dinsdag 26 november 2024

Getest: Victory Octane

Dit jaar trok Polaris onverwacht de stekker uit Victory, maar met wat zoeken moet je nog wel een Octane op de kop kunnen tikken. De motorfiets zet je gemakkelijk op het verkeerde been. Het kleine stuurkuipje zet het lijnenspel van een cruiser helemaal op z’n kop. Het fraaie stukje plastic past naadloos op Britse en Italiaanse sportfietsen en zelfs op een café-racer, maar op een custom?

De verwarring blijft niet beperkt tot het uiterlijk, het motorblok werkt net zo hard mee. De specificaties van de 1200 cc zware tweecilinder liegen er niet om en passen eerder bij een moderne naked dan bij een cruiser. De V-twin heeft vier kleppen per cilinder, dubbele bovenliggende nokkenassen en vloeistofkoeling. Al die moderne techniek is goed voor een vermogen van 104 pk en een koppel van 103 Nm. Aan toeren draaien heeft de Octane geen hekel. Het laagtoerige geplof waarop cruisers patent hebben is een stukje opgeofferd voor een lekker krachtig midden- en hoge toerengebied.

Onbegrijpelijke blunders
Waar Victory tot nu toe de verwarring zorgvuldig regisseerde, komen we nu bij het hoofdstuk ongewilde verwarring. Prachtige details wisselen af met een paar onbegrijpelijke blunders. Een rempotje mag nog zo mooi zijn, maar een verroest kruiskopschroefje dat het dekseltje van het reservoir vastzet, verziekt het hele uitzicht. Roest komt bovendien terug op de remschijf van het achterwiel en in sommige gaten in het frame.

Een enkel roestplekje wisselt af met een veelvoud aan mooie details. Het gegoten aluminium frame heeft niet alleen een massief ogend balhoofd, maar het dient ook als cover van de radiateur. Geen lelijke kapjes om een even zo lelijke radiateur te verbergen, maar een mooi geheel van frame en cover. De bovenste gevreesde kroonplaat kan zo op een Panigale en dat geldt ook voor de gevlochten remleidingen. De tankvorm met zijn hoekige lijnen sluiten perfect aan bij de gewenste musclebike-uitstraling en de matgrijze lak maakt die helemaal af. Dankzij de onderhoudsvrije riem blijft die lak mooi grijs in plaats van vlekkerig door rondspattend kettingvet.

Ouderwetse krachtexplosie
Helemaal onderin heeft de V-twin voldoende koppel, maar hij overdondert niet met een massieve golf van kracht, zoals andere dikke cruisers dat doen. Als het blok op temperatuur is, mag het zijn troefkaart uitspelen: de krachtsontwikkeling vanaf het midden- tot aan het rode gebied. Wat loopt dit blok geweldig door. Waar andere cruisers al lang afbouwen en alleen nog maar trillen, sleurt de Octane er nog altijd heerlijk aan. Liefhebbers van het ouderwetse potato-potato-gevoel hebben en krijgen er niets mee, zij zweren bij een traditionele dikke cruiser. Het speelse karakter van de Octane spreekt een totaal nieuwe groep aan. Mannen en vrouwen die al tijden gecharmeerd zijn van het lijnenspel en het ontspannen imago van cruisers, maar die de ouderwetse krachtexplosie van een ‘gewone’ motorfiets niet willen missen.

Fysieke dwang
Storende trillingen blijven achterwege en het blok maakt vanuit het niets direct een prima indruk. Al blijft het opmerkelijk dat het stationair toerental slechts heel langzaam terug loopt. Bij het met een ingetrokken koppeling uitrollen, zakt het toerental pas als de motorfiets volledig tot stilstand komt. Om – bij gebrek aan motorrem – afdoende snelheid uit de Octane te halen beschikt die over twee met ABS uitgeruste schijfremmen. De remwerking slaat stevig door naar de cruiserkant. Voor een cruiser scoort de Victory een dikke voldoende, maar het blijft stevig knijpen en trappen om de 243 droge kilo’s tot stilstand te brengen. Voor een 1200 cc zware cruiser voelt de Octane aangenaam licht. Het is een verademing in vergelijking met alle zwaarlijvige customs waaraan een mens de handen vol heeft. De Octane stuurt lichter en strakker dan de gemiddelde cruiser. Zoiets verwacht je niet van een musclebike, die hoort volgens de overlevering alleen rechtdoor te gaan, maar niets is minder waar. Deze custom stuurt zonder al te veel fysieke dwang in. Deze motorfiets valt de bocht niet in en houdt zijn lijn goed vast. Het is zowaar een custom waarmee je al snel een vertrouwensband opbouwt op stuurwegen.

Nieuwe paden
Met de Octane slaat Victory nieuwe paden in. Motorrijders die het wat rustiger aan willen doen, maar die nog niet klaar zijn voor het bedaagde karakter van bijvoorbeeld een Sportster. Nieuwe motorrijders voor wie het allemaal niet meer op haren en snaren hoeft, maar die een enthousiast motorblok en goede neutrale stuureigenschappen weten te waarderen.

Tekst: Ad van de Wiel, foto’s: Jacco van de Kuilen

[justified_image_grid ids=24761,24762,24763,24764,24765,24766,24767,24768,24769,24770,24771,24772,24773,24774,24775]

Redactie
Redactie
De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73 en Promotor. Redacteuren Marien Cahuzak, Jan Kruithof, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

GEBRUIKERSSCORE

Ben jij eigenaar van dit type en jaartal motorfiets? Doe dan mee met de gebruikersscore. Vul onderstaande velden in zodat andere geïnteresseerden nog meer informatie hebben voor dat ze eventueel tot aankoop overgaan.

Deel jouw ervaring met dit model met andere motorrijders

Motorblok
Stuureigenschappen
Vering en Demping
Remmen
Comfort
Afwerking
Uitrusting
Verbruik
Prijs/Kwaliteit

Gebruikers die hun ervaring hebben gedeeld (0)

Er zijn nog geen ervaringen van eigenaren/gebruikers van deze motor.

Laatste Artikelen

Gerelateerde artikelen