zondag 24 november 2024

5 vragen: BMW S1000RR

Met dergelijke voetsporen om in te treden, nam MOTO73-testredacteur Nick Enghardt de proef op de som op het circuit van Estoril in Portugal. Wachtend op het busje naar het vliegveld was het ditmaal juist de redacteur die de redactie belde in plaats van andersom. 

Wow Nick, lekker assertief! Wat is er aan de hand?
Behalve dat we hier plots vrij veel tijd hadden, bedoel je? Overlopen van enthousiasme, denk ik. Wat een machine…

Zo, maar we zagen de weersvoorspelling, op een schaal van 1 tot verzopen, hoe nat was het?
De ochtend viel nog alles mee. Strak blauwe luchten, subtiel zeebriesje en ook de baan leek qua nattig pretbederf mee te vallen. Al leek het vervolgens een prima uitgangspunt de eerste rondjes op de standaard Bridgestone S21s te rijden. Zelfs op dat sportieve straatrubber verraste de nieuwe RR overigens wel, maar desondanks schurkte het wel tegen optimisme aan. Zo zeer zelfs dat er later op de dag heel rap regenbanden onder de Beierse branieschopper gingen.

Branie, ja?
Viel enorm mee – wat de motor betreft dan.

Was het zo’n dag?
Het weer viel tegen, maar dat mocht de pret op geen manier drukken. Wat een compacte motorfiets is die nieuwe RR. Je zou bijna vergeten hoe ruim de oude RR is, maar krap wordt het nooit. Niks bleef bij het oude; en maar goed ook. Niet dat de oude niet op lof kan rekenen, maar desondanks niet zoals deze. Tussen de testsessies door keken we de wolken uit de lucht in de hoop echt het maximale uit de 2019 BMW superbike te halen, maar dat was ijdele hoop.

Poe, hee. Meer wachten dan rijden dus, maar wel goed indrukken op gedaan?
Laat ik het zo stellen; als een motorfiets zo weet te overtuigen in zulke, op de traanbuizen spelende omstandigheden, dan kan het in topcondities enkel nog verbazingwekkender zijn. Het nieuwe blok met het ShiftCam variabele klepmechanisme weet het toerenbereik van een conventionele vier-in-lijn te koppelen aan het bereikbaar koppel van een blok in V-vorm. Dat dat alles in een vertrouwenwekkend en haast zeshonderd-achtig compact rijwielgedeelte gehangen is, maakt het nog bijzonderder.

Maar uh, mijn transfer naar het vliegveld is er. Maandagmorgen ligt het verhaal compleet en wel op de redactie en in de volgende MOTO73 – uit op vrijdag 15 maart – gaan we er dieper op in. Veel dieper, beloofd!

Redactie
Redactie
De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73 en Promotor. Redacteuren Marien Cahuzak, Jan Kruithof, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

GEBRUIKERSSCORE

Ben jij eigenaar van dit type en jaartal motorfiets? Doe dan mee met de gebruikersscore. Vul onderstaande velden in zodat andere geïnteresseerden nog meer informatie hebben voor dat ze eventueel tot aankoop overgaan.

Deel jouw ervaring met dit model met andere motorrijders

Motorblok
Stuureigenschappen
Vering en Demping
Remmen
Comfort
Afwerking
Uitrusting
Verbruik
Prijs/Kwaliteit

Gebruikers die hun ervaring hebben gedeeld (0)

Er zijn nog geen ervaringen van eigenaren/gebruikers van deze motor.

Laatste Artikelen

Vorig artikel
Volgend artikel

Gerelateerde artikelen