De CRF250 Rally is een van de mooiste nieuwkomers van dit jaar. Het ding lijkt sprekend op de kanonnen waarmee Honda Le Dakar betwist. Rest slechts een prangende vraag: hoeveel kanon zit er in een 250cc eencilindertje?
De CRF250 Rally doet zich het liefst voor als een verkleinde versie van de officiële fabrieksfietsen, maar helaas voor hem is het toch echt een opgeleukte CRF250L. Het is moeilijk te bevatten dat zo’n suf beginnersfietsje de basis vormt van deze aantrekkelijke schoonheid. Toch maakt Honda zich er niet makkelijk af bij de Rally. Hij is in vergelijking met de CRF250L flink aangepakt. Het kuipwerk spreekt voor zich, maar ook de benzinevoorraad nam van 7.8L toe tot 10.1L. De dubbele led-koplampen verspreiden flink meer licht dan de enkele koplamp op de L. De immense carterplaat maakt indruk en dat geldt ook voor de riante veerwegen. De Rally staat hoog op z’n poten en niet al te lange motorrijders krabben zich ongetwijfeld achter de oren bij een zadelhoogte van 895 mm.
Afschrikwekkend
Het motorblok en rijwielgedeelte werden een-op-een overgenomen van de CRF250L. Het betekent dat je onderweg bent met een staande eencilinder van 24.4 pk dat in een stalen buizenframe hangt. Door de langere veerwegen wijzigen de geometrie en wielbasis minimaal, maar je kunt rustig zeggen dat de twee rijwieltechnisch gelijk zijn. Een gewicht van 157 kilo’s stelt niets voor en dat maakt het in combinatie met het geringe vermogen tot een makkelijk te beteugelen motorfiets. Ideaal voor beginners zolang ze maar niet kleiner zijn dan 1.75 mrt. De imposante zadelhoogte van 895 mm maakt de Rally niet voor iedereen bereikbaar. Laat die waarde je echter niet afschrikken want de (te) soepele geveerde Honda zakt flink in als je plaats neemt op het smalle en harde zadel. Lange uren in het zadel zijn overigens geen pretje door de minimale ondersteuning van je achterste.
Denk ik mogelijkheden
De CRF250 Rally is natuurlijk op z’n mooist met een langgerekte stofwolk achter zich want in alles ademt hij Dakar. Alleen ligt Zuid-Amerika hier 9000 kilometer vandaan en hebben we meer polderklei dan stuifzand. Hoe houdt hij zich onder die totaal andere omstandigheden? Goed is het simpele antwoord. De Honda is een fijne beginnersmotor (als je tenminste minimaal 1.75 mrt meet) die zowel op straat als offroad uit de voeten kan. Op iedere ondergrond heeft hij zijn beperkingen, maar dat is inherent aan een kwartliter. Leuker is het om in mogelijkheden te denken. Deze motorfiets brengt je verder dan menig duurder en dikker model. Door zijn lage gewicht is alles makkelijk onder controle te houden. Bij klapzand moet het blokje flink aan de slag, maar hij trekt het uiteindelijk wel. Voor die inzetbaarheid betaal je wel een prijs; € 7358 kost de mono in Nederland. Dat is veel geld en zeker voor een beginnend motorrijder die niets heeft in te ruilen. Maar wat blijft het een plaatje om te zien. Laat die 450-variant maar komen.
Deze test is een samenvatting uit MOTO73 nr. 18 van 2017, hier online te bestellen. In het artikel van vier pagina’s wordt nog dieper ingegaan op de technische gegevens.
Tekst: Ad van de Wiel, foto’s: Jarno van Osch
[justified_image_grid ids=25075,25076,25077,25078,25079,25080,25081,25082,25083,25084,25085,25086]