt nog láng niet met het verder ontwikkelen van haar traditionele V-twins. En 2) Je bent natuurlijk niet verplicht er één aan te schaffen. En helemaal met een prijskaartje van € 34.000 zullen ze niet bepaald als warme broodjes over te toonbank vliegen… Maar dit terzijde. De vragen die natuurlijk gesteld worden zijn: Hoe zit het met de actieradius? Zit er wel een beetje vermogen is zo’n ding? Hoe snel kun je laden? En ‘last but not least’, hoe zit het met het geluid?
De cijfers
Als we puur kijken naar de specificaties dan valt de LiveWire mooi in het segment van middenklasse naked bikes. 105 pk en naar verhouding een stevige bak koppel: 116 Nm. De accu herbergt maximaal 15,5 Kwh en volgens Harley levert dit bij een gecombineerd gebruik van buitenwegen en snelweg een maximale actieradius op van 158 kilometer. Bij alleen maar snelweg is het op bij 113 kilometer. In de stad is dat tegen de 235 kilometer, omdat je daar meer gebruikmaakt van de regeneratie bij het gebruik van de motorrem (simpel gezegd: laat het gas los en de motor gedraagt zich als een dynamo, waardoor de batterij weer wat stroom teruggeleverd krijgt). Na een kleine dag heel stevig rijden in het zeer bochtige achterland van Portland, lijkt die actieradius niks overdreven.
Uitstekend stuurwerk
Het leegtrekken van de accu is natuurlijk waar de echte lol in zit. Het achterland van Portland bestaat uit een flink aantal prachtwegen met oneindig veel bochten. Kans genoeg om de rijkwaliteiten van de LiveWire eens grondig onder de loep te nemen. Is het net zo fijn sturen op z’n elektrisch? De sprint van 0 naar 100 biedt al voldoende voorpret. Wat. Een. Kanon. Rijmodus op ‘sport’, kont naar achteren, gas op de stuit en omdat je vanaf 0 toeren al het koppel tot je beschikking hebt, lanceert de LiveWire je in een rotgang van 3 seconden naar de 100 kilometer per uur. Hoef je niks voor te doen, alleen vasthouden. De topsnelheid is om de accu te sparen vergrendeld op 170 km/u, maar daar zit nog wat speling in, getuige het feit dat er op een recht stuk zomaar ineens 183 km/u op de klok stond. En nogmaals, geheel zonder drama. Dat de LiveWire een kleine 250 kilo op de schaal brengt, doet daar geen afbreuk aan. En het moet worden gezegd; ook bij sportief bochtenwerk is er weinig aan de hand. Je kunt aan alle kanten merken dat Harley enorm veel werk heeft verzet om van de LiveWire een echt goed sturende machine te maken. Pas als het echt schofterig hard gaat, voel je dat de kilo’s de neiging hebben om de buitenkant van de bocht op te zoeken.
Een interessante machine dus. Maar die interesse voor de LiveWire zal vooralsnog voor velen verbleken bij het zien van het prijskaartje van € 34.000. Dat is maar liefst tien mille meer dan concurrent Zero SR/F, die ook al geen koopje is. Maar Harley heeft wél een heel geslaagde stap gezet naar Harley-nieuwe-stijl. Dat maakt nieuwsgierig naar de rest…