woensdag 27 november 2024

Vijf vragen: Kawasaki Z900RS Cafe

MOTO73-testredacteur Tom van Appeldoorn reed vorige week op de nieuwe Kawasaki Z900RS Cafe. Zijn volledige testverslag staat in de MOTO73 die donderdag a.s. in de winkels ligt, maar wij blikken alvast vooruit door vijf vragen over de nieuwe Cafe te stellen.

Mooi groen is niet lelijk, toch?
Zeker weten! Eigenlijk mag een Kawa gewoon geen andere kleur hebben. Ooit was Groen de kleur voor mislukking in Japan. Het werd als grap op de motoren van het toen vrij onsuccesvolle raceteam toegepast en prompt begonnen ze ineens wel voortgang te boeken. Nu weten we niet anders dan dat Kawasaki en groen samengaan als een gebakken ei en spek. Daarbij doet de Cafe in deze kleurstelling erg denken aan de jaren dat Eddie Lawson het AMA Superbike op naam wist te zetten. Dat komt misschien vooral door die witte bies die het felle groen wat breekt.

Is Lawson al retro dan?
Niet dan? Met de Z900RS blikte Kawasaki terug op de eerste Z waarmee ze zoveel succes wisten te boeken. Die Z1 stamt uit 1972 toen bruin en oranje nog een goede kleurencombi was. Met precies hetzelfde blok, frame en rijwielgedeelte bouwden ze nu dus deze caféracer die meer op de jaren tachtig is gefocust. Het mooiste voorbeeld daarvan is toch wel dat bikinikuipje rond de koplamp. Als dat niet retro is weet ik niet wat wel.

Hoe zit dat qua windbescherming?
Verrassend goed. Omdat het ruitje eigenlijk recht op je snuffert gericht is zou je verwachten dat je alsnog alle wind zou vangen maar dat valt best mee. Bij een stukkie doortrekken naar 170 begon ik het pas te merken in mijn nek. Overigens is de zithouding wel iets aanvallender geworden doordat het stuur is verlaagd, daardoor zit je wat meer naar voren wat natuurlijk ook al voordelig is qua windvangen.

Heb je clip-ons dan?
Nee, al was dat gezien de uitsparingen in de kuip wel mogelijk geweest. Net als Lawson werk je gewoon met een doorlopende stuurbuis. Dat is iets comfortabeler dan clip-ons. Overigens is de zithouding sowieso al lekker comfortabel. Zeker voor een caferacer. Na een dag sturen over Spaanse wegen is het duidelijk geworden dat je lekker ontspannen kan ronttuffen met de Cafe maar ook zeer sportief iedere apex kan aansnijden. Die combi zien we graag. 

Wat kost dat?
De Cafe kost €13.499. Dat is maar 200 euro meer dan de standaard Z900RS in zijn duurste (historisch correcte) kleurstelling. Het ligt er natuurlijk aan wat meer naar jouw smaak is, maar voor die paar euro zou ik het persoonlijk wel weten.

Het volledige testverslag lees je in MOTO73 nummer 9 die vanaf donderdag in de winkel ligt! Online bestellen kan tegen die tijd ook via de website.

[justified_image_grid ids=26178,26179,26180,26181,26182,26183,26184,26185,26186,26187,26188,26189,26190,26191,26192,26193,26194,26195,26196,26197,26198,26199,26200,26201,26202,26203,26204,26205,26206,26207,26208,26209,26210,26211,26212,26213,26214,26215,26216,26217,26218,26219,26220,26221,26222]

Redactie
Redactie
De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73 en Promotor. Redacteuren Marien Cahuzak, Jan Kruithof, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

GEBRUIKERSSCORE

Ben jij eigenaar van dit type en jaartal motorfiets? Doe dan mee met de gebruikersscore. Vul onderstaande velden in zodat andere geïnteresseerden nog meer informatie hebben voor dat ze eventueel tot aankoop overgaan.

Deel jouw ervaring met dit model met andere motorrijders

Motorblok
Stuureigenschappen
Vering en Demping
Remmen
Comfort
Afwerking
Uitrusting
Verbruik
Prijs/Kwaliteit

Gebruikers die hun ervaring hebben gedeeld (0)

Er zijn nog geen ervaringen van eigenaren/gebruikers van deze motor.

Laatste Artikelen

Gerelateerde artikelen