woensdag 27 november 2024

Vooruitblik: MOTO73 test BMW F850 en F750 GS

Morgen en overmorgen rijdt MOTO73 in Zuid-Spanje met de vernieuwde BMW F750 GS en F850 GS. Die zijn voor 2018, elf jaar na hun debuut, voor het eerst echt volledig op de schop gegaan. Nieuw blok, nieuw frame en ga nog maar even door. Tom van Appeldoorn blikt alvast kort vooruit voor hij in het vliegtuig richting Málaga stapt.

Nederlands weertje daar in Spanje!
Zeg dat wel.. Even de Siberische beer en sneeuw ontvluchten is natuurlijk erg prettig, maar om nou te zeggen dat ik met plezier twee dagen lang in de regen ga rijden? Niet bepaald. Maar goed, het biedt wel de kans om die middelgrote allroads uit Beieren aan onze maatstaven te ijken. Als ze zo’n intensieve Spaanse bui glansrijk doorstaan zit het op het kwalitatief toch flink wat betere wegennet zeker goed! Moet goed komen als je kijkt naar wat BMW allemaal gedaan heeft aan die middenklasse allroads. De ‘Rain’ modus -waarmee de gasreactie minder fel is en de ABS en het ASC (stabiliteitssysteem) van de allroad beter afgespitst zijn op glibberige omstandigheden – gaat morgenvroeg dan ook maar direct aan vrees ik.

Van spatbord tot achterlicht nieuw bleek op de EICMA.
Ja, dit is echt een flinke stap. De F850 heeft een nieuw motorblok gekregen. De staande twin levert meer pk’s en koppel vergeleken met het oude blok. Dat is nu volgens BMW 95 pk (70 kW) bij 8.250 tpm en 92 Nm koppel bij 6.250 toeren. Ook is het oude buizenframe vervangen voor een stalen brugframe. Deze is stijver en nog beter bestand tegen een stootje dat je off-road zou kunnen krijgen. Belangrijk detail hierbij is dat het blok een dragende functie heeft gekregen. Hierdoor is de benzinetank iets verder omhoog gekomen dan bij het oude model. Hierdoor heb je wat meer opbergruimte onder je zadel en zit je ietsje lager. Verder werd de uitlaat van de linker-  naar de rechterzijde verplaatst. De aandrijving maakte de omgekeerde verhuizing door. Beiden werden gedaan om de rijder beter te beschermen tegen de hitte van de uitlaat bij het op en afstappen en bij het manouevreren met de motor aan de hand. 

Dat klinkt alsof het gedaan is voor offroad gebruik.
En dat is ook zo. BMW heeft de ‘GS-genen’ nog iets meer in de F 850 verwerkt. De combinatie tussen lange afstanden maken op het asfalt en offroad souplesse ver naast het asfalt zijn hiervoor de reden. Kan het nog beter? Misschien. In het accessoirepakket van BMW zien we namelijk ook het PRO-pakket waarmee je een aantal extra rijmodi kan toevoegen aan je allroad. Enduro en Enduro Pro (laatstgenoemde enkel voor de F850) klinken ons als muziek in de oren! Tussen die opties zitten trouwens nog wel meer snoepjes. Een TFT-dashboard, Akrapoviç demper, connectiviteit met je mobiele telefoon en ga nog maar even door.

Die opties klinken goed, maar standaard is hij toch ook wel in orde?
Let op, het blijven opties. Ook in de basisuitvoering lijkt dit zeker weten een passende voorloper op de dikke R1200 GS. Maar is de F850 je toch nog net iets teveel van het goede dan kun je ook kiezen voor de F750. Die geniet veel van de veranderingen die de F850 heeft maar is iets minder pittig. Slechts 77 pk (57 kW) bij 7.500 toeren en 83 Nm koppel bij 6.000 toeren. Daarbij is de zit iets lager. Overigens zijn beiden modellen terug te tunen naar 35 kW zodat je er ook met je A2 rijbewijs van kan genieten. Morgen rijden we met de F850 GS, vrijdag met de F750 GS. De route zal zowel verharde als onverharde stukken bevatten zodat we daadwerkelijk kunnen testen of de term ‘allroad’ voor de twee gebruikt mag worden. Erg benieuwd naar alle nieuwe eigenschappen en zeker ook hoe die verschillen met de met opties behangen ‘Exclusive’- en ‘Rallye’-uitvoeringen (laatste enkel voor de F850)  van de modellen! Nu snel mijn regenpak nog in mijn koffer persen en op weg naar Schiphol..

Volgende week lees je al de eerste bevindingen van Tom over beide motoren. In editie 6 lees je de gehele test van de F850 GS, in editie 7 vind je de test van de F750 GS!

[justified_image_grid ids=26059,26060,26061,26062,26063,26064,26065,26066,26067,26068,26069,26070,26071,26072,26073,26074,26075,26076,26077,26078,26079,26080,26081,26082,26083,26084,26085,26086,26087,26088,26089,26090,26091,26092,26093,26094,26095,26096,26097,26098,26099,26100]

Redactie
Redactie
De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73 en Promotor. Redacteuren Marien Cahuzak, Jan Kruithof, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

GEBRUIKERSSCORE

Ben jij eigenaar van dit type en jaartal motorfiets? Doe dan mee met de gebruikersscore. Vul onderstaande velden in zodat andere geïnteresseerden nog meer informatie hebben voor dat ze eventueel tot aankoop overgaan.

Deel jouw ervaring met dit model met andere motorrijders

Motorblok
Stuureigenschappen
Vering en Demping
Remmen
Comfort
Afwerking
Uitrusting
Verbruik
Prijs/Kwaliteit

Gebruikers die hun ervaring hebben gedeeld (0)

Er zijn nog geen ervaringen van eigenaren/gebruikers van deze motor.

Laatste Artikelen

Gerelateerde artikelen