Nieuwe markten, daar is Harley-Davidson naar op zoek. Twee miljoen nieuwe rijders moeten er in de komende tien jaar worden geworven. En dat gaan de Amerikanen doen met vijftig nieuwe modellen. Vooral het jonge volk uit steden aangesproken moet worden volgens de marketingafdeling in Milwaukee. Met die opdracht ging de designafdeling aan de slag. Enter de nieuwe Street Rod.
De Street Rod moet volgens die knappe koppen met name lenig en behendig in het verkeer zijn. Daarbij moet hij snel bij het stoplicht weg zijn maar ook buiten de stad een plezierig rijkarakter hebben. Over multifunctioneel gesproken..
Ga je in het zadel van de Street Rod zitten, dan vallen direct twee zaken op: het hoge stuur en de hoge voetsteunen. Dat hoge stuur is de oorzaak van zijn steile balhoofdhoek. Op de Street was dit nog 32°, nu is het 27° ten behoeve van het kortere stuurwerk in de stad. Samen met die hoge steps komt je rug recht te staan en heb je makkelijker zicht in druk verkeer. Het zit comfortabel en op het kleine stukje dat ik over de snelweg rijd tijdens de introductie, geeft het ook vertrouwen in zijn kwaliteiten als urbaans vervoersmiddel. Lang krijg ik echter niet de kans om zijn stadskwaliteiten aan de tand te voelen, aangezien er al rap een afslag volgt die de heuvels rond Marbella in leidt. In de heuvels openbaren zich de verbeterde hellingshoeken van de kleine Harley-Davidson.
Natuurlijk, het blijft een cruiser. Maar van schrapende steps in de bochten hebben we – een enkele scherpe draai naar boven daargelaten – eigenlijk geen last. In cijfers hebben we het dan over 40.2° links en 37,3° rechts, dit in verband met de uitlaat. De grondspeling is 193mm waardoor je voor cruiserstandaarden flink wat speelruimte hebt.
Conclusie
2 miljoen nieuwe Harley-Davidson fans is een flink aantal. Het was daarom ook wel te verwachten dat het Amerikaanse merk zich moet gaan richten op nieuwe markten. Relatief nieuwe rijders die normaal afgeschrikt raken van zo’n joekel van apparaat als een Electra Glide. Niet gek dat een lichte, kleinere cruiser zoals de Street in veel landen het zo goed doet. Dat er Harley-Davidson op de tank staat helpt alleen maar bij dat succes, want het ‘bar and shield’-logo heeft toch nog altijd flink wat allure voor motorrijders. Dat je nu al voor €9.900 kan zeggen dat je een Harley-Davidson hebt kan alleen maar als positief worden ervaren, zeker voor een beginnende rijder met een kleiner budget.
Toch zullen ook ervaren rijders de 749cc V-twin kunnen waarderen. Met name door zijn afwerking en stuurkarakter op lage snelheid. Goed overzicht door de rechte zithouding en wendbaar in het verkeer. Straatje keren is overigens ook een eitje, wat voor een 229 kilo wegende cruiser best als een compliment opgevat mag worden. Daar komen de vloeistoffen overigens nog bij. Buiten de stad loopt de Street Rod moeiteloos door naar de 9.000 toeren per minuut, waarbij hij het krachtigst is in het midden van zijn kunnen. Erg hoogtoerig vergeleken met andere Harley-Davidsons. Dat leent zich dan ook voor een veel sportievere rijstijl dan je gewend bent op een Harley, waarbij de vergrootte hellingshoek links en rechts enorm helpen.
De remmen en vering zijn in orde. Het enige punt van aandacht is de voetstep rechts waarbij je voet in wat vreemde hoeken moet staan om of te kunnen remmen, of comfortabel te zitten. Daarbij staan beide steps net iets te hoog waardoor je knieën boven je heupen uitkomen. Voor een cruiser normal geen probleem, maar het hoge stuur trekt je rug al naar voren waardoor de algehele zithouding wat ongemakkelijk overkomt. De prijs-kwaliteit verhouding van het gehele pakketje is voor zijn prijs goed in evenwicht, waardoor de sportiefste Harley in het gamma een toffe keuze is voor met name beginnende rijders.
Deze test is een samenvatting uit MOTO73 nr. 10 van 2017.
Foto’s: Harley-Davidson
[justified_image_grid ids=25120,25121,25122,25123,25124,25125,25126,25127,25128,25129,25130,25131,25132,25133,25134]