Er valt veel te testen aan de F850 GS. Van top tot teen is deze namelijk vernieuwd, iets wat sinds zijn introductie (toen nog onder de naam F800 GS) in 2007 nog niet was gebeurt. Laten we beginnen bij de grootste vernieuwing: het motorblok. Voorheen 798 nu 853 cc, vandaar ook de naamsverandering. Dat is te danken aan een grotere boring en slag. Het vermogen is hierdoor ook groter geworden. De F850 levert – volgens BMW – 95 pk (70 kW) bij 8.250 toeren en 92 Nm koppel bij 6.250 toeren. Dat is best pittig, maar geen enorme verbetering. Op het vorige model waren deze waarden vastgesteld op 85 pk bij 7.500 tpm en 83 Nm koppel bij 5.750. Duidelijk is dus wel dat de F850 wat langer doortrekt dan zijn voorganger uit 2016. Nieuw zijn de twee contraroterende balansassen die de oscillerende krachten binnen het blok moeten tegengaan. Hierdoor zou het blok een stuk minder moeten trillen. En inderdaad blijkt tijdens de rit dat we te maken hebben met een nagenoeg trillingloos blok, zij het natuurlijk bij constante snelheden. Laat je de naald verder richting het rode gebied op de teller lopen dan merk je dat hij flink tekeer gaat en er dus ook wel wat trillingen doorvloeien.
Brul
Tijdens een van die uitspattingen valt op dat zijn brul anders is geworden. Doordat de kruktappen in het nieuwe blok 90° verdraaid zijn (was 0°) en er voor een nieuwe vuurinterval van 270° (was 360°) gekozen werd, is er dus nog een traditioneel karaktertrekje van de F850 verdwenen. De F-serie stond er namelijk altijd om bekend dat hij qua geluid leek op een boxer. Nu is dat meer als een 90° V-twin. Een ongeoefend oor zal het waarschijnlijk echter niet zo opvallen. Nog iets nieuws op de F850: de positie van de aandrijving en de uitlaat. De aandrijving ging van rechts naar links, de uitlaat maakte de verhuizing in tegenovergestelde richting door. In tegenstelling tot de iets minder pittige F750 is de 850 echt met name bedoeld als allroad. Overal moet je kunnen komen met de 850. Naast de standaard rijmodi ‘Road’ en ‘Rain’ kun je daarom ook optioneel de modus ‘Enduro’ of zelfs ‘Enduro Pro’ laten installeren. In standje ‘Enduro’ reageert de motor iets minder fel en grijpt de tractiecontrole beperkt in. Ook wordt de vering elektronisch wat beter afgesteld op wat lossere ondergrond.
Profi
In de stand ‘Enduro Pro’ beleef je het volledige offroad karakter van de 850. Deze modus is ideaal als je ook de noppenbanden onder je GS hebt. In deze stand kan je je eigen voorkeuren qua gasreactie, tractiecontrole en ABS Pro instellen. Hierdoor wordt de GS dus ook echt een stuk bruikbaarder als je het asfalt verlaat. Dat BMW echt graag heeft dat je de F850 GS in het terrein gaat gebruiken is ook te zien aan het frame. Dat is namelijk ook helemaal nieuw. Geen buizen meer maar een brugframe met monocoque-constructie waarin ook het motorblok een ondersteunende functie heeft gekregen. En alles van staal natuurlijk wat meer vertrouwen geeft met ruig off road gebruik dan een aluminium frame. Door dit nieuwe frame is overigens wel één typisch F-detail verdwenen: de brandstoftank die voorheen deels onder het zadel zat is verdwenen. Om het subframe zo smal mogelijk te houden kon de ontwerpafdeling de achterzijde rank houden. De tank is nu op de traditionele positie komen te zitten boven het motorblok. Bijkomend voordeel is overigens dat het zadel ook iets lager geplaatst kon worden en er iets meer opbergruimte onder de buddy is. Met het verder naar voren plaatsen van de 15 liter-tank zegt BMW ook de gewichtsverdeling beter te hebben gemaakt, al zal iemand die hem daadwerkelijk voor off roadwerk gaat gebruiken misschien liever hebben gezien dat er iets meer gewicht richting de achterzijde was gegaan voor beter stuurgedrag op zachte of losse ondergrond. Voor de balans tussen on- en off road is het natuurlijk wel voordelig.
Tekst: Tom van Appeldoorn, Fotografie: BMW; Daniel Kraus, Jörg Künstle, Markus Jahn