Deze week rijdt MOTO73 met de Kawasaki Ninja 400. Op het circuit van Aragon nog wel! Het kartcircuit dan wel, want de mannen van het WK Superbike moeten zo nodig ook deze week in Spanje zijn.. Tom van Appeldoorn test de kleine racer zal daarvan uitgebreid verslag doen in MOTO73, en natuurlijk ook op MOTOR.nl. We blikken nu even vooruit!
Kleine Ninja’s worden groot
Wat ooit begon als de Ninja 250R is inmiddels, anno 2018, geëvolueerd tot heuse 400! Op de Tokyo Motorshow werd afgelopen oktober de nieuwe Ninja 400 aan het publiek gepresenteerd. En ja, die neemt dus de plaats in van de 300 die daarmee na vijf jaar trouwe dienst van het toneel is verdwenen. En ook ja, dat betekent dus dat er in het WK Supersport 300 een net geen 400cc Kawa zal gaan meedoen. Snapt u het nog lieve kijkers?
Bigger is better
De nieuwe vloeistofgekoelde paralleltweecilinder die in deze Ninja hangt levert – op papier – 45 pk (33,4 kW) bij 10.000 tpm en 38 Nm koppel bij 8.000 toeren. De cilinderinhoud is gestegen van 289 cc in de 300, naar 399 cc in de 400. Want groter is altijd beter, nietwaar? Maar de Ninja is niet alleen qua blok nieuw. De Japanners hebben de hele fiets onder handen genomen. Voor het frame is een vakwerk buizenconstructie gekozen. Daarin heeft het blok overigens een dragende functie gekregen. Daarmee zou de fiets stabieler worden. Qua vering beschikt de Ninja voor over telescopische vorkpoten met een diameter van 41 millimeter en achter een linksysteem met enkele schokdemper waarvan enkel de veervoorspanning instelbaar is. De rempartij bestaat uit een enkele schijf met een diameter van 310 mm aan de voorzijde en aan de achterzijde een exemplaar van 220 mm. Dat moet genoeg zijn om die sportieveling een halt toe te roepen.
Vedergewicht
Want met zijn 168 kilo schoon aan de haak is hij er zeker eentje in de categorie ‘vedergewicht’. Met de nieuwe regelgeving voor de rijbewijzen in het achterhoofd – waarmee je met de ‘Code 80′ niet nog eens extra op examen hoeft – kan zo’n iets krachtigere Ninja net wat interessanter worden voor de beginnende motorrijder. Hoe interessant, maar vooral ook hoe leuk, hij is gaan we ontdekken op het kartcircuit bij MotorLand Aragón!
Tom’s bevindingen lees je zodra hij terug in Nederland is natuurlijk hier op MOTOR.nl. Het uitgebreide testverslag verschijnt in MOTO73 nummer 10 die vanaf 11 mei in de winkel ligt! Wil je ‘m niet missen dan kun je misschien een halfjaar abonnementje overwegen, dat je al hebt voor 38 euro. Dat regel je hier!
[justified_image_grid ids=25524,25525,25526,25527,25528,25529,25530,25531,25532,25533,25534,25535,25536,25537,25538,25539,25540,25541,25542,25543,25544,25545,25546,25547]