Over de Rallye kun je ook zeggen dat het een GS in het blauw is, maar door zijn avontuurlijke voorkomen maakt hij veel meer in je los.
De GS draait alweer wat jaren mee en voor 2017 komt BMW daarom met twee nieuwe uitvoeringen: de Rallye en de Exclusive. Naast het nieuwe duo heb je ook nog keus uit de reguliere GS en de Adventure. Voor alle vier geldt dat ze zich hebben gevoegd aan de strenge wetten van Euro4. Het gaat ze prima af. Zonder vermogensverlies presteren ze exact hetzelfde als voorheen. Voor BMW zijn een maximaal koppel van 125 Nm en een vermogen van 125 pk nog altijd voldoende. We zijn dezelfde mening toegedaan.
Rivieren doorkruisen
De Rallye heeft voor een extra € 695 een transformatie gemaakt ten opzichte van de gewone GS. Het adventuregehalte is met sprongen omhoog gegaan, maar de verschillen zijn desondanks gering. Drie zaken – los van het kleurschema – vallen direct in het oog en zijn imagobepalend: het lage windscherm, de koplampbeschermer en het eendelige zadel. Zoals gezegd relatief kleine wijzigingen, maar ze pakken flink uit. Het ding nodigt uit, schreeuwt het in je oren en trekt je aan de haren het avontuur in. Om ons heen liggen heuvels tot duizend meter hoogte die bezaaid zijn met goed en minder goed toegankelijke gravelwegen. Avontuur is wat we willen, riviertjes doorkruisen, trialpassages tot een goed einde brengen en boven komen op de hoogste heuvel van de omgeving. Natuurlijk pak je hier de Rallye en vooral die met de ruige noppenbanden.
Onherkenbaar
Gratis tip in dure tijden: spaar toch maar door voor wat extra’s. Bij offroad-spielerei ben je blij met de enduro-rijmodus. Het ABS werkt daarin wel maar niet aan de achterkant, de traction control neemt vrijaf, de gasreactie is poeslief en de vering acteert stukken zachter. Eigenlijk kun je stellen dat elektronica de GS maakt, de veelzijdigheid van het model althans. De lofzang op het alom bejubelde model wordt ingegeven door een uitstekende motorische en rijwieltechnische basis, maar de elektronica is de kers op de taart. Als het einde van het asfalt in zicht is, gaat de motor op standje Enduro en herken je de motor niet terug.
Scheurwerk
Iedere GS heeft het vermogen om – geholpen door slimme software en dempers – goed om te gaan met alle uitdagingen die een weg hem voorschotelt. Het schept zo veel vertrouwen dat je al snel harder rijdt dan je gewoonlijk doet. Als kuilen en grind de motor niet deren, kopieer je die instelling heel snel. Het boxerblok trekt er ondertussen stevig aan, 125 pk zijn leuk, maar niet bedreigend. Dat kun je van de meest hoogvermogende allroads niet zeggen. Met dit blok durft iedereen snel te gaan en dat gebeurt eerder dan je denkt. Hetzelfde geldt voor het rijwielgedeelte. Het brede stuur en de comfortabele rechtop zitpositie nodigen uit tot scheurwerk. Mocht je in je enthousiasme iets te snel op een bocht afstormen, dan ontpoppen de remmen zich tot serieuze stoppers. Diep duiken is er dankzij de Telelever niet bij.
Illusie
De illusie dat je opstapt op een Rallye en aan een wereldreis begint kleeft veel sterker aan deze GS dan aan de andere drie modellen. Het is overigens wel een illusie dat je dat kunt doen met een standaard Rallye. Accessoires maken een GS een betere motorfiets. Laat BMW nou net een hele reeks extra’s in de aanbieding hebben.
Tekst: Ad van de Wiel, fotografie: Jan Starek
[justified_image_grid ids=26799,26800,26801,26802,26803,26804,26805,26806]