zaterdag 23 november 2024

Getest: Energica Eva

In de basis verschilt de Eva niet heel veel van de eerste productiemotor die Energica aan het grote publiek toonde. Evenals de Ego beschikt deze naked over een oliegekoelde AC-motor met permanente magneet en aangezien het lithium-polymeerbatterijpakket met 11,7 kilowattuur exact gelijk is gehouden, werden vermogen en koppel iets teruggeschroefd, om op die manier toch een grotere actieradius te kweken. Overigens zijn het nog steeds waarden waarvan je blij wordt, want continu 170 newtonmeter op een motorfiets is geen straf. De elektromotor van deze Eva levert 95 pk en ook dat is prima. Een top van 200 kilometer per uur is dan ook mogelijk. Daar treedt de begrenzing in werking om ervoor te zorgen dat de accu niet in één ruk wordt leeggetrokken. Die vermogenspiek is sowieso niet al te interessant, want op een elektromotor gaat het vooral om de trekkracht en die is dus in voldoende mate aanwezig op de Eva. Als we de naakte Italiaan van het parkeerterrein rijden, is het gelijk duidelijk dat de naam een valse indruk achterlaat. Waar je bij Eva al snel denkt aan een onschuldig, lief en vriendelijk collegaatje op je werk is dat ditmaal zeker niet het geval. Wederom blijkt Energica een rappe tweewieler op de wielen te hebben gezet. Zet de Eva in Sport-mode en je schiet als een raket uit de startblokken. Om te voorkomen dat je gelijk met 170 newtonmeter zit te worstelen, laat de EMC (de regelunit) op gecontroleerde wijze het maximale koppel door. 

Terrein winnen
Om jezelf rustig te houden, is het een mogelijkheid om een andere mode in te schakelen. De Energica beschikt immers over vier standen en wel Urban, Eco, Rain en Sport. Rij je rustig en heb je het Eco-logo in je dashboard staan, dan zou een actieradius van zo’n 200 kilometer mogelijk moeten zijn. Dat beginnen al serieuze afstanden te worden, waardoor in de toekomst de elektromotor meer terrein kan gaan winnen. Zeker als je ook nog eens weet dat het accupakket met een snellader na een half uurtje alweer voor 85 procent is gevuld. Een kop koffie, een praatje met die knappe caissière en je kunt weer op pad. Let wel even op als je wegrijdt, want als de motor eenmaal is geactiveerd, wil hij maar al te graag met zijn werk beginnen. Dat is ook de reden dat er een beveiliging is ingebouwd, waardoor de rem eerst moet worden ingetrokken om de elektromotor wakker te schudden. Als dat is gebeurd, kun je je dus maar beter schrap zetten. De Eva kan schrikbarend snel zijn. Wil je even rust aan het hoofd, dan switch je van Sport- naar Eco-mode. Niet alleen kom je dan verder met een volle batterij, ook merk je hoe ontspannend een elektrische motorfiets kan zijn; rustig toeren over een dijkje, zonder enige herrie om je heen. Veel motorrijders kunnen zich het vast niet voorstellen, maar het kan echt heerlijk zijn, voor de verandering. Overigens blijkt de hoogtonige zoem bij acceleratie nog best lekker opzwepend te zijn.

Direct te merken is dat deze naked logischerwijze een fijnere zitpositie biedt dan de Ego; de pootjes lager aan de grond, rechtere rug en breed stuur. Overigens geen overbodige luxe, want evenals de superbike van de Italianen is deze Eva ook geen vedergewicht met 280 kilogram. Gelukkig is de zadelhoogte dus wat verlaagd en is achteruit steppen nu geen probleem. Mocht je toch nog in de problemen komen, dan biedt de achteruitversnelling uitkomst. Het gewicht is sowieso het grootste nadeel van de Eva, want ook met sturen en remmen zijn de kilo’s te voelen. Het flinke accupakket mag dan voor een mooie actieradius zorgen, het heeft op deze manier dus ook invloed op andere eigenschappen van de Energica. De radiaal opgehangen vierzuigerklauwen van Brembo grijpen mooi aan, maar bij stevig ankerwerk merk je dat er toch wat meer kracht in had mogen zitten. Overigens is het daarbij wel goed te merken dat Energica een topproduct in de elektrowereld wil neerzetten. Er is namelijk ook een 43 millimeter dikke Marzocchi-voorvork gemonteerd en achter tref je een Bitubo-veerelement aan. Kwaliteitsspul en ook nog eens instelbaar en dat is altijd goed. Hoewel tijdens deze introductie droog wegdek ontbrak, lijkt het erop dat de Eva een goed sturende fiets is en op dat vlak zijn nadelige hoge gewicht kan verbloemen. Wel voelde de achterschokbreker wat gevoelig aan als een verkeersdrempel op snelheid werd genomen, maar wellicht dat iets meer uitgaande demping een oplossing kan zijn. Een volgende test met deze Italiaanse naked moet uitwijzen hoe goed de Eva op stuurvlak presteert. 

Tekst: Jarno van Osch, foto’s: Guus van Goethem,  Jowin Boerboom

 

[justified_image_grid ids=27069,25592,26787,25594,26789,26790,26791,27070,27071,27072,23889]

Redactie
Redactie
De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73 en Promotor. Redacteuren Marien Cahuzak, Jan Kruithof, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

GEBRUIKERSSCORE

Ben jij eigenaar van dit type en jaartal motorfiets? Doe dan mee met de gebruikersscore. Vul onderstaande velden in zodat andere geïnteresseerden nog meer informatie hebben voor dat ze eventueel tot aankoop overgaan.

Deel jouw ervaring met dit model met andere motorrijders

Motorblok
Stuureigenschappen
Vering en Demping
Remmen
Comfort
Afwerking
Uitrusting
Verbruik
Prijs/Kwaliteit

Gebruikers die hun ervaring hebben gedeeld (0)

Er zijn nog geen ervaringen van eigenaren/gebruikers van deze motor.

Laatste Artikelen

Gerelateerde artikelen