maandag 25 november 2024

Getest: Kawasaki Z900RS

Je moet van goeden huize komen om de impact daarvan te overtreffen of zelfs maar te evenaren. Flikt de magnifieke Z900RS het?

In het bruin-oranje lijkt de Z900RS op het eerste gezicht zo uit 1972 te komen. Gelukkig heeft Kawasaki net zoveel oog voor de rijeigenschappen van de motorfiets als voor het uiterlijk. Stereoschokdempers met 80 mm veerweg zijn historisch gezien correct, maar anno 2018 is een monoschokdemper een betere keuze. Het levert comfort en goede rijeigenschappen op. Een retro hoeft geen zwabberframe te hebben, of een blok dat geen ene pepernoot presteert. De Z900RS bewijst het eens te meer. Schijfremmen die aan twee vingers voldoende hebben zijn een zegen. Dat geldt ook voor een motorblok dat bulkt van bruikbaar vermogen. Uren in het perfecte zadel zijn geen probleem.

Sterker dan Z900
Kawasaki maakt zich er niet makkelijk af bij de Z900RS. Met een goede basis als de Z900 dreigt het gevaar dat je een naked overgiet met een minimaal retrosausje, maar dat is niet het geval. Zowel over de techniek als over het uiterlijk is van voor tot achter nagedacht. Bij de vier-in-lijn ging de aandacht uit naar een beter gevuld middengebied. Dat gaat vanzelfsprekend ten koste van het topvermogen en eindschot, maar je mist beiden geen moment. Bij alledaagse ritten is het geweldig om over zoveel soepel vermogen bij lage toerentallen te beschikken. Tot 7000 tpm is de RS sterker dan de Z900 en zolang je niet verslaafd bent aan hoge toerentallen verhoogt dat de pret aanzienlijk.

Showgehalte
Het rijwielgedeelte van de Z900 gaat flink op de schop. Alleen zo krijg je een retrofiets in plaats van een naked met een ander naamplaatje. Het stuur gaat 65 mm de lucht in en 35 mm naar achter. Bovendien is het 30 mm breder. Dat helpt mee bij het insturen want de geometrie is iets luier dan bij de flitsend sturende Z900. Over de styling, het oog voor detail en de afwerkgraad is iedereen die de motor voor het eerst ziet het snel eens. Deze motor is zo gelikt als het maar kan. De benzinetank en ducktail zijn goed voor bonuspunten. Als de afgeronde vormen je al niet van je sokken blazen dan is het wel het lakwerk. Het metallic bruin en oranje schittert je tegemoet en een dikke laklaag verhoogt het showgehalte. 

Mooi prijsje
De banden hebben wat warmte nodig, maar dan stuurt de Z900RS ook voorspelbaar en neutraal. Je zet hem daar neer waar je wil. Niet zo flitsend als een Z900 en dat past prima bij dit model. Voorvork en achterdemper zijn gelijk, maar de instelling is iets zachter. Het levert een comfortabele rit op. Als je echt gaat scheuren wreekt het softe karakter van de vering zich. Gelukkig is alles een stuk strakker te schroeven. De bruin-oranje versie kost € 13.299, zwart € 12.999 en mat-groen € 13.199. Daarmee laat hij de meeste retro’s van BMW, Triumph en Honda achter zich. De Kawasaki scoort dus niet alleen op rijkwaliteit en afwerking, maar ook op prijs.

Tekst: Ad van de Wiel, foto’s: Kawasaki

 

[justified_image_grid ids=27119,27120,27121,27122,27123,27124,27125,27126,27127,27128,27129]

Redactie
Redactie
De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73 en Promotor. Redacteuren Marien Cahuzak, Jan Kruithof, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

GEBRUIKERSSCORE

Ben jij eigenaar van dit type en jaartal motorfiets? Doe dan mee met de gebruikersscore. Vul onderstaande velden in zodat andere geïnteresseerden nog meer informatie hebben voor dat ze eventueel tot aankoop overgaan.

Deel jouw ervaring met dit model met andere motorrijders

Motorblok
Stuureigenschappen
Vering en Demping
Remmen
Comfort
Afwerking
Uitrusting
Verbruik
Prijs/Kwaliteit

Gebruikers die hun ervaring hebben gedeeld (0)

Er zijn nog geen ervaringen van eigenaren/gebruikers van deze motor.

Laatste Artikelen

Gerelateerde artikelen